Tryckfel i SJK bok 2, Ånglok tillverkade... (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kurt Möller, Sthlm, tisdag, juli 29, 2008, 10:17 (4364 dagar sedan)

Nydqvist & Holm, sidan 58:

Tvno. 30-32 till PFJ - loktypen ska vara 1C, eller hur? Jag fick mejl av en GB-tågkompis i går med foto av en av dessa maskiner - uppe på Spetsbergen!

Det är visst som så, att ett antal fel, bl a detta, rättades i andra upplagan av boken; jag har väl bara glömt att skriva in just det här i mitt gamla ex av ettan...

Kan ngn t o m återge alla rättelserna HÄR, så vore det ju värdefullt!!

Tryckfel i SJK bok 2, Ånglok tillverkade...

av S-O Strand @, Herrljunga, tisdag, juli 29, 2008, 11:59 (4364 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nydqvist & Holm, sidan 58:

Tvno. 30-32 till PFJ - loktypen ska vara 1C, eller hur? Jag fick mejl av en GB-tågkompis i går med foto av en av dessa maskiner - uppe på Spetsbergen!

Det är visst som så, att ett antal fel, bl a detta, rättades i andra upplagan av boken; jag har väl bara glömt att skriva in just det här i mitt gamla ex av ettan...

Kan ngn t o m återge alla rättelserna HÄR, så vore det ju värdefullt!!

Ja, du har rätt. I andra upplagan står det 1C. Rättelserna finns tyvärr inte specificerade i den andra upplagan vad jag kan hitta, utan bara en not om att ett antal rättelser införts.
St

Tryckfel i SJK bok 2, Ånglok tillverkade...

av Kurt Möller, Sthlm, tisdag, juli 29, 2008, 13:03 (4363 dagar sedan) @ S-O Strand

Tack. Satte man inte ändringarna med fetstil?

Tryckfel i SJK bok 2, Ånglok tillverkade...

av S-O Strand @, Herrljunga, tisdag, juli 29, 2008, 14:27 (4363 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tack. Satte man inte ändringarna med fetstil?

Nej, jag hittar inga feta uppgifter.
St

Mera tryckfel i SJK bok 2 - PFJ lok

av Kurt Möller, Sthlm, tisdag, juli 29, 2008, 14:50 (4363 dagar sedan) @ S-O Strand

Det ena ger det andra som ger det tredje som... Alltså:

Min train buddy i GB hittar ett urgammalt foto på PFJ 4 HADDEBO, axelföljd 1C, sålt till Spetsbergen. Först tror jag att det är en ombyggd variant av PFJ lok 1-3, men icke - det handlar om lok 4, landets första m denna axelföljd (vilket Y Holmgren pepåkar i "Östgötaånglok 891" )!! HADDEBO var alltså N&H nr 56, byggt 1875, två år efter lok 1-3.

Enligt listan i SJK 2 hade han ax-följd C1 - alltså fel!!! Ska vara 1C!!!

DÄREMOT ska lok 1-3 (N&H 30-32) ha ax-följd C1!!! Alltså rätt fr början!!

Mera tryckfel i SJK bok 2 - PFJ lok

av S-O Strand @, Herrljunga, tisdag, juli 29, 2008, 15:13 (4363 dagar sedan) @ Kurt Möller

Det ena ger det andra som ger det tredje som... Alltså:

Min train buddy i GB hittar ett urgammalt foto på PFJ 4 HADDEBO, axelföljd 1C, sålt till Spetsbergen. Först tror jag att det är en ombyggd variant av PFJ lok 1-3, men icke - det handlar om lok 4, landets första m denna axelföljd (vilket Y Holmgren pepåkar i "Östgötaånglok 891" )!! HADDEBO var alltså N&H nr 56, byggt 1875, två år efter lok 1-3.

Enligt listan i SJK 2 hade han ax-följd C1 - alltså fel!!! Ska vara 1C!!!

Och för lok 56 står det 1C (man kan möjligen få det till fetstilat med lite fantasi) i andra upplagan.


DÄREMOT ska lok 1-3 (N&H 30-32) ha ax-följd C1!!! Alltså rätt fr början!!

Och det står också C1 i andra upplagan. Jag läste fel förut (lessen).
St

Mera tryckfel i SJK bok 2 - PFJ lok

av Kurt Möller, Sthlm, tisdag, juli 29, 2008, 15:17 (4363 dagar sedan) @ S-O Strand

Saken är klar. Lysande, Sickan!

Tryckfel i SJK bok 2, Ånglok tillverkade...

av Anders Sandgren @, Bredäng, tisdag, juli 29, 2008, 23:19 (4363 dagar sedan) @ S-O Strand

I mitt ex (2:a upplagan) tycker jag mig kunna notera fetstil, bl.a på NoHAB 303-32, dock inte axelföljd (1C) utan inbördes ordning & namn:
- 30 PFJ 2 "BOO"
- 31 PFJ 1 "FINSPONG"
- 32 PFJ 3 "SONSTORP"

Den inmatade versionen på historiskt.nu verkar vara en Ed 2.

Några handgjorda anteckningar i mitt (lösblads-) ex:
- numrering på Atlas 14-16 (DONJ 3-5)
- Kristinehamn 53 och 54 tv-år 1891
- Motala 289, SJ litt Mb (byggdes om till Ma senare)
- NoHAB 500, tillägg namn "Svarta Maja"
- NoHAB 510, not om att loket (Cc 535) var kompoundlok
- NoHAB 1882, lev som 2D, dvs utan tender (övertog tender från tankloksombyggda HNJ 38)

Det var mina kladdar.

Tryckfel i SJK bok 2, Ånglok tillverkade...

av Anders Sandgren @, Bredäng, onsdag, juli 30, 2008, 10:50 (4363 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En liten komplettering.
I "nätupplagan" finns et skrivfel för NoHAB 53-55, axelf står som 2, men skall naturligtvis vara ett nedflyttningstecken (skift-2). Det står rätt i boken.
Rent generellt bör man nog undvika att använda nedflyttningstecken. Men det är ju en avskrivning av boken. Ett aktningsfullt arbete.
I nätupplagan kunde man även önska sig att tabbningen för SJ-littera återuppstår, nu får man gissa sig till om det är en del av namnet eller litteran.

Fler tryckfel...

av Kurt Möller, Sthlm, torsdag, juli 31, 2008, 11:46 (4362 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bok 2 (1.uppl.):

Delary - lok 4 hette AUGUST SCHMITZ

DONJ vst - loket byggt 1902

Falun - loken 31-38 helt omkastade; kolla mot uppl. 2! Lok 502-504; 2-axliga td

Munktells - lok 3 axelf. 1B

Nydqvist & Holm - lok 248 urspr. axelf. C; lok 326 CASIMIR PETRE, ej Petré /släkten hette urspr Petrie!/; lok 418 hette SVEN TRÄGÅRDH; lok 511-12 axelf. 2B; lok 587 hette ÖREBRO; lok 751-52 hette KIMSTAD och NORRKÖPING; lok 768-70 urspr. linjenr 1-3; lok 787 byggt 1906;

forts. följer

Fler tryckfel...

av s svensson, måndag, augusti 04, 2008, 16:25 (4357 dagar sedan) @ Kurt Möller

Finns det någon komplett lista över rättelser ?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum