Lite mer om K4p 3067 (Fordon: lok)

av Ante Svensson på resa, måndag, juli 28, 2008, 00:32 (4369 dagar sedan)

Som tidigare nämnts överfördes loket i januari 1949 till 36 ms. Där blev loket inte långvarigt, redan i april överfördes det till 27 ms. Den stora ombyggnaden av loket med tryckluftbroms etc. skedde i Växjö i hösten 1949.

Växjö 1949 -11: Montering av tryckluftbroms, förareventil, huvudbehållare, utjämningsbehållare och luftledning, tryckluftsandning (ombyggnad av dom), genomgång och rep. av hela bromsen, smörjapparat modell Friedmans 4 F monterad, nya kolvringar, gejdrar etc. omgjutna, rörelse reparerad, ång- och blästerrör samt regulator reparerade. Montering av AGA standardbelysing, ångventila samt säkerhetsventil för ångvärme uppsatta.

Kalmar 1953 -04 Rev kl IIIa: omgjutning av lager, revision av fotsteg, buffertar, buffertbalk, fjädrar, axelboxar, cylindrar, rörelse, armatur, ång- och blästerrör samt regulator.

1953-11: Höger cylinder utbytt mot annan från skrotat lok

Växjö 1955-11: Nya kolvringar, rev av slidkanalernas balkar, vev- och koppellager omsedda, tvärstycken passade, all armatur reviderad

1957-02: Fotsteg uppsatta framtill, nya kolvstångspackningar, nya ringar till kolv i bromscylinder, ny lagermetall i vev- och koppelstångslager, all armatur reviderad, nya injektorer.

1961-09: Loket rapporteras vara i dåligt skick och avregisteras

1963-09-01: Skrotbeslut som annulleras

1963-10 Överförs till Järnvägsmuseum


Ante

Lite mer om K4p 3067

av Stig Lundin ⌂ @, Uppsala, måndag, juli 28, 2008, 09:36 (4368 dagar sedan) @ Ante Svensson på resa

Skrotningsbeslut utfärdades 1961-09-01, inte 1963-09-01. Länk till tidigare inlägg om detta.

Lite mer om K4p 3067

av Ante Svensson på resa, måndag, juli 28, 2008, 13:07 (4368 dagar sedan) @ Stig Lundin

Skrotningsbeslut utfärdades 1961-09-01, inte 1963-09-01.

Korrekt, tack. Ursäkta skrivfel.
Ante

Lite mer om K4p 3067

av Kurt Möller, Sthlm, måndag, juli 28, 2008, 12:25 (4368 dagar sedan) @ Ante Svensson på resa

Intressant m luftbromsen och ångvärmen... Förekom några kortväga lokalpersontåg i Vö-trakten under tidigt 50-tal? Eller behövde man köra varmvagnar vintertid? Kommunickan 1950 tar bara upp lokala Y-tåg till Sandsbro - var loket reserv för just dessa, kanske? Vad säjer Krister P.? Man kan ju förmoda att 3067 stod påeldad jämt då. Synd att inte Sven Nygren lever... Minns Lennart P. nånting om detta fr pojkåren? Om han nu är Vö-pojk.

Cylinderbytet -53 kan ha skett m hjälp av att cyl. i hyggligt skick strax innan tillvaratogs från Gotland eller från LJ-loken - nån ny göts väl inte? Var anledningen sprickbildning eller ngt annat?

Lite mer om K4p 3067

av Ante Svensson på resa, måndag, juli 28, 2008, 13:14 (4368 dagar sedan) @ Kurt Möller

Inga SJ K4p fanns kvar på Gotland 1953. Både K4p 3065 och 3068 skrotades 1952 resp 1950 så det fanns ju säkerligen delar som tagits tillvara. Vattentankarna från 3065 togs tillvara av arbetschefen i Nässjö så det är väl möjligt att fler delar från detta lok sparades. Skrotningen ligger ju nära i tiden så det kan väl tänkas att det rör sig om 3065.
Ante

Lite mer om K4p 3067

av Krister P @, Växjö, måndag, juli 28, 2008, 14:26 (4368 dagar sedan) @ Kurt Möller

3067 gick i växlingen i Växjö till förmodligen senare hälften av 1950-talet.
Jag har km-uppgifter för loket till aug. 1956 sedan har jag ett glapp i mina uppgifter till jan. 1960 och då är loket avställt.
På sidan 11 i "Lennarts järnvägsbilder" finns en bild på loket i skymningen under ett upphåll i växlingen i Växjö taget i mitten 1950-talet.

På sommrarna, på söndagar tror jag det var, så gick det ett väldigt lokalt loktåg till Evedal-Hagavik-Sandsbro. Det vore ju en lämplig tjänst för 3067.
Jag skall försöka ta reda på mer om detta tåg. Jag återkommer.

Lite mer om K4p 3067

av Krister P @, Växjö, tisdag, juli 29, 2008, 22:40 (4367 dagar sedan) @ Kurt Möller

Längre tillbaks på EJ-tiden gick det ett tåg på Söndagar under sommarmånaderna som i folkmun kallades för Söndags-Nisse.
Detta tåg transporterade ut Växjöbor till badplatsen i Evedal

Har pratat med Lennart om vad han minns om just lokaltågen på 891mm. i Växjö.
Han började vid SJ 1945 och han minns då att det dagligen gick ett ångloksdraget tåg till Evedal -Hagavik - Sandsbro under sommarmånaderna.
På tåget brukade det medfölja barn från barndaghem i Växjö ihop med sin personal som skulle tillbringa dagen vid badplatsen i Evedal.
Även mjölk och bullar till barnen medföljde tåget.
Några vändmöjligheter fans inte i Sandsbro som var en enkel hållplats utan tåget backade tillbaks till Evedal där rundgång gjordes för återfärd till Växjö.
Vilken dragkraft som användes till tåget minns inte Lennart men 3067 kom ju till Växjö först 1949 så det måste ha varit några andra lok.
Men det fanns ju några ganska små lämpliga tankmaskiner i Växjö vid denna tid såsom S10p 3007, S3p 3008, S4p 3009-10, S8p 3025 och S9p 3026.
Alla dessa maksiner var nog ganska lämplig dragkraft för detta ytterst lokala tåg.
Jag har ingen komunicka från denna tiden så jag vet inte hur länge denna sommartrafik pågick.
Någon som kan kolla, kanske?

Det är allt jag kan tillföra ämnet just nu.

Lite mer om K4p 3067 - pangfoto av 3010

av Kurt Möller, Sthlm, onsdag, juli 30, 2008, 18:12 (4366 dagar sedan) @ Krister P

Tack för detta!

Men det fanns ju några ganska små lämpliga tankmaskiner i Växjö vid denna tid såsom S10p 3007, S3p 3008, S4p 3009-10, S8p 3025 och S9p 3026.

Pangfoto av lok 3010 i TÅG 6-98 sidan 28.

Alla rälsbussarna till Sandsbro, när tillkom dom?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum