Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga (Fordon: lok)

av HP, Saturday, August 02, 2008, 21:55 (5739 dagar sedan)

Hej!
Efter att ha läst den intressanta (nej, jag är inte ironisk) diskussionen om bottenblåsningsventil vill jag ta upp nästa ämne, som jag diskuterat med många, men förstått att det finns olika skolor på.

Hur bör ett påeldat och uppkopplat ånglok, som går på "lättånga" bakom ett annat lok, köras. Med lättånga menar jag att loket är igång och har en förare samt eldare, men är ej draglok. Ett ellok kanske drar, och ångloket går med på väg till ett arrangemang eller dylikt. Jag har förstått att det finns två skolor:

1) Loket har skruven fullt utlagd åt det håll loket går (för smörjning), men körs bara då och då, kanske en gång per mil.

2) Loket småkörs lite hela tiden, med något kilo på lådan.

Jag är nyfiken på svar eftersom körskillnaderna torde påverka åtgång av vatten och kol.

Vad säger expertisen? Motiveringar?

Mvh Henrik R

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Staffan Granath, Saturday, August 02, 2008, 22:04 (5739 dagar sedan) @ HP

har inget till ämnet att komma med, men finns det för oss noviser någon skrift på internet över ånglokets funktion och grund-handhavande.
det skulle göra det lättare för mig att följa med i diskussionen
det är intressant och lärorikt men jag skulle behöva lite mer grundläggande;-)

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Stefan Skoglund, Sunday, August 03, 2008, 01:50 (5739 dagar sedan) @ Staffan Granath

har inget till ämnet att komma med, men finns det för oss noviser någon skrift på internet över ånglokets funktion och grund-handhavande.
det skulle göra det lättare för mig att följa med i diskussionen
det är intressant och lärorikt men jag skulle behöva lite mer grundläggande;-)

I det här fallet har vi följande:
för att smörjningen av slider och cylindrar skall funka med den
olja som används behövs det värme. Det räcker om man kopplar ner kolvdragstången.

Sliden bör klara sig om man lägger omkastningen i mittläge men
att plocka bort excenterstången brukar vara ganska så lätt.

E2:or och andra maskiner med innercylindrar är inte snälla
mot personalen som kopplar ner...

Har någon skickat in ånglokslärorna till projekt Runeberg ???
SJ:s stora årsbäcker finns men annat ? banläran tex ?

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Saturday, August 02, 2008, 22:19 (5739 dagar sedan) @ HP

Jag fick lära mig av saliga JanE att det skulle vara ett par kilo på ånglådan men att man kunde rulla lite då o då (alltså i samma omfattning som vid vanlig körning).
Skruven kommer jag banne mig inte ihåg men den var nog på full fyllning.

2 kg behövs väl för att få med sig smörjan runt i cylindern och för att det ska bli rätt temperatur.

Men det var länge sen nu å jag gjorde bara enligt "order".

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av morrgan, Saturday, August 02, 2008, 22:21 (5739 dagar sedan) @ HP

Hej!
Efter att ha läst den intressanta (nej, jag är inte ironisk) diskussionen om bottenblåsningsventil vill jag ta upp nästa ämne, som jag diskuterat med många, men förstått att det finns olika skolor på.

Hur bör ett påeldat och uppkopplat ånglok, som går på "lättånga" bakom ett annat lok, köras. Med lättånga menar jag att loket är igång och har en förare samt eldare, men är ej draglok. Ett ellok kanske drar, och ångloket går med på väg till ett arrangemang eller dylikt. Jag har förstått att det finns två skolor:

1) Loket har skruven fullt utlagd åt det håll loket går (för smörjning), men körs bara då och då, kanske en gång per mil.

2) Loket småkörs lite hela tiden, med något kilo på lådan.

Jag är nyfiken på svar eftersom körskillnaderna torde påverka åtgång av vatten och kol.

Vad säger expertisen? Motiveringar?

Mvh Henrik R

När det gäller E-maskiner så skall de köras mest hela tiden, med liten fyllning och högst ett kilo i ånglådan. Rullar man för mycket är det stor risk att man slår ut storlagren, får glapp i dem och det vill man inte ha i onödan. Då och då rullar man en bit, man stänger regulatorn och länkar ut, men inte för länge eller långt, kanske en kilometer.
Ett lok med innerliggare kopplar man inte ner i onödan, det är en stor risk att lagren inte blir ihopsatta exakt som de var innan man tog ner dem och passa in lager kan ta tid med provkörning imellan innan det blir bra igen.
Är det en vettiga personer bakom spakarna och kolskyfflen så ökar körsträckan minst 3 - 4 gånger på "lättånga".

morrgan

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av HP, Saturday, August 02, 2008, 22:35 (5739 dagar sedan) @ morrgan

När det gäller E-maskiner så skall de köras mest hela tiden, med liten fyllning och högst ett kilo i ånglådan. Rullar man för mycket är det stor risk att man slår ut storlagren, får glapp i dem och det vill man inte ha i onödan. Då och då rullar man en bit, man stänger regulatorn och länkar ut, men inte för länge eller långt, kanske en kilometer.

Hur gjorde man då på Inlandsbanan och andra banor som kombinerade långa nedförsbackar med E-lok? Konstruerade man alltså ett lok som skulle "köras" även nedför långbackarna med tunga godståg i kroken?

Mvh Henrik

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av morrgan, Saturday, August 02, 2008, 22:53 (5739 dagar sedan) @ HP

När det gäller E-maskiner så skall de köras mest hela tiden, med liten fyllning och högst ett kilo i ånglådan. Rullar man för mycket är det stor risk att man slår ut storlagren, får glapp i dem och det vill man inte ha i onödan. Då och då rullar man en bit, man stänger regulatorn och länkar ut, men inte för länge eller långt, kanske en kilometer.


Hur gjorde man då på Inlandsbanan och andra banor som kombinerade långa nedförsbackar med E-lok? Konstruerade man alltså ett lok som skulle "köras" även nedför långbackarna med tunga godståg i kroken?

Mvh Henrik

Med en liten fyllning och ett lågt tryck i ånglådan "så hänger storlager, vevar och kolvar med" de gör inte motstånd och slår upp lagren och de för inte över kraft så att farten ökar.
Under BJs körningar bland annat till Narvik 1982 med ånglok diskuterades detta bland den erfarna personalen och det lärdes ut till adepterna. Rulla inte i onödan med ett E-lok utan tryck i ånglådan.
På denna långa tur på över 2 veckor var det inte fråga om lättånga utan skarp körning hela tiden.

Man kan också uttrycka sig så här, rulla med ett E-lok i onödan så får ni se vad som händer, jag tror inte att någon vill vara med om sådan händelse.
morrgan

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av HP, Saturday, August 02, 2008, 22:57 (5739 dagar sedan) @ morrgan

Man kan också uttrycka sig så här, rulla med ett E-lok i onödan så får ni se vad som händer, jag tror inte att någon vill vara med om sådan händelse.
morrgan

Det kanske var det som hände med E 901 på väg till BAJ 100 år...:-(

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Thomas Börjeson "Stora Borås" @, Borgstena, Monday, August 04, 2008, 16:53 (5737 dagar sedan) @ HP

Hej alla.

Att rulla med E och E2-lok kan få konsekvenser för vevlagren. De har lätt för att banka sig varma. Hur stor risken är beror i stor utsträckning på lokets utrustning.

De flesta E och E2-lok har bara luftinsläppningsventiler på ångrören från ånglådan till cylindrarna. När man då rullar med dem med full fyllning 76%, som man skall, så sker följande: Under det skede, som om man hade kört med loket hade varit Inströmningsskedet, så suger kolven in luft i cylindern genom luftinsläppningsventilen. När sliden stänger för inströmning blir det vacuum i cylindern. Sedan öppnar sliden för Förutströmningsskedet. Då sugs luft in från blästerröret, för att sedan omedelbart tryckas ut igen när kolven vänt och Utströmningsskedet börjat. sedan stänger sliden för utströmning och Kompressionsskedet börjar. Sedan börjar Förinströmningsskedet, men eftersom regulatorn är stängd har vi inget tryck, utan den komprimerade luften blåser ut i ångrören. Alla har väl hört ’tjoffsandet’ från luftinsläppningsventilerna. De normala skedena med Inströmning, Expansion, Förutströmning, Utströmning, Kompression och Förinströmning stämmer inte när loket rullar.
Tryckväxlingarna i vevlagren kommer vid ogynnsam vevvinkel och kolvhastighet. Lagren bankar sig varma.

Ett antal E och E2-lok byggdes om och fick luftvägsventiler som komplement till luftinsläppningsventilerna. När regulatorn stängts så öppnar de en förbindelse mellan cylindern båda ändar. Kolven pumpar bara luften fram och tillbaka. Ett antal av dem fick även ångspridare för smörjoljan. Då blåses överhettningsoljan med ånga sista biten in till smörjställena. (Den fungerar på tryckskillnaden mellan kronan och slidskåpet. Tänk på att kranen på kronan måste vara HELT öppen. Ett par varv är otillräckligt!)
Lok utrustade på detta sätt kan rulla väldigt långt utan några som helst problem. De bankar inte i vevarna och smörjer bra. Denna ombyggnad som var kostsam skulle inte gjorts om det inte var problem.

Lok utan luftvägsventiler skall helst inte rulla alls. In till station med stängd regulator och full fyllning går bra, men ej i högre hastighet på linjen. Då får man problem.

Att rulla med ’lättånga’ utföres enklast genom att anpassa fyllningen efter hastigheten, men med ett mycket lågt ånglådetryck, några kilo bara. Håll ögonen på ånglådemanometern. Börjar den ’darra’ så är fyllningen för liten i förhållande till ånglådetrycket. Det blir en vacuumögla på indikatordiagrammet (om man hade haft en sådan uppkopplad). Öka då antingen fyllningen eller trycket. Anpassa alltid fyllning och tryck till varandra så att loket går mjukt. Det gäller all körning vare sig den sker med ’lättånga’ i transport, eller i skarpt läge.
Det mest bränsleekonomiska är ju att köra med höga ånglådetryck och stor expansion = små fyllningar. Många lok klarar inte små fyllningar, de börjar ’hugga’ och rycka. I låga farter kan man aldrig köra med små fyllningar. Uppträder loket enligt ovan så öka fyllningen och minska ånglådetrycket. Kom ihåg att loket skall gå mjukt. Vid stor belastning kanske loket jobbar med 55 á 60% fyllning och fullt öppen regulator och ändå går mjukt. Då är å andra sidan farten låg. Allt är ett samspel mellan fart, vagnvikt, stigning, fyllning och ångtryck. Anpassa så att det känns bra. Vad gör litet extra kol och vatten. Reparationer är mycket dyrare.

När man kör ånglok så behöver man de flesta av sina sinnen. Lukten kan avslöja en begynnande varmgång (eller en sämre eldare).J Hörseln kan avslöja att något har börjat glappa, eller redan gått varmt (det visslande ljudet av ett helt nersmält storlager som går på bronset). Känseln kan avslöja en onormal rörelse i loket. Synen, den är fullt upptagen med att se på banan, samt att då och då slänga ett öga på vattenståndet i pannan (det finns tyvärr eldare som är väl optimistiska om möjligheten att kompensera fallande ångtryck med mindre vatten). Som sagt, som förare skall man använda all sina sinnen. Då ger dig loket mycket information om sitt tillstånd.

Detta var allt för denna gången.

Thomas ’Stora Borås’ Börjeson, lokförare i Borås och med Ångloksbevis utfärdat av Statens Järnvägar 1983. Ja på fredag är det exakt 25 år sedan.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av HP, Monday, August 04, 2008, 21:42 (5737 dagar sedan) @ Thomas Börjeson "Stora Borås"

Tack Thomas för ett utömmande, sakligt och utmärkt förklarat svar!

Har jag tolkat detta rätt:

-Lok utan luftvägsventiler ska köras nedför som du beskrivit.

-Lok med luftvägsventiler kan rulla nedför med fyll fyllning.

Mvh Henrik R

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Thomas Börjeson "Stora Borås" @, Borgstena, Monday, August 04, 2008, 22:47 (5737 dagar sedan) @ HP

Ja det är rätt tolkat, givetvis måste man anpassa sig efter lokets utförande och även efter dess kända svagheter. Har loket inte ångspridare för oljan får man dra på lite ånga då och då, men så långa utförslöpor är inte så vanliga, såvida man inte kör på Narvik eller Inlandsbanan ner mot Orsa. Jag har av de många diskussionerna i detta forum och även i Postvagnen märkt att ångloksteori och framför allt praktiskt förarhandhavande med hänsyn till de teoretiska förutsättningarna är en bristande kunskap hos många, både föreningar och individer, ingen nämnd och ingen glömd. Vi som har hållt på med det här nu i många år, och som är bärare av kunskap från den generation före oss som var den sista som hade praktisk kunskap om ångloksdrift i verkligheten, vi börjar nu ochså närma oss pensionsåldern, som våra lärare gjorde när vi började. Vi borde allvarligt tänka på att kunskapsöverförelsen fungerar, nu och i framtiden. "Stora Borås".

Tack Thomas för ett utömmande, sakligt och utmärkt förklarat svar!

Har jag tolkat detta rätt:

-Lok utan luftvägsventiler ska köras nedför som du beskrivit.

-Lok med luftvägsventiler kan rulla nedför med fyll fyllning.

Mvh Henrik R

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av HP, Monday, August 04, 2008, 22:59 (5737 dagar sedan) @ Thomas Börjeson "Stora Borås"

Jag har av de många diskussionerna i detta forum och även i Postvagnen märkt att ångloksteori och framför allt praktiskt förarhandhavande med hänsyn till de teoretiska förutsättningarna är en bristande kunskap hos många, både föreningar och individer, ingen nämnd och ingen glömd. Vi som har hållt på med det här nu i många år, och som är bärare av kunskap från den generation före oss som var den sista som hade praktisk kunskap om ångloksdrift i verkligheten, vi börjar nu ochså närma oss pensionsåldern, som våra lärare gjorde när vi började. Vi borde allvarligt tänka på att kunskapsöverförelsen fungerar, nu och i framtiden. "Stora Borås".


Helt rätt Thomas! Jag hoppas verkligen du stannar kvar här i formuet och delger oss detta, för dina svar idag har varit huvudet på spiken! Stort tack!

Mvh Henrik:-)

Oj - fel

av HP, Monday, August 04, 2008, 23:05 (5737 dagar sedan) @ HP

Ojdå, jag lyckades göra så att det inte framgick att första stycket var Stora Borås ord. Ursäkta!

Mvh Henka

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Monday, August 04, 2008, 23:22 (5737 dagar sedan) @ Thomas Börjeson "Stora Borås"

Ja det är ingen dum ide.....
Tyvärr är ju kadern av nya lokförare på normalspåret tämligen begränsad.
Så hur det ska gå till vette katten.

Flertalet på detta forum kör ju inte ånglok (än iaf) och på alla år jag varit trafikchef för NJM så har bara en person aviserat intresse för att bli ångloksförare men där har inget hänt ännu....

Kan man överföra kunskap i form av inspelning av förartjänsten med tal om vad man gör och varför?

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Micke Carlsson., Monday, August 04, 2008, 23:32 (5737 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag besitter en helt underbar instruktionsfilm på VHS om byte av skivbromsbelägg. När instruktören precis ska låsa belägghållaren ser man att beläggen glider ur i riktning mot instruktörens pannben. Filmen klipper just när man ser beläggen börja åka ur och instruktören ställer om anletsdragen från klok vagndoktor till primalbeteende inför snar smärta och blodvite.

Man kan visa hur man gör, men inte hur man gör när det inte går.

Som komplement är film bra, men en kunnig handledare är ovärderlig. Det behövs alltid stöd och närvaro när teori ska omsättas i praktik.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Thomas Börjeson "Stora Borås" @, Borgstena, Monday, August 04, 2008, 23:33 (5737 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ja det är ingen dum ide.....
Tyvärr är ju kadern av nya lokförare på normalspåret tämligen begränsad.
Så hur det ska gå till vette katten.

Flertalet på detta forum kör ju inte ånglok (än iaf) och på alla år jag varit trafikchef för NJM så har bara en person aviserat intresse för att bli ångloksförare men där har inget hänt ännu....

Kan man överföra kunskap i form av inspelning av förartjänsten med tal om vad man gör och varför?

Nej att försöka på detta sätt tror jag inte på. Kunskap måste överföras genom praktisk övning under kunnig instruktörs direkta överinseende, kombinerat med teoretisk undervisning, så att eleven förstår både hur man gör, och varför man gör det. "Stora Borås".

