Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ (Järnväg allmänt)

av sepernik, Saturday, February 18, 2012, 14:05 (4450 dagar sedan)

Var redan för drygt 35 år sedan intresserad även av stationshusen, tyvärr förekom ju inte längre något resandeutbyte så folklivet var obefintligt.

[image]
Uppsala Ö f d Uppsala-Länna Järnväg, öppnad 1876. Foto 1975-09-21, endast en skylt återstår och talar fortfarande om var vi är trots att persontrafiken upphört åtta år tidigare. Stationshuset revs 1971 enligt banvakt.se.
Dock: Nytt stationshus för museitrafiken ’inspirerat av 1935 års stationshus’ ska stå klart i mars 2012!

Gillar för övrigt beskrivningen i Sveriges Järnvägsstationer 1948:
’Uppsala Östra station ligger i hörnet av Storgatan och Roslagsgatan i Uppsala stad. Den uppfördes 1879, men 1935 revs stationshuset och ett nytt uppfördes i modern stil omedelbart norr om det gamla. Det inrymmer expeditionslokaler, väntsal, bagageförvaring, serveringslokal och toilettrum. ... Serveringen tillhandahåller smörgåsar, kaffe, the, choklad, och läskedrycker. Vidare försäljes tidningar, tidskrifter, böcker och diverse konditorivaror.’

[image]
Bärby, 1975-04-16, uppvisar ingen likhet med Marielund eller Länna och heller inte med Uppsala Ö gamla stationshus(?).
’Stationen anlades 1883 och 1945 moderniserades expeditionslokalerna och bostadslägenheten i stationshuset. Bl. a. indrogs då vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

[image]
Marielund, 1975-04-16, förefaller byggt efter samma ritningar som Länna.
’Marielunds trafikplats anlades 1876. År 1945 moderniserades bostadslägenheten och 1947 expeditionslokalerna och väntsalen.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

[image]
Länna, senare Lännaholm, 1974-04-16.
’Stationen anlades samtidigt med banan. År 1938 försågs stationshuset med vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

[image]
Foto 2011-07-24, väl bibehållet. Av fotona på Marielund och Länna i Sveriges Järnvägsstationer 1948 att döma har byggnaderna inte ursprungligen varit reveterade (putsade).

Fortsätter bandelsvis.

/Per Niklasson, Göteborg

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av johanw, Saturday, February 18, 2012, 14:17 (4450 dagar sedan) @ sepernik


[image]
Länna, senare Lännaholm, 1974-04-16.
’Stationen anlades samtidigt med banan. År 1938 försågs stationshuset med vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

Är det möjligen så att det bor en radioamatör i Lännaholm?

Ser ut att hänga en långvågsantenn tvärs över bilden.

VH

/JOhan

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Rävfarmaren, Saturday, February 18, 2012, 14:29 (4450 dagar sedan) @ johanw

Jo, tkl Näsmark som köpte huset av SJ höll på med radioamatöri. Det var en del på 39:e drs som höll på med detta. Rune Larsson (Truck-Lasse) i Ekebyholm, Lennart Johnsson, Krylbo-Jonte och några andra som jag inte minns just nu.
De hade tom en klubb för detta på fd SRJ.
Mvh: Roffe Segelström

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Rävfarmaren, Saturday, February 18, 2012, 14:33 (4450 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Innan Johan Vinberg hinner före:
Näslund var i Länna.
Näsmark var i Vallentuna, även han radioamatör. Där kom en till!
Mvh: Roffe

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Nicke nyfiken, Saturday, February 18, 2012, 16:00 (4450 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Sten Lindgren på avlöningskontoret var också radioamatör, bodde i Österskär.

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Anders Sandgren, Saturday, February 18, 2012, 14:57 (4450 dagar sedan) @ Rävfarmaren

I 1986 års E:22 finns en Andreasson, SM5ON (editerat) , angiven på Lännaholms station.
Någon Näsmark står där inte att finna, däremot några Näslund bl.a en med sommarstuga i Rimbo.

