Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA V01 (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Friday, March 09, 2012, 09:28 (4403 dagar sedan)

Härmed vill jag presentera några levfoto från TGOJ och OJA.

Någon som kan "Photoshoppa" får gärna försöka förbättra färgerna på de två fotona på Ma-loken, vars färger med tiden har förändrats/bleknat!

Bl.a. TGOJ litt Ma med tanke på Ma-lokens förestående hädangång:

TGOJ Ma 405 i Främby Falun 1954:

[image]

TGOJ Ma 404 i Ludvika 1954:

[image]

TGOJ Ma 401 i Falun 1954:

[image]

TGOJ Hg 205 Var frågas? Järnstolpar för bryggorna. Arbetarbarackerna i bakgrunden 1954:

[image]

OJA växellok lika som TGOJ V01 i Främby Falun 1960:

[image]

[image]

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA - Färgbilder?

av HJP, Friday, March 09, 2012, 11:03 (4403 dagar sedan) @ mrwhans

****
Jag kan hålla med om att svartvitt ser bättre ut än violet, men jag tror att båda bilderna är färgbilder som förändrats.

HJP

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA - Färgbilder?

av Jakob E, Friday, March 09, 2012, 11:52 (4403 dagar sedan) @ HJP

Jag tror som HJP att det är färgfoton - kolla på plogen och A-ändesskärmarna. Jag drar mig till minnes en hopplös film som jag försökte scanna för många år sedan - Agfa CT18 som efter år i arkiv gav förfärliga färgskiftningar i linje med dessa bilder.

Vad är det för färg på plogarna ? A-ändesskärmarna är röd-gula, eller hur ? Lokets sida blek olivgrön... ?

Går nog att göra ett försök i Photoshop. Kanske finns något snitsigt macro någonstans - "att rädda CT18" eller så... ?

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA - Färgbilder?

av Jonny Saljefeldt, Friday, March 09, 2012, 13:03 (4403 dagar sedan) @ Jakob E

Jag tror som HJP att det är färgfoton - kolla på plogen och A-ändesskärmarna. Jag drar mig till minnes en hopplös film som jag försökte scanna för många år sedan - Agfa CT18 som efter år i arkiv gav förfärliga färgskiftningar i linje med dessa bilder.

Vad är det för färg på plogarna ? A-ändesskärmarna är röd-gula, eller hur ? Lokets sida blek olivgrön... ?

Går nog att göra ett försök i Photoshop. Kanske finns något snitsigt macro någonstans - "att rädda CT18" eller så... ?

Jag gjorde ett försök:

[image]

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA - Färgbilder?

av HJP, Friday, March 09, 2012, 17:32 (4403 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag tror som HJP att det är färgfoton - kolla på plogen och A-ändesskärmarna. Jag drar mig till minnes en hopplös film som jag försökte scanna för många år sedan - Agfa CT18 som efter år i arkiv gav förfärliga färgskiftningar i linje med dessa bilder.

Vad är det för färg på plogarna ? A-ändesskärmarna är röd-gula, eller hur ? Lokets sida blek olivgrön... ?

Går nog att göra ett försök i Photoshop. Kanske finns något snitsigt macro någonstans - "att rädda CT18" eller så... ?


Jag gjorde ett försök:

[image]

****
Det där ser betydligt bättre ut :-)
Huruvida framändesskärmarna var rödgula eller rödvita hos TGOJ, vet jag inte, men tidigare hade EJ rödvitt, till skillnad från SJ som hade rödgult.

HJP

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA - Färgbilder?

av Jonny Saljefeldt, Saturday, March 10, 2012, 06:13 (4402 dagar sedan) @ HJP

Mitt försök med bilden på 404 i Ludvika:

[image]

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA - Färgbilder?

av HJP, Saturday, March 10, 2012, 09:37 (4402 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Mitt försök med bilden på 404 i Ludvika:

[image]

****
Mycket bra!
Så där tror jag att de båda photoshopade loken ska se ut. Hur sjutton du gjorde i Photoshop vet jag inte, men tror att du lyckats bra.
Därmed kan vi nog sluta oss till, att TGOJs framändesskärmar var rödvita.

HJP

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA V01

av Cargoman, Friday, March 09, 2012, 12:55 (4403 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Härmed vill jag presentera några levfoto från TGOJ och OJA.

TGOJ Ma 401 i Falun 1954:

[image]

[image]

Här är en bild från den tid det begav sig, med en TGOJ Ma i lite annorlunda målning. Jag har någon gång skannat bilden från en almanacka eller tidning (minns ej varifrån), insatt i en pärm. Därav hålen i vänsterkanten. Fotot på malmtåget draget av Ma 406 skall vara taget mellan Mellösa och Flen, okänt år.

