Sammanstötning i Hinsnoret (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, Tuesday, July 29, 2008, 22:57 (5747 dagar sedan)

Under rubriken Bispberg, har jag, i samband med Olle Sundström inlägg ,gjort en förfrågan om en kollision i Hinsnoret i mars 1957. Vem vet något om detta?
:-) Sune

Sammanstötning i Hinsnoret

av Jöran Johansson, Wednesday, July 30, 2008, 08:27 (5746 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det här har avhandlats i Postvagnen 2007-03-04. Från den diskussionen, tillsammans med tidigare noteringar, har jag sparat följande:

"Vasaloppssöndagen 1957 inträffade en svår rälsbussolycka i Hinsnoret. Ett rälsbusståg från Falun bestående av 3 Y7*, den främre 1066, körde förbi semafor i stopp, rusade in på spår 1 där Borlängetåget från Ornäs stod, med Yo1s + släpvagn. 19 personer skadades och 2 avled i sammanstötningen. Räddningstjänst, stats- och lokalpolis från Borlänge/Falun ryckte ut. Vägen smal och hal blockerades av nyfikna. En läkare kunde tack vare Dala-Demokratens utsända komma till platsen. Innan bortforsling av fordonen till Falun undersöktes de av polis och SJ expertis. Växlar och signalsystem befanns vara i funktion."

*) Rätt sammansättning se nedan
---------------------------------------------------------
Från PV:
För dem som är intresserade kan nämnas att båda tågen bestod av tre vagnar.
I "YBo-tåget" ingick följande fordon: YBo6 1066 + UBFo6y 2002 + YBo6 1029, alla tre erhöll skador och reparerades på Hvst Örebro under våren 1957. Motorvagnarna erhöll samtidigt revision.

"HC-tåget" hade följande sammansättning: Yo1s 620 + UBFo2s 1634 + Yo1s 555. Första vagn i tåget skrotades pga skadorna medan de två bakomvarande sändes till Hvst Östersund resp. Malmö för rep. och rev. Båda klara för trafik under våren 1957. Yo1s 620 var f ö den första Yo1s-vagnen som gick till skrot.

Sammanstötning i Hinsnoret

av Sune Nylén @, Wednesday, July 30, 2008, 19:10 (5746 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack för svaret!:-) Sune

Sammanstötning i Hinsnoret

av m.sundström, Thursday, July 31, 2008, 15:22 (5745 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, som vanligt är jag på efterkälken med att läsa på Forumet, ursäkta sen reaktion.

Hinsnorsolyckan 1957 vet jag gudskelov inte mer om än vad som redan redovisats ity vi flyttade till Hno först när Farsan blev stf där i dec 1959. Långt fram i tiden ( ända fram (?) till den stora upprustningen 1974 med inläggning av de bokslipers som än idag bär upp trafiken mellan Fln och Blg) kunde man dock i plattformens sydände se en stor hög med krossat glas som härrörde från olyckan.

-Däremot har jag ett klart minne av alla ambulanser som passerade förbi där vi bodde inne i Falun på vägen ut mot Hno.

Båda Hinsnorsolyckorna bekom oss - och särskilt Farsan som varande tågklarerare - väldigt illa. (Hemskast var dock den hyenamentalitet som folk visade efter olyckan 1980. De förolyckade fordonen stod en period uppställda på ba-sticken i Hno och folk vallfärdade för att få se - ja, vad ville de se? Man kunde höra folk, som t. o. m. hade småbarn med sig, ropa när de kikade in i vraken: Titta, här är det blod på väggen! Hur är man funtad?

Nej hu då, nog med olyckor, låt oss glädjas åt den ofattbara säkerhet varmed järnvägstrafiken idag bedrivs!

Olle S