Hållplatskurer (Byggnad)

av Peter Christensen @, tisdag, juli 29, 2008, 11:32 (4367 dagar sedan)

SJ hade en gång i tiden en standard för de hållplatskurer, som sattes upp på SJ:s banor.

Har någon grepp om, när SJ tog fram sin föreskrift och vilka kategorier, som fanns då?

:-) PVC

Vilken tid?

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, tisdag, juli 29, 2008, 15:37 (4367 dagar sedan) @ Peter Christensen

SJ hade en gång i tiden en standard för de hållplatskurer, som sattes upp på SJ:s banor.

För det första måste du nog snäva in en gång i tiden lite närmare - menar du 1880-tal eller 1940-tal eller någon annan epok? För det andra har SJ knappast haft en standard för hållplatskurer (eller andra byggnader) men däremot har det förekommit många olika standardritningar.

Har någon grepp om, när SJ tog fram sin föreskrift och vilka kategorier, som fanns då?

Jag har personligen inte sett någon sådan föreskrift, men det kanske finns... var har du letat hittills?

--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie med specialinriktning mot järnvägsbyggnader
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

Vilken tid?

av Daniel Niklasson, Vbä, tisdag, juli 29, 2008, 17:05 (4367 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

SJ hade en gång i tiden en standard för de hållplatskurer, som sattes upp på SJ:s banor.


Jag har personligen inte sett någon sådan föreskrift, men det kanske finns... var har du letat hittills?

Det som SJ tog fram var en serie standardritningar för hållplatskurar i mitten av 1950-talet. Dessa är de kurar med ganska mycket fönster och fanns i ett flertal olika storlekar och med dörr mitt på och från höger respektive vänster. På landsarkivet i Vadstena gick jag för ca 15 år sedan (när jag fortfarande var ung...) igenom en sakgrupp "hållplatskurar" från dåvarande 38 Bs. I den mappen nämndes inget om någon sådan föreskrift medan man ingående hänvisade till olika standardritningar när propåer omväderskydd uppkom. Efter en nogsam analys om resandet vid Fagersand avslogs exempelvis lokalbefolkningens begäran om väderskydd. Innan standardritningarna togs fram användes lokala ritningar. På smalspåret finns ett antal röda kurar av TÖJ-modell som ursprungligen ritat av en TÖJ (Trafikförvaltningen Östergötlands Smalspåriga Järnvägar). SJ återanvände ritningarna omkring 1951-1952 då exempelvis Gnötteln, Valstad och Tjursbo fick kur på den södra delen av NVHJ. Kurarna tillverkades av Ödeshögs Snickerifabrik för 38 Bs och transporterades med vagn från fabriken. Även flera dressinbodar tillverkades där och portionerades ut i början på 1950-talet. Några bevarade finns i Tuna, Fårhult, Ankarsrum (återflyttat), Verkebäck samt Jenny.

Kurarna vandrade ofta runt och kuren från Ekenberg på norra NVHJ hamnade senare i Falerum för att senare av SJ flyttas till Hjorted. Kuren från Vedemö på MÖJ hamnade i Södra Vi och har senare ställts upp i Vena efter att ha skänkts av den nya ägaren till S Vi stationshus.

mvh Daniel

Vilken tid?

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, juli 29, 2008, 19:51 (4367 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Även flera dressinbodar tillverkades där och portionerades ut i början på 1950-talet. Några bevarade finns i Tuna, Fårhult, Ankarsrum (återflyttat), Verkebäck samt Jenny.

Den östra dressinboden i Verkebäck stod tidigare i Hjorted. Den västra stod i Jenny, men var ditflyttad av SJ från okänd plats.

Kurarna vandrade ofta runt och kuren från Ekenberg på norra NVHJ hamnade senare i Falerum för att senare av SJ flyttas till Hjorted. Kuren från Vedemö på MÖJ hamnade i Södra Vi och har senare ställts upp i Vena efter att ha skänkts av den nya ägaren till S Vi stationshus.

Se även Västervikingen nr 1/1995 där vi presenterade våra slutsatser om kurarnas ursprung efter noggrann faktagranskning. Det finns få skriftliga källor till uppgifter om flyttningar av hållplatskurar.

M.v.h.
Ola

Vilken tid?

av Peter Christensen @, onsdag, juli 30, 2008, 09:22 (4366 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för intressanta svar. Det var nog fel att använda begreppet "föreskrift", men det intressanta är ju att SJ försökte minimera sina kostnader genom att ha ritningarna i beredskap, om behovet uppkom.

Sedan får man nog också konstatera att SJ:s ambitioner för att bygga hållplatskurar minskade med tiden. Eksempel på detta är hållplatserna i Hultanäs och Triabo, som mig veterligen aldrig fick någon kur, när stationerna avbemannades och såldes till privatpersoner.

Mvh
Peter

RSS-feed av trådar
powered by my little forum