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA V01

av Ola Almquist, Friday, March 09, 2012, 13:08 (4403 dagar sedan) @ Cargoman

[image]

Här är en bild från den tid det begav sig, med en TGOJ Ma i lite annorlunda målning. Jag har någon gång skannat bilden från en almanacka eller tidning (minns ej varifrån), insatt i en pärm. Därav hålen i vänsterkanten. Fotot på malmtåget draget av Ma 406 skall vara taget mellan Mellösa och Flen, okänt år.

Tycker jag känner igen bilden från en ASJ-trycksak. I så fall är loket nog nylevererat.

M.v.h.
Ola

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA V01

av HJP, Friday, March 09, 2012, 17:36 (4403 dagar sedan) @ Cargoman

Härmed vill jag presentera några levfoto från TGOJ och OJA.

TGOJ Ma 401 i Falun 1954:

[image]

[image]

Här är en bild från den tid det begav sig, med en TGOJ Ma i lite annorlunda målning. Jag har någon gång skannat bilden från en almanacka eller tidning (minns ej varifrån), insatt i en pärm. Därav hålen i vänsterkanten. Fotot på malmtåget draget av Ma 406 skall vara taget mellan Mellösa och Flen, okänt år.

****
Det där är en jättesnygg bild. Observera dock, att målningen är annorlunda mot den svartita, ovan.
Jag vill minnas att TGOJ hade silverfärgade band och text, innan den gula färgen tog över.

HJP

Kolorerat?

av Rasmus Axelsson, Friday, March 09, 2012, 22:24 (4402 dagar sedan) @ Cargoman

[image]

Här är en bild från den tid det begav sig, med en TGOJ Ma i lite annorlunda målning. Jag har någon gång skannat bilden från en almanacka eller tidning (minns ej varifrån), insatt i en pärm. Därav hålen i vänsterkanten. Fotot på malmtåget draget av Ma 406 skall vara taget mellan Mellösa och Flen, okänt år.

Färgerna ser lite skumma ut, eller var loken så färgglada jämfört med malmen? Påminner nästan om äldre tiders handkolorerade foton...

Hur som helst är det ett toksött foto: vill ha en sån (Ma), helst skala 1:1, men det blir ju lite svårt att förvara det här hemma...

Ma 406 färgbild från tidigast 1956

av Roger Lundberg, Saturday, March 10, 2012, 11:56 (4402 dagar sedan) @ Cargoman

> > Härmed vill jag presentera några levfoto från TGOJ och OJA.
[quote][quote]
TGOJ Ma 401 i Falun 1954:

[image]
[/quote][/quote]
[quote][image]

Här är en bild från den tid det begav sig, med en TGOJ Ma i lite annorlunda målning. Jag har någon gång skannat bilden från en almanacka eller tidning (minns ej varifrån), insatt i en pärm. Därav hålen i vänsterkanten. Fotot på malmtåget draget av Ma 406 skall vara taget mellan Mellösa och Flen, okänt år.[/quote]

Jag gissar att färgfotot på Ma 406 är taget strax efter nya målningsschemat med flera och gula ränder fastställdes enligt en TGOJ ritning 1956. (Ritningen publicerad på detta forum tidigare):-P

Snygg bild dessutom!!:-D

Levfoton TGOJ Ma

av Roger Lundberg, Friday, March 09, 2012, 18:34 (4403 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

WOW:-P
Sitter just nu i Stockaryd med tji spänning i trån, och inte ens en Ma fixar det:-(

Vilka fotografier du hittat!

Kul oxå att man tydligt ser att Ma hade röda hjulringar vid leverans!!

Tänk er hur en TGOJ Ma kan komma att se ut i återställt och restaurerat skick?!:-D

Levfoton TGOJ Ma

av Erling Norberg, Friday, March 09, 2012, 20:44 (4403 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Fina bilder!
Hör dunk-dunk-dunk, dunk-dunk-dunk när jag ser malmvagnarna.

Min första kontakt med gröna TGOJ Ma var sommaren 1955 som nyinflyttad pojkspoling och kompisarna drog med mig till järnvägen för att visa hur man plattar till två- och femöringar med hjälp av Emma.
Var kanske inte så poppis bland lokförarna som undrade vad vi höll på med.

