B 1037 pannspolning (Fordon: lok)

av morrgan, Thursday, July 31, 2008, 14:39 (5741 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

Spola en panna är bland de "skitigare jobben" vid järnvägen, slam, pannsten mm skall spolas ur pannan så att botten på rundpannan, eldstadstaket och bottenringen är rena från dessa föroreningar.
Pannsten på eldstadstaket hindrar värmeöverföring och ångbildning men kan också orsaka överhettning av taket.
Skit runt bottenringen hindrar vattencirkulationen liksom skit i botten på rundpannan kan minska vattenmängden runt de nedersta tuberna.
Pannspolning är något som man gör varje månad om loken är i ständig drift, i veterantågstrafik blir det en gång per år.
Jobbet är så blött och skitigt så det är lika bra att göra det själv, nästa gång ställer kanske någon annan upp. Min åsikt är att kan jag inte göra jobbet själv så skall jag inte be någon annan heller, man skall nämligen föregå med gott exempel.
morrgan

B 1037 pannspolning

av Sune Nylén @, Thursday, July 31, 2008, 15:54 (5741 dagar sedan) @ morrgan

Här behövs en våtdräkt:-) Sune

B 1037 pannspolning

av Urban Åkesson, Thursday, July 31, 2008, 23:38 (5740 dagar sedan) @ Sune Nylén

Varför inte en torrdräkt, lite torrare. Annars duger nog ett rengnställ fint och såklaret en sydväst om man befinner sig i Göteborg :-P

B 1037 pannspolning

av Affe, Thursday, July 31, 2008, 23:58 (5740 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Varför inte en torrdräkt, lite torrare. Annars duger nog ett rengnställ fint och såklaret en sydväst om man befinner sig i Göteborg :-P

Det behövdes mer än ett (1) skydd för väta. Jag har inga bevis men starka misstankar att det medvetet sölades både hit och dit. Nåja det som kom farande vid sidan om loket var enbart rent vatten och torkade snabbt i värmen. Det gällde bara att skydda kameran från det värsta sprutet. :-)
Mvh Affe

B 1037 pannspolning

av Stefan Skoglund, Sunday, August 03, 2008, 02:40 (5738 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Varför inte en torrdräkt, lite torrare. Annars duger nog ett rengnställ fint och såklaret en sydväst om man befinner sig i Göteborg :-P

Tror inte att en vanlig torrdräkt blir gammal i den situationen.

Sen är det ganska så svettigt att hålla på med det här jobbet....