transformatorvagnar (Fordon: vagnar)

av Staffan Granath, Monday, July 28, 2008, 19:52 (5723 dagar sedan)

så satt jag på arbetet och berättade för de unga ingenjörerna om flydda dagars bedrifter (dvs 80-talet)
då minns jag via ett av gårdagens inlägg de stolta transportvagnarna för transformatorer som var i användning på den tiden.
tyvärr idag kommer de mesta på lasttrailer idag, imponerande men utan räls och alltså fel.
vart tog de vägen eller är de i trafik fortfarande?!
har för mig att det var åtminstånde 10 axlar och säkert klarade mer än de 70 ton som de transporter jag besåg var på.
vore intressant om uppgifter ich om det var sj eller asea som ägde/äger dem.
hur många fanns det, var det mer än två?

från en undrande nykomling.

(jag tänker alltsä på de som man fraktade trafon på, inte de som sj hade för eget bruk)

transformatorvagnar

av Stefan Nilsson, Monday, July 28, 2008, 21:42 (5723 dagar sedan) @ Staffan Granath

Den här såg vi i Kopparberg i mars 2007, om det var en sån du menade ;)

[image]

Att döma av ABB-märket är det väl ASEA som äger den. Sen stod det eventeuellt en eller ett par fast lite mindre vagnar parkerade invid ASEA i Ludvika under samma resa.

Var det förresten inte en transformatorvagn som välte nyligen, som nu i sommar?

transformatorvagnar

av Staffan Granath, Monday, July 28, 2008, 22:08 (5723 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

det är den ja!

om en sådan välter skulle inte jag vilja vara med och välta tillbaks:-D

då finns den kvar lyckligtvis.

så till alla följdfrågor;
det rikligt med hjul försedda underredet har jag hört följande påståenden om historien inom företaget.
1. inköpt efter kriget från tyskland, har ursprungligen varit underrede till kanon.
2. byggt för ändamålet på trettiotalet.
3. hoppbygge av flera boggier i all hast på 50-talet

alla är helt säkra på sin version

kan någon den rätta;-)

transformatorvagnar

av Ola Almquist, Tuesday, July 29, 2008, 00:09 (5723 dagar sedan) @ Staffan Granath

Bild från vältningen:
Vältning

Denna vagn tillverkades 1973 (i Italien/Sverige?) och konstruerades av Norca Machinery Corp., New York, USA. Tidigare beteckning Uaa 20-74-095 0000-7, numera Uaai 84-74-997 2000-5. Ägare: ABB. Hemstation: Ludvika. Antal axlar 32.
Observerad vid tunglastkajen i Norrköping 2007-07-16 tillsammans med de betydligt mindre GC-vagnarna Uaai-y 82-74-995 2000-1 (12 axlar) samt Uaais 31-74-993 5004-7 och 32-74-993 0009-0 (6 axlar vardera).

M.v.h.
Ola

transformatorvagnar

av Borhell, Tuesday, July 29, 2008, 00:25 (5723 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bild från vältningen:
Observerad vid tunglastkajen i Norrköping 2007-07-16


Var det efter tuppluren som den tog mellan Katrineholm och Norrköping förra året?

transformatorvagnar

av m.sundström, Tuesday, July 29, 2008, 13:55 (5722 dagar sedan) @ Staffan Granath

Den och många andra trafovagnar brukar vara till finnandes i Loddvika som lokalbefolkningen säger.
(Känner mig f. ö. föranledd att i detta sammanhang travestera Slas som vid ett tillfälle skrev nå't i stil med "Ni som inte gillar juggar, åk inte till Jugoslavien, där kryllar det av dem" vilket här skulle kunna bli: "Ni som gillar trafovagnar, åk till Ludvika, där kryllar det av dem".)
Olle S

PS: Tack Staffan, för Dina omtänksamma ord i harakirifrågan, de värmde!

transformatorvagnar

av Staffan Granath, Tuesday, July 29, 2008, 18:56 (5722 dagar sedan) @ m.sundström

bäde trafo-vagnar och dan andersson i samma stad!?
skall nog bjud in mig till ABB oftare!:-D

transformatorvagnar

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 29, 2008, 15:06 (5722 dagar sedan) @ Staffan Granath

Finns gamla ursprungliga, 4-axliga trafovagn litt. Q1 med i Tjänstevagnsboken?

En lustig specialhistoria om denna: Kustartilleriet funderade på att sätta upp några "järnvägsbatterier" med 12,7 cm-pjäser för längesen, tidiga 30-talet, tror jag, och snackade med SJ om att aptera dessa på just Q1-vagnar som lavettage. Detta har berörts i nån skrift nångång.

Det blev visst ingenting av med detta - jag tror inte man provbyggde nånting eller så; däremot kanske man provlastade och prov-drog lite. Det står väl ingenting om detta i Järnvägsminnen 6 heller, antar jag...

transformatorvagnar

av Staffan Granath, Tuesday, July 29, 2008, 17:57 (5722 dagar sedan) @ Kurt Möller

En lustig specialhistoria om denna: Kustartilleriet funderade på att sätta upp några "järnvägsbatterier" med 12,7 cm-pjäser för längesen, tidiga 30-talet, tror jag, och snackade med SJ om att aptera dessa på just Q1-vagnar som lavettage. Detta har berörts i nån skrift nångång.>

tack än en gång för din detaljkunskap.
som vanligt var alla "helt säkra" inte så rätt, det verkar dock som om;
1. inköpt efter kriget från tyskland, har ursprungligen varit underrede till kanon.
och
2. byggt för ändamålet på trettiotalet.

har en viss grund även om det var i fel sammanhang och inte gällde denna vagn byggd långt senar:-D

ps. din kunskap och berättarkonst är långt viktigare än bilder.
det finns inga bilder från den första julaftonen men vi firar den ändå

transformatorvagnar - forts.

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, July 30, 2008, 20:20 (5721 dagar sedan) @ Kurt Möller

Data enligt särtr 77 1950:

Q1:
Endast ett par st. fanns kvar (åtm. officiellt).

Q19:
6-axliga trafovagnar - 2 st.

Q23:
10-axliga trafovagnar - 6 st.

Motsv. fordon för smalspår fanns ej, däremot 1 st. Q1-liknande vagn, litt. Sbp, f d VGJ. En del tyngre trpt kunde även verkställas på smalspår m h a dubbla överföringsvagnar litt. Q37p/dp/t och Nbt. (I extrema fall kunde stax tillåtas överskridas rätt rejält om man bara "körde lugnt"; problemet var då snarare den begränsade bärigheten hos en hel del broar... Större olyckor m sådana trpt inträffade såvitt känt ej; däremot hade man ett par dagars extra jobb med nån urspårad 50-tonsklump på, vadvardet, NVHJ...)

transformatorvagnar

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 30, 2008, 19:22 (5721 dagar sedan) @ Staffan Granath

det är den ja!

om en sådan välter skulle inte jag vilja vara med och välta tillbaks:-D

då finns den kvar lyckligtvis.

så till alla följdfrågor;
det rikligt med hjul försedda underredet har jag hört följande påståenden om historien inom företaget.
1. inköpt efter kriget från tyskland, har ursprungligen varit underrede till kanon.
2. byggt för ändamålet på trettiotalet.
3. hoppbygge av flera boggier i all hast på 50-talet

alla är helt säkra på sin version

kan någon den rätta;-)

Transformatorvagnarna är byggda för ändamålet, både i Tyskland och Sverige och alla andra ställen, sedan 1910-talet eller så. Det finns mycket litteratur om sådant. De första i Sverige var Q1-vagnarna, sedan Q19, Q23, sedan kom många fler av olika typer.
Tyskland efter 1945 hade en del kufiska "kanon"-vagnar, men de kunde knappast användas för transformatorer. Däremot ibland för bandvagnar, grävskopor och liknande. Det var bland annat en tredelad vagn med fjorton axlar (4+6+4 men axelanordningen var 4´2´2 2´4´, dvs de två mittersta axlarna var fasta, resten var boggier), DB typ 305.
Transformatortransportvagnar bygger man nog inte ihop "i all hast", de är numera tekniska underverk som tarvar en myckenhet funderingar för att fungera som avsett - särskilt en sådan vagn som dessvärre välte.
Så variablerna 1 och 3 i din fråga är inte relevanta!
Berra

transformatorvagnar

av Anders Sandgren, Wednesday, July 30, 2008, 19:41 (5721 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

I boken "Våra järnvägar" från 1969 finns en bild på SJ's (åtm då) största godsvagn. Med 18 axlar (9 per truck) och 260 tons kapacitet.
Litt Q51 (svårt att se) och ett nummer som börjar på 1 och slutar på 1365 (också svårläst). Hytter med välvt tak på båda truckarna.
Avsedd för bl.a transformatorer.

transformatorvagnar

av Ola Almquist, Thursday, July 31, 2008, 20:02 (5720 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är det inte denna:

Green Cargo Uaai-z

En Q19 och en Q23 lär finnas på Nynäs. Jag har dock för mig att det bara fanns två Q23 (eller var det två plus två uppsättningar balkar?) och en av dem välte vid infartskurvan till Jenny 1958. Se "Kronan på verket"!

M.v.h.
Ola

transformatorvagnar

av Anders Sandgren, Thursday, July 31, 2008, 20:17 (5720 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är den vagnen som är GC-vagn. Hytterna är ombyggda jämfört med boken.

transformatorvagnar

av Sid, Thursday, July 31, 2008, 20:58 (5720 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I boken "Våra järnvägar" från 1969 finns en bild på SJ's (åtm då) största godsvagn. Med 18 axlar (9 per truck) och 260 tons kapacitet.
Litt Q51 (svårt att se) och ett nummer som börjar på 1 och slutar på 1365 (också svårläst). Hytter med välvt tak på båda truckarna.
Avsedd för bl.a transformatorer.

Det är nog Q51 101365, levererad 1961, ommärkt 1967 till .Saa-z 490 0004, ommärkt 1981 till Uaai-z 995 8000.
Dess följevagn var Q51F 101366, ombyggd 1961 från So10 1620, ommärkt 1967 till .U 970 0000-1, och skrotades 1975. Vet inte vilken vagn som tog över som följevagn efter 1975.
Mvh/Sid

transformatorvagnar

av Anders Sandgren, Thursday, July 31, 2008, 22:02 (5720 dagar sedan) @ Sid

Då såg jag inte helt fel på siffrorna.
Eftersom vagnen har sin märkning från tiden 61-67 så kan man gissa att fotot är någon form av leveransfoto.

transformatorvagnar - följevagnar

av Ola Almquist, Sunday, August 03, 2008, 20:21 (5717 dagar sedan) @ Sid

Det är nog Q51 101365, levererad 1961, ommärkt 1967 till .Saa-z 490 0004, ommärkt 1981 till Uaai-z 995 8000.
Dess följevagn var Q51F 101366, ombyggd 1961 från So10 1620, ommärkt 1967 till .U 970 0000-1, och skrotades 1975. Vet inte vilken vagn som tog över som följevagn efter 1975.
Mvh/Sid

Jag har kommit fram till att det var .U 970 0001, f.d. S5 1899, ommärkt till U 900 0006-0. Till Sveriges Järnvägsmuseum 2000. Finns numera i Herrljunga.

Den efterträddes av Qlt 986 0005-3 f.d. AB3 4958.

ASEA/ABB:s följevagn, den ljusblå U 900 0007-6 f.d. .U 090 9000-9 f.d S5 1901, ombyggd 1975 av KVAB.

Detta var lite rörigt, hoppas att det blev rätt.

M.v.h.
Ola

transformatorvagnar

av Ola Almquist, Thursday, July 31, 2008, 20:06 (5720 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Transformatorvagnarna är byggda för ändamålet, både i Tyskland och Sverige och alla andra ställen, sedan 1910-talet eller så. Det finns mycket litteratur om sådant. De första i Sverige var Q1-vagnarna, sedan Q19, Q23, sedan kom många fler av olika typer.
Tyskland efter 1945 hade en del kufiska "kanon"-vagnar, men de kunde knappast användas för transformatorer. Däremot ibland för bandvagnar, grävskopor och liknande. Det var bland annat en tredelad vagn med fjorton axlar (4+6+4 men axelanordningen var 4´2´2 2´4´, dvs de två mittersta axlarna var fasta, resten var boggier), DB typ 305.

Jag har sett en bild från Finspång på en tysk vagn med stora hjul. Tyvärr har jag ingen kopia och den har nog aldrig varit publicerad. Vagnen var sannolikt där i samband med en STAL-leverans.

M.v.h.
Ola