I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-) (Järnvägspersonal)

av Roger Lundberg @, Ett orderrum i Sverige, Wednesday, January 23, 2008, 09:30 (5937 dagar sedan)

ORDERRUMMET

"ELEKTRISKA NORGREN"

In klev en högrest lokman med åtminstone 25 års tjänst vid Staten. Detta kunde man se på att han bar medaljen ’Nit Och Redlighet i Rikets tjänst’ på bringan. Han var en av dem som hade klarat utbildningen på de där nya trälådorna som skulle kallas för ’ELEKTROLOKOMOTIV’.

-’Jaha! Hundraettan i koppling mä hundranian. Hmmm...’. Han tog tag i sina knävelborrar och plirade med ögonen.
-’ Jag får tala med Rylander om det. Vi ska ju ha 56an inatt, å det skulle ju vara 48 axlar.
Fåsenu, Rylander kan ju köra tågvärmen från hundranian, å va ja hörde av lokmäster så är ju den maskinen ombyggd med den nya tyfonen på prov, å så har man visst demonterat övergångsbryggorna.
Ständigt dessa moderniseringar!! Snart så byter man väl ut lokkorgarna också...’, fantiserade Norgren överdrivet.
Han rättade irriterat till sin stärkkrage, och celluloidmanscetterna roterades till sina korrekta positioner.
-’Det var bättre förr, ju förr dess bättre, som man säger!’ Han fick nu syn på ett nytt cirkulär från maskinavdelningen. Man hade börjat byta ut slitna kompressorer på Ds lokomotiven, och informerade härom. -’ Vafalls!! Atlas JBK5A utbytt mot en af fabrikat Knorr...På min maskin!!
Så ryktena stämde alltså...att man planerar en höjning av huvudbehållartrycket från 8 till 10 kilo i och med det.
Ujujuj.., Nåväl, åter till nattens knog. Jag får nog lov å kila maximalen. Då kan man ligga på 3000 ampere i Granstandabacken i natt...
’ Norgren fortsatte mumlande för sig själv att redovisa den kommande turen..
-’Tjänstepost till banvakten i Granbo, den får vi allt slunga av i farten. För böfvelen, veta de ej att vi äro ett schnelltåg!!’
-’Jag får pröva med en av de där nya slunghylsorna.. Bäst bara att se upp så man inte träffar något värdefullt..’ som mor Katrin för exempel, henne måste jag tuta på, tänkte Norgren glatt.
Han slank småputtrande ut i den begynnande natten för att påbörja sin klargöring, och tystnaden smög sig ånyo in i den gistna lokalen...
;-)

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-)

av Johan Vinberg, Wednesday, January 23, 2008, 12:50 (5937 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Som hämtat ur filmen "56:an" med den alltid like övertygande skådespelaren Anders Henriksson som den nyutnämnde lokföraren (tidigare biträde) och Emil Fjällström som den just pensionerade lokföraren.

Hilsen
Johan

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-)

av Kurt Möller, Thursday, January 24, 2008, 02:05 (5936 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Hette den inte TÅG 56?

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-)

av Johan V, Friday, January 25, 2008, 23:29 (5934 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jovisst hette filmen så. Jag blanande ihop titteln.

Hilsen

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. (m B)

av NOR, Thursday, January 24, 2008, 01:03 (5936 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Du anar inte vad många av minnenas strängar som du slår an. Det som man själv växte upp med och tyckte var en normal vardag, har nu plötsligt blivit historia. "Gubbarna" som då bara gick på linjegrupp gjorde sällan mycket väsen av sig, oftast såg man dom bara i orderrummet strax före tjänstens början. Nu inser jag, lite ovant, att jag själv räknas till skaran av "gubbar".

101 och 109 var bägge gamla Hagalundsmaskiner och har således klargjorts och smorts ut åtskilliga gånger vid Hagalunds lokstation. Jag har för mig att klargöringstiden på en D-burk låg på 22 minuter. Normalt skulle loken vid Hglö vara utsmorda, biträdet hade att kontrollera att så skett.

Den arrangerade bilden nedan kan således få symbolisera Lokf Norgren som just har klargjort sin maskin och nu får "back" ut från stall av loklotsen för växling ut till sitt tåg.

Hagalunds Övre 1965. Foto: S. Walter SJ Reklamavdelning.
[image]

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. (m B)

av Fredrik Lundström, Thursday, January 24, 2008, 23:27 (5935 dagar sedan) @ NOR

Du anar inte vad många av minnenas strängar som du slår an. Det som man själv växte upp med och tyckte var en normal vardag, har nu plötsligt blivit historia. "Gubbarna" som då bara gick på linjegrupp gjorde sällan mycket väsen av sig, oftast såg man dom bara i orderrummet strax före tjänstens början. Nu inser jag, lite ovant, att jag själv räknas till skaran av "gubbar".

101 och 109 var bägge gamla Hagalundsmaskiner och har således klargjorts och smorts ut åtskilliga gånger vid Hagalunds lokstation. Jag har för mig att klargöringstiden på en D-burk låg på 22 minuter. Normalt skulle loken vid Hglö vara utsmorda, biträdet hade att kontrollera att så skett.

Den arrangerade bilden nedan kan således få symbolisera Lokf Norgren som just har klargjort sin maskin och nu får "back" ut från stall av loklotsen för växling ut till sitt tåg.

