Lok- och ångpannefrågor - KURJ (Fordon: lok)

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, juli 29, 2008, 22:47 (4365 dagar sedan)

Jag tar några frågor till. I TJF:s arkiv finns en kopia av en kortfattad historik över Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg skriven av Nils Ahlberg 1940. Med hjälp av denna och den utgivna skriften om KURJ och dessutom några andra källor har jag fått ihop en del uppgifter om ångloken.

Lok 1 (Munktells 11/1864) ombyggdes i Helsingborg 1913. Fick det ny panna vid detta tillfälle? Skrotades detta lok 1964? Var?
Lok 2 (Munktells 12/1865) ombyggdes i Helsingborg 1917? Fick det ny panna vid detta tillfälle? När och var skrotades detta lok?
Lok 3 - 5 slopades 1902, 1901 resp. 1926. Skrotades de dessa år?
Lok 9 erhöll enligt uppgift ny panna 1936. Å andra sidan har jag uppgiften att panna MV 2556/1936 låg i lok 10 på SJ-tiden. Lok 9 hade panna KVAB 16/1930. Lok 10 erhöll revision vid KVAB 1938-05. Skiftade man pannor mellan dessa två?
Observera att lok 10 skrotades i Östersund av alla ställen!
Lok 12 (Helsningborg 53/1916) skulle eventuellt erhålla ny panna vid kommande revision, men jag tror inte att så blev fallet. Panna Helsingborg 244/1916.
Lok 11:s panna reparerades av NOHAB 1943, arb.nr 54030. Panna Helsingborg 243 (eller 242?)/1916. Loket Helsingborg 52/1916.
Vad hade de ursprungliga pannorna i lok 9 (Helsingborg 42/1911) och 10 (Helsingborg 46/1914) för nummer?
I samband med ombyggnad till överhettning erhöll lok 6 (NOHAB 206/1884) för övrigt ny panna Atlas 1415/1911, lok 7 (NOHAB 390/1894) Atlas 1511/1912 och lok 8 (Kristinehamn 76/1901) Helsingborg 240/1916.

Rättelse och kommentarer emottages tacksamt!
M.v.h.
Ola

Lok- och ångpannefrågor - KURJ 1

av Kurt Möller, Sthlm, onsdag, juli 30, 2008, 00:21 (4365 dagar sedan) @ Ola Almquist

Lok 1: Mitt ganska välkända regnvädersfoto av ettan i Guttsta i juli 1958 var sannolikt en av dom sista dagarna loket gick ö h t - nästa dag målades det sista framtill på lok 7 PATRIC REUTERSWÄRD utanför stallet i Köping; 7:an skulle köras upp till sin nya ägare Kohlswa Bruk dagen efter!!

Eller finns det ngn uppgift om enstaka tjg-dagar, ifall PATRIC behövde spolas eller så?

Det är inte alls omöjligt att Gammelettan sen stod undanstoppad i ett antal år nånstans; vissa försök gjordes i a f att bevara loket. Opinionerna gick isär, minns jag - många ansåg att loket var till oigenkännlighet ombyggt och värdelöst som museiföremål.

Lok- och ångpannefrågor - KURJ 1

av Kurt Möller, Sthlm, torsdag, juli 31, 2008, 12:06 (4363 dagar sedan) @ Kurt Möller

Lok 1: Mitt ganska välkända regnvädersfoto av ettan i Guttsta i juli 1958 var sannolikt en av dom sista dagarna loket gick ö h t - nästa dag målades det sista framtill på uppsnyggade lok 7 PATRIC REUTERSWÄRD utanför stallet i Köping; 7:an skulle köras upp till sin nya ägare Kohlswa Bruk dagen efter!!

Ja jisses, vad ung o dum man var - inte tänkte jag på att kolla HUR loket skulle köras upp den dagen... Malmtomtågen hade då ofta två Hbg-lok upp på morronen (det ena gick väl tillbaka sen fr Kolsva med eget tåg mitt på dan, antar jag) - tänk om dom körde trippel sen dan efter, ihop m PATRIC...

Lok- och ångpannefrågor - KURJ 1

av Ola Almquist @, Göteborg, torsdag, juli 31, 2008, 19:45 (4363 dagar sedan) @ Kurt Möller

Bilder på dessa malmtomtåg med dubbla lok skulle vara kul att se. Tills vidare kan man i alla fall glädja sig åt KUJmf:s hemsida med bilder på bl.a. Patric.

