Kombinerat elektro och disellok (Fordon: lok)

av Hildur, Tuesday, July 29, 2008, 12:25 (5749 dagar sedan)

New York Central beställde år 1930 ett 30-tal kombinerade lok för kontaktlednings- diesel- och ackumulatordrift.
Fanns sådana lok vid fler järnvägar.
Något för dagens trafikoperatörer?
Har observerat mycket diseldrift på elektrifierade linjer i sverige.

Kombinerat elektro och disellok

av Anders Johansson, Tuesday, July 29, 2008, 17:35 (5749 dagar sedan) @ Hildur

Detta förekommer lite här och var i världen.
Direkt kommer jag i alla fall ihåg två som jag sett själv:
1. Söder om London där man har lok som kör dels på diesel , dels på strömskena.
2. Rhätische Bahn har ett par lok anpassade för Berninabahns elsystem och dels för diesel vid behov på resten av nätet.
Loken har littera Gem 4/4 nummer 801 och 802.

Bifogar bildlänk från Railfaneurope, foto Harry Spikes.

[image]

Kombinerat elektro och disellok

av Richard Loe, Thursday, July 31, 2008, 22:31 (5746 dagar sedan) @ Anders Johansson

De brittiska loken (sk electrodiesel) var av två huvudtyper, Class 73 och Class 74. Class 74 byggdes på senare delen av 1960-talet och var ett tidigt försök att använda elektronik i styrningen av el- och dieselsystemen på loket. Loken var både snabba (maxfart 145 km/t) och kraftiga (3000 hästar), men elektroniken krånglade så mycket att man valde att slopa loken i slutet på 1970-talet som en följd av en nedgång i trafik.

Class 73 finns i två varianter, 73/0 (Southern Railway litt. JA) och 73/1 (Southern Railway litt. JB), båda går under smeknamnet "Little Ed". Skillnaden ligger i boggier och utväxling. Loken kom i början på 1960-talet och levererades av English Electric. Generellt så ansågs loken vara helt lyckade (därav försöket med den kraftigare Class 74) och det finns fortfarande ett antal lok i drift. Flera är bevarade på museibanor.

Tankarna bakom denna loktyp föddes redan innan andra världskriget, men fick vänta utvecklingen av lättare dieselmotorer (Southern Railway ville ha ett lok med låg axellast för att maximera lokets användningsområde), driftsättningen av Southerns stora ellok (BR Class 68) samt pengar och annan materiel till projketet (BR hade andra prioriteringar).