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Monday, August 04, 2008, 23:44 (5737 dagar sedan) @ Thomas Börjeson "Stora Borås"

Nja det var ju inte tänkt som ett sätt att ersätta instruktören utan mer som kunskapsbevarare och förhandsinstruktioner...

Så pass mycket vet jag att man inte lär sig köra ånglok genom att titta på en film. Men problemet är att få till de körtimmar som behövs inom rimlig tid.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Micke Carlsson., Tuesday, August 05, 2008, 00:02 (5737 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Som sagt, visst har det ett värde. Och så rätt person.
Det finns en man som ofta fastnar på film, som skulle kunna göra en utmärkt insats. Är han villig tro?

behovsinventering

av Staffan Granath, Tuesday, August 05, 2008, 00:23 (5737 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

kan vi göra en snabb inventering av vad olika klubbar behöver och var i landet?

nu är det väl inte bara hoppa upp i ett lok och lära sig köra, man bör nog ha börjat i askgropen och känt på hela kedjan men någonstans tar allt sin början.

jag är definitivt ny på forumet och frågan kanske redan finns uppe, men här har vi chansen att tillsammans glatt gemensamt förkunna vad framtiden kräver innan den är här.
klart från horndal!:-D

(får jag låna din reflektion!?)
Kramas på forumet !
Torbjörn G

behovsinventering

av Anders Ö/NJM, Tuesday, August 05, 2008, 11:31 (5736 dagar sedan) @ Staffan Granath

Vi har inom JHRF en arbetsgrupp för attta fram gemensamma utbildningsplaner, sas en mall där föreningarna kan plocka å komplettera vid behov men grundtanken är att du ska kunna utbilda folk på vilken normalspårsförening som helst å sen passa alla andra efter möjligvis lokal komplettering.
Ett första ideutkast finns framme men har inte publicerats på JHRFs hemsida ännu, det kommer.
Någon inventering har inte skett ännu men olika föreningar har vid olika tillfällen anonserat behovet iaf.

behovsinventering

av Kristoffer Johansson, Tuesday, August 05, 2008, 19:23 (5736 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Hur långt sträcker sig utbildningarna på Bv spåranläggningar?

behovsinventering

av Anders Ö/NJM, Tuesday, August 05, 2008, 20:08 (5736 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Du menar typ lokförare osv?

Idag har vi bara gjort en utb-plan, NJM har ingen sådan färdig men det har väl NJ, NBVJ å några till så det ska väl gå att ordna till. I princip ska alla kompetenser gå å skaka fram utbildningar till.

Steg 1 är en matris över önskade utbildningar (och vilka planer som finns redan idag).

Utbplan ånglok

av HP, Tuesday, August 05, 2008, 21:43 (5736 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nässjö Jvm använder en av SJ framtagen utbildningsplan. Uppkörning och examination sker inför NJ examinator, som är en herre med många års erfarenhet. Detta förfarande godkändes av dåvarande Järnvägsinspektionen om nämnda herre fick en pedagogisk utbildning, vilket NJ då ordnade.

Korthet vad det gäller SJVM: En förare som idag är förare på BV-spår samt har blivit ångloksutbildad av en museibana, kan bli godkänd att framföra SJVM tåg med ånglok efter att ha uppvisat utbildningsplan/intyg mm, samt bevisa för SJVM examinator att föraren kan hantera SJVM fordon på det sätt vi önskar. Mer info finns i BVF 1982

Henrik R, då NJ, nu SJVM.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Karl-Erik Lerbro, Friday, July 19, 2013, 17:04 (3927 dagar sedan) @ Thomas Börjeson "Stora Borås"

Thomas skriver om ett visslande ljud när ett lager har gått varmt.
När jag gick som hantlangare åt lokreparatören i Landeryd på 1950-talet hade en musikalisk lokförare skrivit i repblocket: Ett disharmoniskt friktionsljud hörs från ett storlager.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Sunday, August 03, 2008, 00:33 (5739 dagar sedan) @ morrgan

Sant, mellan 1-2 kg är vad jag hört av olika förare.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Kristoffer Johansson, Sunday, August 03, 2008, 14:12 (5738 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

20% och mellan 2-4kg på ånglådan fick jag lära mig, då drar loket iprincip bara sig själv. Har man ett lok med garbykran så är det en fördel.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Sunday, August 03, 2008, 17:04 (5738 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

20% och mellan 2-4kg på ånglådan fick jag lära mig, då drar loket iprincip bara sig själv. Har man ett lok med garbykran så är det en fördel.

