Arkeologiresa utmed Lelångenbanan del 3 (bilder) (Bana)

av Anders H, Sunday, July 27, 2008, 21:43 (5745 dagar sedan)

I eftermiddags gjorde jag ytterliggare en arkeologiresa utmed Lelångenbanan med kameran i högsta hugg. Bilderna från den tidigare resan återfinner ni här http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=10058 .

Första stopp blev i Nättjebacka (17.6 km från Uddevalla hamn). Här återfanns förutom stationshus även plattform, utedass och tvättstuga från banans tid.

[image]

Sundsbron (km 23.5), är den plats där banan korsade sundet mellan Ellenö- och Östersjön. Tyvärr nedmonterades bron i samband med rivningen av banan 1964/65 och idag återstår brofundamentena på båda sidorna sundet. Längst till höger syns det södra brofundamentet.
Bron närmast är den gamla landsvägsbron som faktiskt tillkom före järnvägen. Trafiken på väg 172 överfördes till betongbron i bakgrunden då denna invigdes 1963.

[image]

Från järnvägsbron vräktes timmer som sedan flottades till Munkedals bruk. Till detta fanns det en lokomotor placerad i Ellenö. Tidvis var det ULB 1/Zp 142 bevarad vid AGJ, som skötte denna tjänst.

[image]

För att ge ett hum om hur det såg ut då järnvägsbron fortfarande fanns kvar, visar jag denna bild från Sällskapet Lelångenbanan där bron återuppstått i skala 1:87 (eller H0n3 på MJ-språk;-) Bilden är tagen i mars i år och bygget har framskridit sedan dess.

[image]

Strax norr om Sundsbron ligger Ellenö station (km 24.1). Bangården har förvandlats till väg, och det är inte mycket som minner om att det gått en järnväg här. Dock finns ju stationsskylten kvar:-)

[image]

Avslutar med en bild på Ödeborg stationshus (km 27.4). Att få en bra bild från bangårdssidan här är inte det enklaste här då industrin mittemot satt upp stängsel, som jag står bredvid.

[image]

Hoppas bilderna uppskattas, fler bilder från banan är alltid kul att se... och är det någon som rentav har bilder från banans existens så vore det mycket trevligt att se:-D

Med vänliga hälsningar

Anders Hansson

Arkeologiresa utmed Lelångenbanan del 3 (bilder)

av Staffan Granath, Sunday, July 27, 2008, 22:19 (5745 dagar sedan) @ Anders H

mycket uppskattat!
en liten avvikelse; hur lyckas du få till så realistiskt vattendrag med naturlig botten?!
vore kul att lära sig hur man gör en modelljärnväg när det inte verkar finnas något lokalt intresse att bygga upp morhyttebanan på riktigt.

att återskapa en försvunnen miljö tycker jag är berömvärt även historiskt:-)

Arkeologiresa utmed Lelångenbanan del 3 (bilder)

av Anders H, Sunday, July 27, 2008, 22:59 (5745 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tackar så mycket:-)

Nu är jag inte inblandad i vattendraget på Sundsbromodulen, men jag kan försöka berätta på ett ungefär hur det har gått till... I botten ligger en spånplatta, sand och grus har limmats utmed "landremsan" och på detta har flera lager av Faller Premium Natur-Wasser 470 ml (art. nr. 171661) hällts. Denna flaska finns att köpa på bl a Modelljärnvägspecialisten Tåg & Hobby i Luleå.

[image]

Det bildas lätt luftbubblor, och dessa får man sticka hål på. Nu är inte sjön färdig, då vi ska ha en massa timmerstockar "flytandes" som vräkts i sjön från godsvagnar uppe på bron...;-)

Med vänliga hälsningar

Anders Hansson

Arkeologiresa utmed Lelångenbanan del 3 (bilder) - lite OT

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, July 27, 2008, 23:35 (5745 dagar sedan) @ Anders H

Trevligt, som sagt!

Sundsbron var ULB "parad-fotoställe" för hundra år sen - rätt många bilder därifrån finns bevarade.

Ödeborgs bruk var längelänge spikfabrik, bl a kunde man beställa "bandhakar 0,8 x 8 mm" = nästan skalenliga rälsspik för skala 0, med perfekta huvuden (om man bad om bara en lätt stukning i ändarna...)! Vad gör dom nuförtiden?

Arkeologiresa utmed Lelångenbanan del 3 (bilder) - lite OT

av Björn Thyrelius, Friday, November 19, 2010, 02:42 (4901 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ödeborg Bruk bygger viltstängsel till landsvägarna nutiden järnvägar alltså.

Har varit där vid flertal tillfällen o lastat i burkar som skeppas ut i göteborgs hamn.

Mvh Björn

Ps Det finns även två fd Personvagnar från ULB bevarade vid AGJ detta är ULB AC 6 o ULB ACO 11.