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Rävfarmaren, Saturday, February 18, 2012, 20:40 (4450 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu är jag ute på lite djupt vatten men om jag minns rätt hyrdes övervåningen ut eller ev. svärson till Näslund som bodde i övervåningen. De hette något sånt.
Andreasson kan det mycket väl ha varit.
Vem som ägde apperaturen vet jag inte.
Mvh: Roffe Segelström

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Johan Vinberg, Sunday, February 19, 2012, 00:09 (4449 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Nu är jag ute på lite djupt vatten men om jag minns rätt hyrdes övervåningen ut eller ev. svärson till Näslund som bodde i övervåningen. De hette något sånt.
Andreasson kan det mycket väl ha varit.
Vem som ägde apperaturen vet jag inte.
Mvh: Roffe Segelström

Axel Näslund, hedersman och banarbetare vid DHJ. Anställd av den legendariske CMa/CBa Leander Öhrn.
Avancerade till stationskarl i bl.a. Knaby, sedan stationsskrivare i Faringe och slutligen stationsföreståndare (I Knutby, Hallstavik och Länna).
Därefter trafikplanerare vid SJ-Uppsalas bussdistrikt fram till pensionering.
Bor fortfarande i övervåningen i Länna och är +85...nånting och går varje dag en rask promenad till Lännalöt eller Länna Herrgård.
Svärsonen Ulf Anderasson (ej järnvägare) bor i nedervåningen och är den som är radioamatör.

Hilsen
Johan

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Rävfarmaren, Saturday, February 18, 2012, 14:31 (4450 dagar sedan) @ sepernik

Bra med lite miljöer. Oftast är det bilder på fordon.
Än en gång: Tack.
Mvh: Roffe Segelström

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av John Thoweman, Saturday, February 18, 2012, 14:55 (4450 dagar sedan) @ sepernik

Bärby, 1975-04-16, uppvisar ingen likhet med Marielund eller Länna och heller inte med Uppsala Ö gamla stationshus(?).
’Stationen anlades 1883 och 1945 moderniserades expeditionslokalerna och bostadslägenheten i stationshuset. Bl. a. indrogs då vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

Tack återigen för fina bilder längs en bandel som jag och många andra ULJ:are naturligtvis känner extra för.

Bärby blev ett slags prototyphus, som senare kom att användas som förebild på flera av stationshusen längs Lenna-Norrtelje Jernväg (något förenklad beskrivning, men i stort sett så).

Det som kan förvilla lite, är att trapphuset på östra gaveln på senare år byggdes in i Bärby.

Marielund, 1975-04-16, förefaller byggt efter samma ritningar som Länna.
’Marielunds trafikplats anlades 1876. År 1945 moderniserades bostadslägenheten och 1947 expeditionslokalerna och väntsalen.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

Nej, inte samma ritningar. Länna är ca 30% större på bredden - men visst, likartade. Stationshuset i Marielund fanns inte på plats redan vid banans öppnande, utan tillkom året efter.
Fasaden putsades 1947.

Länna, senare Lännaholm, 1974-04-16.
’Stationen anlades samtidigt med banan. År 1938 försågs stationshuset med vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)

Här rustades stationen upp och putsades först 1953.

Av fotona på Marielund och Länna i Sveriges Järnvägsstationer 1948 att döma har byggnaderna inte ursprungligen varit reveterade (putsade).

Alldeles riktigt, som ovan beskrivits.

Fortsätter bandelsvis.

Det ser jag fram emot!

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av sepernik, Saturday, February 18, 2012, 15:13 (4450 dagar sedan) @ John Thoweman

Bärby, 1975-04-16, uppvisar ingen likhet med Marielund eller Länna och heller inte med Uppsala Ö gamla stationshus(?).
’Stationen anlades 1883 och 1945 moderniserades expeditionslokalerna och bostadslägenheten i stationshuset. Bl. a. indrogs då vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)


Bärby blev ett slags prototyphus, som senare kom att användas som förebild på flera av stationshusen längs Lenna-Norrtelje Jernväg (något förenklad beskrivning, men i stort sett så).

Det som kan förvilla lite, är att trapphuset på östra gaveln på senare år byggdes in i Bärby.

Typiskt hann jag inte läsa ditt svar innan jag lade ut delen LNJ. Hade dock själv gjort reflektionen att det fanns en likhet t ex Bärby - Finsta!

/Per N

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Nicke nyfiken, Saturday, February 18, 2012, 16:04 (4450 dagar sedan) @ sepernik

ULJ har väckt stationshusen ur deras törnrosasömn och renoverat upp dem på ett fantastiskt sätt, mycket snyggt:-) :-)

Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ

av Ola Almquist, Sunday, February 19, 2012, 01:26 (4449 dagar sedan) @ John Thoweman

Det som kan förvilla lite, är att trapphuset på östra gaveln på senare år byggdes in i Bärby.

Tack för bilder och för uppgifter. Har John något årtal på när ovanstående utfördes?

M.v.h.
Ola