Ett tack till alla som lagt in bilder på Ma. Emma har många vänner. Skulle vara fint om det gick att spara några stycken. Två SJ brunlok, en original och en modifierad och så två TGOJ, en grön och en orange. Då blir alla glada. Men finns det pengar? Vad säger museifolket?

Att platta till femöringar

av QZGBT5, Saturday, March 10, 2012, 00:12 (4402 dagar sedan) @ Erling Norberg

Fina bilder!
Hör dunk-dunk-dunk, dunk-dunk-dunk när jag ser malmvagnarna.

Min första kontakt med gröna TGOJ Ma var sommaren 1955 som nyinflyttad pojkspoling och kompisarna drog med mig till järnvägen för att visa hur man plattar till två- och femöringar med hjälp av Emma.
Var kanske inte så poppis bland lokförarna som undrade vad vi höll på med.

Jag och min kompis plattade femöringar på fd BJ med hjälp av GDG-Expressen (BJ XoA, SJ Xoa8).

/Bengt

Närheten av Falun?

av Rasmus Axelsson, Friday, March 09, 2012, 22:22 (4402 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

TGOJ Hg 205 Var frågas? Järnstolpar för bryggorna. Arbetarbarackerna i bakgrunden 1954:

[image]

Kan det vara en provkörning från Falun till någon station i närheten? Funderade ett tag på Ornäs, men jag minns inte exakt hur det ser ut i omgivningarna där längre... det vänstra låga bostadshuset ovanför Hg:n ser ut att vara "av ålder" medan det högra bostadshuset skulle kunna vara byggt under något av de första årtiondena på 1900-talet.

Närheten av Falun?

av Ola Almquist, Friday, March 09, 2012, 23:50 (4402 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

TGOJ Hg 205 Var frågas? Järnstolpar för bryggorna. Arbetarbarackerna i bakgrunden 1954:


[image]

Kan det vara en provkörning från Falun till någon station i närheten? Funderade ett tag på Ornäs, men jag minns inte exakt hur det ser ut i omgivningarna där längre... det vänstra låga bostadshuset ovanför Hg:n ser ut att vara "av ålder" medan det högra bostadshuset skulle kunna vara byggt under något av de första årtiondena på 1900-talet.

Jag funderade också på Ornäs men jag har aldrig varit där förutom på rullande tåg. Bilder finns här, men det är svårt att se något. Kollar man däremot på hitta.se ser det lovande ut i bangårdens södra (sydvästra) del, riktning väst.

M.v.h.
Ola

Närheten av Falun?

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2012, 08:44 (4402 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hade några stationer på fd BJ järnstolpar för brygorna 1954?
Hur var stolparna på fd GDJ vid samma tid?

Närheten av Falun?

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2012, 08:55 (4402 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skulle det kunna vara Rekarne under en provtur vid leverensen till TGOJ med representanter från både TGOJ och ASJ?
Fotografen har i så fall stått söder om stationshuset och fotograferat västerut mot rullstensåsen på vilken samhället med skola och kyrka ligger.
Bryggorna ser ju ut att vara mycket svärtade av sot från ånglok, vilket borde vara fallet då ångloksdriften nyligen hade upphört.


I så fall skulle den stora byggnaden i bakgrunden kunna vara folkskolan i Rekarne.

Just sträckan Eskilstuna - Rekarne var ju den sträcka som TGOJ alltid använde för provkörningar av sina lok och rälsbussar efter Rep. och Rev., dvs både för ånglok och ellok samt diesel- och elrälsbussar/motorvagnar.

Närheten av Falun?

av J-E Hedlöf, Saturday, March 10, 2012, 13:00 (4402 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Sätter också en peng på Rekarne!

Ornäs är det definitivt inte. Mina morföräldrar bodde på "springavstånd" från den västra vägövergången i Ornäs, så där har man sett tusentals tåg. :-)

Rekarne? Nu med karta!

av Rasmus Axelsson, Saturday, March 10, 2012, 20:57 (4402 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skulle det kunna vara Rekarne under en provtur vid leverensen till TGOJ med representanter från både TGOJ och ASJ?

Fotografen har i så fall stått söder om stationshuset och fotograferat västerut mot rullstensåsen på vilken samhället med skola och kyrka ligger.
Bryggorna ser ju ut att vara mycket svärtade av sot från ånglok, vilket borde vara fallet då ångloksdriften nyligen hade upphört.

I så fall skulle den stora byggnaden i bakgrunden kunna vara folkskolan i Rekarne.

