B 1037 "hatten av" (Fordon: lok)

av morrgan, Tuesday, July 29, 2008, 22:17 (5749 dagar sedan)

[image]

Idag har vi tagit av hatten för att kunna kika ner lite i pannan.

[image]

Här ser man själva regulatorn, ångservoventilen som släpper fram ånga till överhettare och cylindrar.

[image]

Här kikar vi framår mot den främre tubplåten.

[image]

Jag och mina kamrater tycker att stortuberna ser ovanligt fräscha ut.

[image]

Balkstag och takstag ser också ut att vara i gott skick.

[image]

[image]

Jonas och Tommy L som tillsammans med undertecknad som ägnade loket lite omsorg idag.
Vi har även öppnat mer pannpluggar så nästa åtgärd är pannspolning.
morrgan

På besök i Lärje för att se SJ B 1037

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Wednesday, July 30, 2008, 10:25 (5748 dagar sedan) @ morrgan

[image]

Idag har vi tagit av hatten för att kunna kika ner lite i pannan.

[image]

Här ser man själva regulatorn, ångservoventilen som släpper fram ånga till överhettare och cylindrar.

[image]

Här kikar vi framår mot den främre tubplåten.

[image]

Jag och mina kamrater tycker att stortuberna ser ovanligt fräscha ut.

[image]

Balkstag och takstag ser också ut att vara i gott skick.

[image]

[image]

Jonas och Tommy L som tillsammans med undertecknad som ägnade loket lite omsorg idag.
Vi har även öppnat mer pannpluggar så nästa åtgärd är pannspolning.
morrgan

Har nu varit på ett besök i Lärje för att titta närmare på SJ B 1037. Jag kan konstatera att loket ser ut att vara i ganska bra kondition så här långt. Tubsatsen verkar vara relativt fräsch. Inga direkta större frätor på stortuberna m.m. Inga större midjor på takstag vad jag kunde se. Även fyrboxen ser OK ut.

A-tendern verkar fått en renovering innan avställningen. Fanns inga större rostangrepp i vattentankar eller koltag vad jag kunde se.

SJ B 1037 drivhjul finns en möjligen två svarvar att göra. I övrigt är tenderhjul och boogiehjul fram av god tjocklek.

Nitar i bottenringen ser mycket fräscha ut. Vilken kondition maskineri och lager är i får väl framtiden utvisa då loket rullar för egen maskin. Men vevlagren såg bra ut. Loket har ju också rullat ett antal mil från Norrland utan problem så storlagren får man väl förmoda är OK!

Samtliga pannplåtar till rundpannan verkar vara hela och fräscha. Lokhytt och durk är OK vad jag kunde se.

Det finns ett litet frågetecken i rundpannans nedre del. När jag tittade på de två inspektionsluckorna var dessa bitvis kraftigt anfrätta och såg inte direkt bra ut. Frågan är hur rundpannans nedre del ser ut?
Men när man ser lokets övriga goda kondition har man säkert haft koll på rundpannans nedre del. Om inte skulle detta förvåna mej...

I övrigt har man varit noga med konserveringen av SJ B 1037. Tektyl finns i rikliga mängder på alla utsatta/vitala delar.

Dock har ett av överhettarelementen frusit sönder. Men det är ju inga större problem. Med en van svetsare så åtgäras detta på några minuter. I övrigt var detta trasiga element i god kondition.

Som sagt SJ B 1037 är vid en första anblick i ett gott skick vad jag kunde se. Nu får vi avvakta och se hur loket uppför sig när det är under ånga.

Mvh Per-Åke Lampemo