Bp lok vid VGJ (Fordon: lok)

av Sune Nylén @, Thursday, July 31, 2008, 17:12 (5742 dagar sedan)

När jag skrev om Gp loken i morse,sade jag att jag skulle skriva någonting liknande om användandet av Bp.Om jag inte gör det direkt så blir det väl ingenting av ,så det är väl bäst att göra det genast.Alltså Tdt 149 1 juni 49
Vi börjar dag 1 i Gårdsjö ,Gdö Tåg 205 Avg 17,38 till Nossebro 22,27.Här övernattar vi.Det står inget i tabellen,men jag förmodar att loket sedan gick till Tumleberg för vändning,vatten och kol. Avg. Nossebro dag 2 tåg 206 kl.6,13 till Gdö 10.45. Avg Gdö tåg 203 kl 13.20 till Gbg 20.35. Dag 3 bl tåg 3302 Avg Gbg 7,00 till Gdö 15,45. Sedan upprepar sig historien med avg mot Nossebro dag 4 kl 17,38.Här behövdes alltså 3 lok i rundgången.Ett fjärde gick i turerna tåg 201 Avg Mariestad 6,05 Gbg 12,03 och åter Blandade tåget 3304 Avg Gbg 18,13 till Mariestad 0,10 och så till Gbg på nytt från Mariestad 6.05 nästa dag.Dessutom gick Bp lok också Gbg Sjövik ,som jag tidigare nämnt, och i godståg i stället för Gp. Det finns ett kort på 31 an i godståg som Leif Lindkvists pappa taget,när han körde ett sådant.Ja det var väl allt för dagen . Ha de:-) Sune

Bp lok vid VGJ

av Sune Nylén @, Thursday, July 31, 2008, 17:16 (5742 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bäst att rätta sig själv innan någon annan gör det. Jag skrev dag 4. skall naturligtvis vara samma dag d.v.s 3:-) Sune

Bp lok vid VGJ

av Christer Torgersson @, Malmö, Thursday, July 31, 2008, 20:46 (5742 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har ett SJK-foto som visar f d KBJ-loket Bp 3000 vid Skara lokstation år 1954. Användes det loket i någon större utsträckning på f d VGJ? Vad jag har hört var det impopulärt på KBJ, urspåringar inträffade.

Bp lok vid VGJ

av Stefan Skoglund, Sunday, August 03, 2008, 02:24 (5739 dagar sedan) @ Sune Nylén

När jag skrev om Gp loken i morse,sade jag att jag skulle skriva någonting liknande om användandet av Bp.Om jag inte gör det direkt så blir det väl ingenting av ,så det är väl bäst att göra det genast.Alltså Tdt 149 1 juni 49
Vi börjar dag 1 i Gårdsjö ,Gdö Tåg 205 Avg 17,38 till Nossebro 22,27.Här övernattar vi.Det står inget i tabellen,men jag förmodar att loket sedan gick till Tumleberg för vändning,vatten och kol. Avg. Nossebro dag 2 tåg 206 kl.6,13 till Gdö 10.45. Avg Gdö tåg 203 kl 13.20 till Gbg 20.35. Dag 3 bl tåg 3302 Avg Gbg 7,00 till Gdö 15,45. Sedan upprepar sig historien med avg mot Nossebro dag 4 kl 17,38.Här behövdes alltså 3 lok i rundgången.Ett fjärde gick i turerna tåg 201 Avg Mariestad 6,05 Gbg 12,03 och åter Blandade tåget 3304 Avg Gbg 18,13 till Mariestad 0,10 och så till Gbg på nytt från Mariestad 6.05 nästa dag.Dessutom gick Bp lok också Gbg Sjövik ,som jag tidigare nämnt, och i godståg i stället för Gp. Det finns ett kort på 31 an i godståg som Leif Lindkvists pappa taget,när han körde ett sådant.Ja det var väl allt för dagen . Ha de:-) Sune


Råkar du ha omloppet för 24:an med sin egen tender ??

Bp lok vid VGJ

av Sune Nylén @, Sunday, August 03, 2008, 16:08 (5739 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Dessvärre har jag inga listor som visar lokomloppen.Jag tog det hela ur tdt boken.Lok som ex. vis kom på förmiddagen gick kanske inte alls tillbaka med kvällståget. Bp lok gick också turer till Sjövik.Jag skall försöka göra en presentation av C2p loken i lokaltåg och hur Bp och Gp lok användes där.:-) Sune