Just sträckan Eskilstuna - Rekarne var ju den sträcka som TGOJ alltid använde för provkörningar av sina lok och rälsbussar efter Rep. och Rev., dvs både för ånglok och ellok samt diesel- och elrälsbussar/motorvagnar.

[image]

[image]
Så här såg det ut i Rekarne 1957, men jag får inte ihop perspektiven riktigt. Förklara gärna närmare! Skolan står ju med på kartan

Rekarne? Nu med karta!

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2012, 21:14 (4402 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Nej det stämmer inte med Rekarne!
Elektrifierades GDJ med järnstolpar?

Rekarne? Nu med karta! Detaljer!

av Christer Fredriksson, Saturday, March 10, 2012, 21:36 (4402 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ytterligare saker som förvånar:

Mycket klen räls.
Inga underläggsplattor.
Typen av spårspärr.
Ställverket ligger till höger i bild, se betongplattorna.
Skyddet för stegar tyder på väg och bostadshus för järnvägen i närheten åt vänster.
Hjälpkraften/Återgångsledningens upphängning i stolpen.

SDJ troligast

av Sune Nylén, Sunday, March 11, 2012, 15:46 (4401 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När man ser på byggnaderna i bakgrunden, så påminner det om någon form av skola. Typ Lantmanna e.d. Lägg också märke till den stora odling som verkar finnas mellan husen uppåt slänten. Klen räls ja. Det för tankarna till SDJ Borlänge Krylbo. Där var det järnstolpar som gällde. På BJ GDJ var det betong p.g.a. kriget, då man inte fick tilldelning i tillräckligt hög grad av järn utan använde strängbetong. Först på Gävle Falun och sedan på Falun Ludvika och sist Ludvika Daglösen. Dessutom hade de rälsskruv och underläggsplattor. En sökning på SDJ kanske är lösningen.:-) Sune

Vikmanshyttan på SDJ?

av Sune Nylén, Sunday, March 11, 2012, 16:08 (4401 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har gjort en titt på SDJ på Hitta. Det skulle eventuellt kunna stämma med Vikmanshyttan. Där ligger det ett stort trädgårdsmästeri i bakgrunden med växthus och en del byggnader som skulle kunna tänkas stämma. Man får ju betänka att nästan 60 år har gått och mycket rivits och annat tillkommet. Längre söderut kommer dalälven i bakgrunden, så det är knappast troligt att det är här. Vikmanshyttan skulle också stämma med stn huset åt höger i bild på "rätt sida" så att säga.:-) Sune
Jag har stämt av med boken Sveriges Jvg Stn från 1950. På bilden av stn syns i bakgrunden samma slänt uppåt som på lokbilden. Det står att Folkskolan ligger intill stn. Förmodligen byggnaden med det stora glasfönstren. Denna är säkert sedan många år nedlagd och annat kommit istället.:-) Sune

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA V01

av L-G Hamberg, Sunday, March 11, 2012, 01:33 (4401 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Intressant detta med TGOJ:s lokfärger under tidigt 50-tal.

Ma loken ( i vart fall 401-405)) var således vid leveransen gröna med två såvitt framgår silvergrå ränder och dito bokstäver. Rätt snart ändrades dock till den gröna målning med gula ränder som framgår av det kolorerade? fotot från trakten av Flen.

Ub, V och V10 var väl bruna vid leveransen för att sedan få den gröna målningen med gula ränder ? Bt som regelbundet skulle framföra persontåg hade sin typiska målning i tvåfält från början. Men ändrades inte något också här i fråga om det ljusare fältet ?


L-G

Levfoton TGOJ Ma Hg och OJA V01

av Christer Fredriksson, Sunday, March 11, 2012, 07:03 (4401 dagar sedan) @ L-G Hamberg

Det var bara Ub 500 (senare 502) och 501 som var bruna.
V och V10 var gröna vid lev.

TGOJ - V10 grön?

av HJP, Sunday, March 11, 2012, 11:29 (4401 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

V och V10 var gröna vid lev.

****
[image]
Att V-loken levererades gröna, visste jag, men menar du att även V10 levererades gröna?
Bilden föreställer ett orange V10 702. Jag plåtade det i Eskilstuna i augusti 1976.

HJP

TGOJ - V10 grön?

av Christer Fredriksson, Sunday, March 11, 2012, 11:34 (4401 dagar sedan) @ HJP

V10 var naturligtvis orange!
Fel av mig i hastigheten!

TGOJ - V10 grön? - Tack!

av HJP, Sunday, March 11, 2012, 13:29 (4401 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

V10 var naturligtvis orange!
Fel av mig i hastigheten!

****
Tack :-)

HJP