Bispbergsjärnväg (Bana)

av Tuff-tuff, Linköping, Monday, July 28, 2008, 11:00 (5745 dagar sedan)

Hej.
Jag har konstaterat på kartan och i terrängen att det tycks ha gått en järnväg till Bispberg utanför Säter, förmodligen för gruvornas skull. Vad hade den för spårvidd? När byggdes den och när försvann den?

Bispbergs järnväg

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, July 28, 2008, 11:45 (5745 dagar sedan) @ Tuff-tuff

Hej.
Jag har konstaterat på kartan och i terrängen att det tycks ha gått en järnväg till Bispberg utanför Säter, förmodligen för gruvornas skull. Vad hade den för spårvidd? När byggdes den och när försvann den?

Ja - normalsp. bibana till Södra Dalarnes jv., öppnad 1880 och med allmän trafik - p-trafik nedl. på 30-talet - g-trafiken nedl. 1970; banan riven året efter. Industrispår Säter-Ovangårdarna fanns oxå, 1908-52.

Bispbergsjärnväg

av Sune Nylén @, Monday, July 28, 2008, 11:49 (5745 dagar sedan) @ Tuff-tuff

Hej Ja det är riktigt. Det var ett sidospår ,kan jag väl säga ,som gick emellan Kullsveden,strax söder om Säter och Bispbergs stn.Den var en del av SDJ och hade normal spårvidd.Stationen öppnades den 8 nov 1880 och det var en stationsmästare,åtminstone på 1890 talet som förestod stationen.På 30 talet ersattes denne med en stationskarl:-) Sune

Bispbergsjärnväg

av Sune Nylén @, Monday, July 28, 2008, 12:00 (5745 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja jag såg just att Kurt kommit före mig med ett svar.Beträffande Ovangårdarna så var det ett tre kilometer långt spår,samma som till Bispberg,som gick till Säters Hospital vid sjön Ljustern,som låg här som en stad för sig, som det står i Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.Det var väl mest kol till panncentralen som transporterades dit i större mängder.Säter hospital är väl annars mest känt för de mer eller mindre vansinniga kriminaldårarna ,som förvarades där.Mest känd var väl Salaligans ledare Thurneman som satt där hela livet från 1936 om jag ej tar fel.:-) Sune

Bispbergsjärnväg

av m.sundström, Tuesday, July 29, 2008, 14:30 (5744 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja jag såg just att Kurt kommit före mig med ett svar.Beträffande Ovangårdarna så var det ett tre kilometer långt spår,samma som till Bispberg,som gick till Säters Hospital vid sjön Ljustern,som låg här som en stad för sig, som det står i Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.Det var väl mest kol till panncentralen som transporterades dit i större mängder.Säter hospital är väl annars mest känt för de mer eller mindre vansinniga kriminaldårarna ,som förvarades där.Mest känd var väl Salaligans ledare Thurneman som satt där hela livet från 1936 om jag ej tar fel.:-) Sune

Det kuliga med banan till Säters Hospital var att den även användes för trafik i riktning [i]mot[/i] Ofvangårdarna, nämligen kalk från ett kalkbrott strax norr om Hospitalet. Kalken användes bl. a. i Domnarvet.

(Sune, Du nämner Salaligans "chef", Thurneman. Om man här får nämna något som verkligen ligger utanför järnvägeriet skulle det vara att den högintelligente men livsfarlige Thurneman hade skapat sitt namn som ett anagram av "Manhunter". Huuu! Burrr!)

Olle Sundström

Bispbergsjärnväg

av Sune Nylén @, Tuesday, July 29, 2008, 18:55 (5743 dagar sedan) @ m.sundström

Hej Olle.Jo jag läste om Thurneman i efterhand.Det jag skrev här tidigare hämtade jag ur minnet.Jag såg då att han blivit frigiven i slutet av 60 talet och bosatt sig i Bromma Han var född 1908 och dog strax efter fyllda 70.Man uppgav officiellt att han begrovs i Stockholm, men han lär ha fått sin grav i Sala,efter egen önskan. Vad alla offren och deras anhöriga tyckte det gav man helt enkelt fan i,så här fick den svenska myndighetsenfalden ännu ett tillfälle att fira orgier. Det var förresten bra att Du hörde av dig.När jag 1957 skulle resa hem med HT s extratåg från Vasaloppet blev vi stående i Falun. Det hade inträffat en sammanstötning i Hinsnoret.och det enda Bk loket i Falun hade gått dit med hjälptåg.Vårat tåg var för tungt för Dk 718, så vi fick vänta tills Bk loket kom tillbaka.Det var någon Y6 inblandad vill jag minnas. Vad vet Du om detta? Bästa hälsningar o.s.v.:-) Sune

Bispbergsjärnväg

av JakobE, Monday, July 28, 2008, 17:57 (5744 dagar sedan) @ Tuff-tuff

Gruvan i Bispberg lades ner 1967. Förmodligen så fanns en del malm kvar i lager så trafiken kan nog ha pågått något år eller så. Man kan ju också anta att en viss mängd skrot och tyngre bitar som krossar och siktar gick ut via järnvägen efter nedläggningen var ett faktum.

Malmkonjunkturen vek snabbt på 1960-talet och relativt omoderna mindre gruvor som Bispberg var extra känsliga för fallande malmpriser. Man kan ju anta att man kanske hade någon "plan B" att eventuellt återuppta brytningen om konjunkturen vände uppåt.

Lite OT, men har någon vägarna förbi Säter så lägg några minuter eller timmar på en avstickare till Bispberg - en mycket fin gruvmiljö. Järnvägens banvall syns tydligt från SDJ-spåret.

Lite bilder från gruvan finns på http://www.pbase.com/jakobe/bispberg

Bispbergsjärnväg

av Sune Nylén @, Monday, July 28, 2008, 20:53 (5744 dagar sedan) @ JakobE

Mycket vackra och intressanta bilder:-) Sune

Bispbergsjärnväg

av John Thoweman, Tuesday, August 12, 2008, 16:42 (5729 dagar sedan) @ Tuff-tuff

Det finns en del historiska bilder från banan på [link=http://www.bergsbruk.se]www.bergsbruk.se[/link]

Gå in under "Gruvor i Dalarna" och välj Bispberg och "historiska bilder".