B 1037 öppnad (Fordon: lok)

av morrgan @, Göteborg, söndag, juli 27, 2008, 21:58 (4365 dagar sedan)

Vi har nu börjat att öppna upp B 1037s panna inför invändig besiktning, bottenluckorna var inte så svåra att får demonterade, men pannpluggarna behövde nästan våld för att få upp.
Varför drar en del åt koniska pannpluggar med all kraft de kan uppbåda, detta försvårar pannspolningar då man bör kunna öppna en del pluggar för att få in vatten och ut sörja, pannsten mm. Jag anser att när man drar åt en pannplugg i en kall panna så stannar man när man kan dra mer. Pluggen skall vara insmörjad med kopparpasta eller glansolin så att den inte fastnar, så att det går att skruva ur vid nästa pannspolning.
När det är tryck på pannan skall man inte röra pannpluggarna, skulle någon läcka så drar man åt den lite
när panntrycket har upphört.
B 1037s panna behöver en pannspolning innan besiktningen så det är på gång. När man spolar en panna så får den person som utför denna arbetsuppgift räkna med att bli både blöt och sölig av pannans innehåll.

[image]

[image]

[image]

I bottenluckorna finns det stora kratrar och ryggar, de är på insidan rena månlandskapet.

[image]

Kristoffer och Jonas håller på att demonterar överhettarelement, med lagom kraft, spärrnyckel med lagom rörförlängning så kunde 2 man dra loss muttrarna till elementen så att man sedan kunde dra ut den med ett kättingspel.

morrgan

SJ B 1037 öppnad

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, söndag, juli 27, 2008, 23:12 (4365 dagar sedan) @ morrgan

Vi har nu börjat att öppna upp B 1037s panna inför invändig besiktning, bottenluckorna var inte så svåra att får demonterade, men pannpluggarna behövde nästan våld för att få upp.
Varför drar en del åt koniska pannpluggar med all kraft de kan uppbåda, detta försvårar pannspolningar då man bör kunna öppna en del pluggar för att få in vatten och ut sörja, pannsten mm. Jag anser att när man drar åt en pannplugg i en kall panna så stannar man när man kan dra mer. Pluggen skall vara insmörjad med kopparpasta eller glansolin så att den inte fastnar, så att det går att skruva ur vid nästa pannspolning.
När det är tryck på pannan skall man inte röra pannpluggarna, skulle någon läcka så drar man åt den lite
när panntrycket har upphört.
B 1037s panna behöver en pannspolning innan besiktningen så det är på gång. När man spolar en panna så får den person som utför denna arbetsuppgift räkna med att bli både blöt och sölig av pannans innehåll.

[image]

[image]

[image]

I bottenluckorna finns det stora kratrar och ryggar, de är på insidan rena månlandskapet.

[image]

Kristoffer och Jonas håller på att demonterar överhettarelement, med lagom kraft, spärrnyckel med lagom rörförlängning så kunde 2 man dra loss muttrarna till elementen så att man sedan kunde dra ut den med ett kättingspel.

morrgan

Intressanta bilder och läsning om SJ B 1037. Jag drar mig til minnes att det också var relativt svårt med vissa pannpluggar innan man driftsatte SJ B 1038 och SJ E 902 i Herrljunga. De satt rejält! Men med visst tålamod och lite knep å knåp så gick det att få loss de till slut. Precis som du beskriver Morrgan är SJ B 1037 i behov av flera pannspolningar. Detta syns på bilderna av bottenluckorna ovan. Det är väl efter så många år en hel del rostavlagringar som säkert måste ut.

Nej , det här är så intressant så jag ska nog passa på med att göra ett besök vid Lärje i morgon...:-)

Mvh Per-Åke Lampemo

RSS-feed av trådar
powered by my little forum