Kända citat (Arkiv/forskning/litteratur)

av m.sundström, Saturday, July 26, 2008, 16:08 (5755 dagar sedan)

I veckan hade jag nöjet att med en annan järnvägsintresserad person tillbringa bortåt 18 timmar bland både i bruk varande och avdöda industrispår i södra Norrlands Kustland som SMHI kallar trakten. Turen var givande och tonen rå men hjärtlig. Under bilresorna mellan nedslagsplatserna citerade vi ur minnet olika passusar ur "klassisk" järnvägslitteratur, t. ex. "Jag ska minsann lära Er elda en ångfinka, jag" (Tåg ut) m . fl., m. fl.
Men så uppstod en tvist som denna läsekrets är som klippt och skuren att lösa:

Varifrån kommer citatet: "Med höga furor som tysta åskådare växlar DONJ xx i Svartbäcken"? Jag påstår att texten finns på ett SJK(?)-vykort och min reskamrat hävdar med emfas att texten finns att läsa i "De sista ångloken". Som Forumets läsare förstår står en oerhörd mängd prestige på spel och det kan antas att den felhavande kommer att begå harakiri varför intet tvivel om sakernas rätta förhållande får kvarstå.

May the best man win!

Olle S

Kända citat

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, July 26, 2008, 16:25 (5755 dagar sedan) @ m.sundström

Sluta vässa h-kniven, Olle - du klarade dej!

Texten finns INTE i De sista sv. Ångloken.

Kända citat

av NOR, Saturday, July 26, 2008, 16:46 (5755 dagar sedan) @ m.sundström

Varifrån kommer citatet: "Med höga furor som tysta åskådare växlar DONJ xx i Svartbäcken"? Jag påstår att texten finns på ett SJK(?)-vykort och min reskamrat hävdar med emfas att texten finns att läsa i "De sista ångloken". Som Forumets läsare förstår står en oerhörd mängd prestige på spel och det kan antas att den felhavande kommer att begå harakiri varför intet tvivel om sakernas rätta förhållande får kvarstå.

May the best man win!

Olle S

"Med höga raka tallar som tysta åskådare växlar DONJ:s lok nr 13 i Svartbäcken med ett blandat tåg - en tidlös sen."

Denna text återfinns i boken "Tåg En bildrapsodi om svenska lok och järnvägar", sidan 85.

Kända citat

av Jan Frelin, Sunday, July 27, 2008, 09:35 (5755 dagar sedan) @ NOR

Varifrån kommer citatet: "Med höga furor som tysta åskådare växlar DONJ xx i Svartbäcken"? Jag påstår att texten finns på ett SJK(?)-vykort och min reskamrat hävdar med emfas att texten finns att läsa i "De sista ångloken". Som Forumets läsare förstår står en oerhörd mängd prestige på spel och det kan antas att den felhavande kommer att begå harakiri varför intet tvivel om sakernas rätta förhållande får kvarstå.

May the best man win!

Olle S


"Med höga raka tallar som tysta åskådare växlar DONJ:s lok nr 13 i Svartbäcken med ett blandat tåg - en tidlös sen."

Denna text återfinns i boken "Tåg En bildrapsodi om svenska lok och järnvägar", sidan 85.


Ingen vann, mao!

Kända citat

av Staffan Granath, Sunday, July 27, 2008, 20:51 (5754 dagar sedan) @ Jan Frelin

får väl säga som lars ekborg sade i en sketch om skönhetstävlingen i byn "ingen vann, men nn fick ett hedersomnämnande"

harakiri kan leda till skador och forumet behöver din visdom; gör det inte!