Hagalunds Övre 1965. Foto: S. Walter SJ Reklamavdelning.
[image]

Tjusig bild från en svunnen tid.

Vad hade huset bakom D-burken för funktion? Numera står det ett anskrämligt modernt plåtschabrak som är lokskötselhall.

Sen detta med "gamla gubbar. Bentänk att ni "gamla gubbar" besitter värdefull erfarenhet och kunskap som gör att ni på något underligt sätt får hem trasiga lok trots jordfel, styrfel, brytare som hoppar ur så fort en nollsektion passeras och det utan att ringa och fråga hur ni ska göra innan.

Har varit med om flertalet händelser där erfarenhet, självuppoffring å pliktkänsla räddat många avgångar. Minns särskilt en händelse i Mora för några vintrar sedan. Det hade varit neråt 35 minusgrader på natten och tågloket i avgående tåg 41 var inte det minsta villig att gå igång vid halvsextiden på morgonen. Närmsta reservlok fanns i Borlänge. Berörd lokförare tar saken i egna händer och lyckas med hjälp av lite kemetyl, ståltråd, och eltejp få loket att vakna till liv och få isproppen tinad. Avgång -20, rätt tid på CST.

Jag skulle nog kunna rada upp fler dylika händelser, men det är måhända av alltför modernt datum för detta forum?

Sånt är ett yngling till skiftesledare på förutvarande Trafikkontoret Cst som jag oerhört glad över i den egna yrkesutövningen på trafiksamordningen. Framförallt blir tillvaron för alla inblandade så oerhört mycket lättare i sammanhanget. Tänk på det! Ni äro värdefulla!

//Fredrik Lundström

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. (m B)

av Micke Carlsson, Friday, January 25, 2008, 09:25 (5935 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Hrrm. Anskrämligt vad-det-nu-var? Modern högeffektiv lokskötselhall kallar vi det! ;-)

Goa farbror besitter själv en del ståltrådskunskaper av rätta virket och lyckas få ut avgångar ur en becksvart säck i form av ett spänningslöst Hagalund utan annat tillgängligt än knäna att trolla med!
Efter 95% tar vi hundra! Ugh!

Korrekt munderad vxl.ps.!!

av Roger Lundberg @, OFWJ-WÄRKSTAD, Friday, January 25, 2008, 09:28 (5935 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Spana in växlaren i bilden!
Han är sinnebilden och växlingsinstruktionen personifierad!!
Jag menar;
Blåställsbyxor, Blåjacka OCH båtmössa.
DESSUTOM... Blåjackan nogsamt instoppad under hägslorna, i enlighet med växlingsinstruktionen, så att inga klädesdelar hänger och fladdrar (risk för ihakning i fasta föremål). Möjligen saknas en fet och brun livrem utanpå hela paketet (och en prickigkorvmacka smörpapprad liggandes i ena bröstfickan för ev. nödlägen..)

Detta är något att notera för oss som gillar att efterlikna förriga klädespersedlars uppbäranden i äldre järnvägsmiljöer, typ tåg 150 tåg 07!!
;-)

Korrekt munderad vxl.ps.!!

av Micke Carlsson, Friday, January 25, 2008, 10:52 (5935 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Hvad!!? Äro Föreskriftan 924 författad förgäves??? ;-)

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-)

av Jan Frelin, Saturday, January 26, 2008, 22:43 (5933 dagar sedan) @ Roger Lundberg

30 år kostar en NOR...

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-)

av Roger Lundberg @, Sunday, January 27, 2008, 08:41 (5933 dagar sedan) @ Jan Frelin

Rätt
men inte år 2000!
Då kostade den bara 25 för SJare pga bolagiseringen! :-)

I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. NOR se hit ;-)

av Jan Frelin, Sunday, January 27, 2008, 09:33 (5933 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Jag känner mig lurad! En gräddfil helt enkelt. ;-)

GMnor = 30 år.

av NOR, Sunday, January 27, 2008, 11:15 (5933 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Rätt
men inte år 2000!
Då kostade den bara 25 för SJare pga bolagiseringen! :-)

Utmärkelsen för Nit och Redlighet i Rikets Tjänst, i guld (före 1947 även i silver), utdelas till alla statligt anställda efter 30 års oförvitligt skött tjänst.

Blir den statliga myndigheten/verket bolagiserat eller att pensionsåldern uppnåtts och man har tjänstgjort i minst 25 år, skall kraven för utmärkelsen anses ha blivit uppfyllda.

25 år var alltså inget undantag för SJ utan gäller för alla statliga verk och myndigheter.

Guldmedaljen för Nit och Redlighet är f.ö. den finaste civila utmärkelsen som finns i Sverige idag. Det är en Kunglig belöningsmedalj som utdelas av Konungen genom hans befattningshavare, i SJs fall, Generaldirektören.
Man kan avstå medaljen och istället erhålla en guldklocka eller en kristallskål.

I SJs dåvarande centralarkiv i Tomteboda, fanns det tidigare en mapp med "Personal som uppnått 30 år i statsbanans tjänst men som ej anses böra erhålla medaljen för Nit och Redlighet". Mappen lär ha utgallrats efter ett antal indignerade inlägg i massmedia.