Ja jag törst inte svära på fyllningsgraden så 20% kan ju stämma...
Det är väl så att det är skillnad på om man drar en E-hoj eller en B.

Men Garbekran gör väl varken till eller från när man ska rulla MED ånga i cylindern? Då strömmar ju ånga bara emellan kamrarna. Däremot när man frirullar är den ju bra, den ger även möjlighet till häftiga starter ;o))

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Ola K., Thursday, August 07, 2008, 12:28 (5734 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

VARFÖR HAR INGEN TÄNKT PÅ DETTA

Varför inte använda olja av låg viskositet(SAE 30) som smörjer cylindrar och slider även när de är kalla.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Thursday, August 07, 2008, 12:56 (5734 dagar sedan) @ Ola K.

VARFÖR HAR INGEN TÄNKT PÅ DETTA

Varför inte använda olja av låg viskositet(SAE 30) som smörjer cylindrar och slider även när de är kalla.

Iof ingen dum tanke men jag kan spontant tänka mig två "strul";

- Lågviskositetsoljan koksar när temperaturen skjuter i höjden vid körning.

- Man behöver ha två smörjpressar med olika olja för körning resp. transport, alternativet är ju annars att köra igenom smörjpressen med ÖH innan körning. Hur smörjpressen gillar det vet jag inte.

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Thomas Börjeson "Stora Borås" @, Borgstena, Thursday, August 07, 2008, 14:30 (5734 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

VARFÖR HAR INGEN TÄNKT PÅ DETTA

Varför inte använda olja av låg viskositet(SAE 30) som smörjer cylindrar och slider även när de är kalla.


Iof ingen dum tanke men jag kan spontant tänka mig två "strul";

- Lågviskositetsoljan koksar när temperaturen skjuter i höjden vid körning.

- Man behöver ha två smörjpressar med olika olja för körning resp. transport, alternativet är ju annars att köra igenom smörjpressen med ÖH innan körning. Hur smörjpressen gillar det vet jag inte.

En annan orsak att inte använda tunnare olja och transportera med loket uppkopplat är att smörjsystemet är konstruerat för att oljan skall spridas av den varma ångan och sedan följa med avloppsångan ut. Utan avloppsånga så kommer en större mängd olja att samlas i cylindrar och slidskåp, med ty åtflöjande koksning när man börjar köra med loket igen. All olja kommer visserligen inte att koksa, utan en hel del kommer att komma ut genom skorsten och falla ned på ovälkomna ställen. Även kolv- och slidtångstätningar smörjes till stor del av oljeångorna. På de danska E- maskinerna (svenska F) smörj dessa tätningar (som visserligen är av annan konstruktion) helt av oljeångorna. "Stora Borås".

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Thursday, August 07, 2008, 14:50 (5734 dagar sedan) @ Thomas Börjeson "Stora Borås"

Sant glömde ta med spridningen av olja...
å igen kläggade pysare mm ;o))

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av morrgan, Thursday, August 07, 2008, 16:28 (5734 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Sant glömde ta med spridningen av olja...
å igen kläggade pysare mm ;o))

Skulle man börja dra loken uppkopplade kalla och smörja med tunn olja så ligger det sedan nära till hand att de också blir obemannade, att sitta på ett dött lok och övervaka är inte speciellt inspirerande och bjuder lätt till fusk.
Jag vill inte att något av våra, BJs lok skall framföras på detta sätt, utan de skall bemannas med 2 man som sysselsätts med att sköta fyren och och då och då smörjer man maskineriet med lite ånga med olja, och framför allt finns de personer som kan reagera om något problem uppstår. Det kan vara en bra utbildningsplats och tillfälle att vara med i bemanningen av transportlok.
morrgan

Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga

av Anders Ö/NJM, Thursday, August 07, 2008, 16:52 (5734 dagar sedan) @ morrgan

Instämmer, det är en bra och meningsfylld inkörningsplattform.
Den kräver att man kan ångloket men man behöver inte ha formell lokförarutbildning för att få känna lite på spakarna.
Kanske något för hugade "Wannabees" :-D