Patric Reuterswärd

M.v.h.
Ola

Lok- och ångpannefrågor - KURJ 1

av Christer Fredriksson @, fredag, augusti 01, 2008, 01:26 (4363 dagar sedan) @ Kurt Möller

När jag var i Köping åren kring 1960, så gick det alltid 2 st Hbg-lok upp med
tomtåget till Riddarhyttan, sedan återgick det ena ganska omgående med ett
fullt malmtåg till Köping, medan det andra avgick från Riddarhyttan senare på
eftermiddagen.
Växlingen Köping -Guttsta sköttes av ett särskild lok, vilket även skötte
hamnväxlingen tillsammans med det från Riddarhyttan först ankomna malmtåget.
Lossningen av malmvagnarna sköttes alltid med kran samt med framflyttning av
vagnarna med lok.
Under mina besök i Köping såg jag dock aldrig S5tu 4031 under ånga, däremot
delvis under pressenning utomhus.
Slående för dessa malmtransporter var alla de mycket gamla öppna vagnar som
användes och som ej såg trafikdugliga ut, mycket nedkörda, men det fungerade.

Lok- och ångpannefrågor - KURJ 1

av Kurt Möller, Sthlm, fredag, augusti 01, 2008, 13:02 (4362 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Växlingen Köping -Guttsta sköttes av ett särskilt lok, vilket även skötte
hamnväxlingen tillsammans med det från Riddarhyttan först ankomna malmtåget.
Lossningen av malmvagnarna sköttes alltid med kran samt med framflyttning av
vagnarna med lok.

Missuppfattning, CF? Kolsva hade ju eget växellok, som gick fram o tillbaka till Guttsta! Hamnväxl. däremot var det KUJ 8 som gjorde...

???

Lok- och ångpannefrågor - KURJ

av Stig Lundin ⌂ @, Uppsala, torsdag, juli 31, 2008, 22:54 (4363 dagar sedan) @ Ola Almquist

Lok 1 (Munktells 11/1864) ombyggdes i Helsingborg 1913. Fick det ny panna vid detta tillfälle? Skrotades detta lok 1964? Var?

Loket fick ny panna tillverkad av Helsingborgs m v 1913. Loket var avställt 1937.

Lok 2 (Munktells 12/1865) ombyggdes i Helsingborg 1917? Fick det ny panna vid detta tillfälle? När och var skrotades detta lok?

Loket fick ny panna tillverkad av Helsingborgs m v 1917. Loket var avställt 1937.

Lok 9 erhöll enligt uppgift ny panna 1936. Å andra sidan har jag uppgiften att panna MV 2556/1936 låg i lok 10 på SJ-tiden. Lok 9 hade panna KVAB 16/1930. Lok 10 erhöll revision vid KVAB 1938-05. Skiftade man pannor mellan dessa två?

Lok 9 fick ny panna från Motala verkstad 1936. Pannan låg kvar i loket 1940. Lok 10 hade 1940 panna tillverkad av Kalmar verkstad 1930. Pannorna har alltså skiftats efter 1940. KURJ uppger 1938 att det är lok 11 som skickats till Kalmar.
/Stig Lundin

Lok- och ångpannefrågor - KURJ

av Stig Lundin ⌂ @, Uppsala, söndag, augusti 03, 2008, 23:34 (4360 dagar sedan) @ Stig Lundin

Lok 9 erhöll enligt uppgift ny panna 1936. Å andra sidan har jag uppgiften att panna MV 2556/1936 låg i lok 10 på SJ-tiden. Lok 9 hade panna KVAB 16/1930. Lok 10 erhöll revision vid KVAB 1938-05. Skiftade man pannor mellan dessa två?

Lok 9 fick ny panna från Motala verkstad 1936. Pannan låg kvar i loket 1940. Lok 10 hade 1940 panna tillverkad av Kalmar verkstad 1930. Pannorna har alltså skiftats efter 1940.

Ännu 1950 hade lok 9 panna från Motala verkstad 1936 och lok 10 panna från Kalmar verkstad 1930. Pannorna har alltså skiftats efer 1950.
/Stig Lundin

RSS-feed av trådar
powered by my little forum