Arlöf export till bulgarien? Skyltfråga [bild] (Fordon: vagnar)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Monday, July 28, 2008, 20:39 (5743 dagar sedan)

[img]http://www.nth.se/pv/skylt/080722_s002.JPG[/img]

Denna skylt påstås ha suttit på en vagn i Bulgarien. Huru härmed?
Jag minns att Bengt D. la ut en bild på en liknande skylt, dock i järn, denna är mässing - ibland tyder det ju på mer påkostade vagnar (personvagnar) men inte med säkerhet. Skylten är liten, bilden är något större än orginalet.
Någon som kan bidra med något?

Arlöf export till bulgarien? Skyltfråga [bild]

av Ola Almquist, Tuesday, July 29, 2008, 21:15 (5742 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Jag har hittat följande:
Beställda 1912:
50 st 3 klass 3-axliga personvagnar
10 st 1 o 2 klass boggievagnar med underreden
14 st 2-axliga bagagevagnar
1 st 3-axlig bagagevagn (automobilvagn)
Beställda 1914:
100 st täckta godsvagnar

Osäker på om det var alla vagnar.

M.v.h.
Ola

Arlöf export till bulgarien? Skyltfråga [bild]

av Niklas Biedermann ⌂ @, Wednesday, July 30, 2008, 08:33 (5741 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack! Det var ju en rejäl omfattning av exporten.

/Niklas

Arlöf export till bulgarien? Skyltfråga [bild]

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 30, 2008, 18:57 (5741 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har hittat följande:
Beställda 1912:
50 st 3 klass 3-axliga personvagnar
10 st 1 o 2 klass boggievagnar med underreden
14 st 2-axliga bagagevagnar
1 st 3-axlig bagagevagn (automobilvagn)
Beställda 1914:
100 st täckta godsvagnar

Osäker på om det var alla vagnar.

M.v.h.
Ola

Fråga: vad var det för vagnar? Jag menar, var det preussiska vagnstyper, svenska typer, eller "speciella" bulgariska? De 100 täckta vagnarna "borde" kunna vara tyska A2. Treaxliga personvagnar hade vi knappast i Sverige, men väl i Tyskland! Boggivagnarna "med underreden" tyder däremot på, att det INTE var tyska typer, eftersom preussÕska snälltågsvagnar inte hade särskilda underreden, de var "självbärande" trävagnar rakt igenom!
Berra

Arlöf export till bulgarien? Skyltfråga [bild]

av Micke Carlsson., Wednesday, July 30, 2008, 20:09 (5741 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Självbärande trävagnar???

Bilvagnen

av BD, Thursday, July 31, 2008, 05:37 (5741 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/BDZ_BilvagnArlfkopia.jpg[/IMG]

Självbärande träkorg!

av Bertil Bengtsson, Thursday, July 31, 2008, 22:14 (5740 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jodå. Preussiska snälltågsvagnar, från 1891 ända fram till 1920, hade ingen järnram så som vi hade på boggivagnarna fr.o.m. 1891. Träkorgen var "självbärande". Det fanns "långbalkar" längs sidans nedre kant, men de var i trä och en integrerad del av korgen.
De första boggivagnarna från början på 1890-talet hade en relativt tjock plåt som klädsel under fönstren som förstärkning, men ingen "järnram".
Vagnarna från 1892 och framåt hade i stället en ca 20 cm bred plåtremsa längst ner, motsvarande vår järnram. Någon "ram" i egentlig mening var det inte, bara en förstärkning av träkorgen. Buffertbalken var dock i järn och det fanns järnbalkar som sträckte sig så långt som till vardera centrumbalken (som var i trä), men inte längre.
De första vagnarna hade inte ens spännstag mellan boggierna. Sådana kom senare, mot slutet av 90-talet.
Det finns foton på sådana trävagnar, tagna på 50-talet, som visar hur vagnen "går i vågor" och bågnar på mitten därför att sidoväggarna har satt sig. Amerikanska gamla vagnar var också självbärande trävagnar (även godsvagnar, exempelvis alla vagnar på smalspårsbanorna i Colorado). Många modellrallare som bygger äldre amerikanskt bygger ofta sina vagnar så att dom "bågnar" på mitten.
Berra

Självbärande träkorg!

av Micke Carlsson, Friday, August 01, 2008, 07:39 (5740 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det var väldans. Genomgående dragstång får man hoppas?

Vad låg bakom konstruktionsvalet? Vikt, höjd, utvecklingslusta?

Självbärande träkorg!

av Bertil Bengtsson, Friday, August 01, 2008, 11:23 (5739 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jovisst var dragstängerna genomgående.. Varför tyskarna byggde så vet jag inte. Men så byggde även de andra statsbanorna (Bayerska osv). Man kan tycka att det är märkligt med trävagnar utan bärande järnram, men så är det.
Endast vagnar för "hovet", dvs salongsvagnar för kejsaren och hans familj (det var många vagnar) fick järnram, så som vi känner det. Även post- och bagagevagnar var självbärande, trots stora dörröppningar. Även stora sexaxliga restaurang- och sovvagnar var självbärande. Senare preussiska och sachsiska bagagevagnar fick en uppstyvande järnstomme a la fackverksbro "inuti" träkorgen, man kan se hur balkarna ansluter till "träramen" nertill. Man kan känna igen dessa vagnar genom att dom har s.k. "gädd"-ändar (därmed avses INTE senare tiders "gädd"-stålvagnar från tidigt 20-tal).
I DDR sparade man en gammal preussisk tredjeklass snälltågsvagn, den finns idag på museum (men kommer inte ihåg var). Men - den hade i DDR försetts med järnbalkar utanpå träkorgen längst ner, så den visar inte ett originaltroget utseende.
I Tyskland var man ganska konservativa vad gäller vagnar, både personvagnar och godsvagnar. Hade man en gång infört en konstruktion så fick den konstruktionen "leva" länge och väl. I Preussen införde man 1891 en öppen godsvagn med 1,5 m höga sidor och 4,5 m axelavstånd, KPEV typ IId2. I grunden byggdes samma vagn, med samma huvudmått, ännu i mitten av 30-talet, låt vara moderniserad, förstärkt och svetsad (DRB typer Fwg 736 och 737, hos DB Om 30 och Om 31). Det är antagligen förklaringen till att man fortsatte med samma konstruktionsprinciper för snälltågsvagnar, som man en gång började med i början på 90-talet.
Egentligen skiljde sig de tyska korgarna inte nämnvärt från SJ:s modell 1891 och framåt; även SJ:s korg var "självbärande" (åtminstone obelastad, se text och foto i SJ 50 år 1906) men sattes ändå på en järnram.
Berra

Självbärande träkorg - SJ-vagnar med ram

av Thomas Tell, Friday, August 01, 2008, 11:42 (5739 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Att titta på ramen är ett sätt att skilja svenska och tyska vagnar åt på gamla foton. SJs Do2 för kontinenttågen gick i samma omlopp som den tyska förebilden. Vagnarna var i likadana förutom ramen.
SJ kontinentsovvagnar Ao2a och CFo2 var byggda som KPEVs motsvarande vagnar men med stålram.
/tell