Meras skåpmat med en skinkskiva (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Monday, May 21, 2012, 14:17 (4373 dagar sedan)

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/K102-36.jpg[/img]
[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/K103-02-1.jpg[/img]

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/K102-35.jpg[/img]
[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/K103-04.jpg[/img]
Datumet är 1975-02-21. Ingen snö i sikte. Du 196 har nyss inkommit med vagnar från Hagalund till Narvikståget som Rcn är klar att dra.
Du 440 står på spår 5 troligen i en Uppsalapendel.
Du 196 körde ju jubileumståget för öppnandet av ellinje till Göteborg 1976.
Ett evangemang som gick spårlöst förbi (sic,). Olds....

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Mattias Jansson, Monday, May 21, 2012, 14:52 (4373 dagar sedan) @ Oldsmobile

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/K102-36.jpg[/img]

Jag känner en eller ett par personer som skulle ge nästan vad som helst för en jacka av det där snittet idag...

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Nicke nyfiken, Monday, May 21, 2012, 19:12 (4373 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vilken jacka menar du.

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Kent A, Monday, May 21, 2012, 20:48 (4373 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Min är sedan länge utsliten och förpassad dit där alla gamla kläder samlas en gång, men någonstans i en flyttkartong skall det finnas ett par signalröda brallor av det där stuket.....

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Fenix112, Monday, May 21, 2012, 17:24 (4373 dagar sedan) @ Oldsmobile

Första bilden: Har Du 196 både "slickepinnar" och bokstaven A?

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Bengt Espling, Monday, May 21, 2012, 23:41 (4373 dagar sedan) @ Fenix112

Första bilden: Har Du 196 både "slickepinnar" och bokstaven A?

Fullt möjligt. Slickepinnarna har inget med vad som är A- eller B-ände på loket att göra. Slickepinnarna avgör vad som är fram eller back vid växling. Slickepinnarna försvann då man istället bestämde att det var den röda lampan på loket som skulle avgöra vad som var back vid de tillfällen man inte hade vagnar tillkopplade eller hade vagnar tillkopplade i lokets båda ändar.

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Stefan J, Wednesday, May 23, 2012, 09:53 (4371 dagar sedan) @ Bengt Espling

Det gick en skröna i Hagalund under slutet av 70-talet att en entusiast bland lokförarna såg till att ett lok fick behålla framändesskärmarna långt efter att dessa slopats. Reparatörerna tog ner, lokföraren satte upp... till sist svetsade lokföraren fast skärmarna. Likaså skulle loknummren fått en "äldre" centrerad placering på bufferbalken genom denne entusiasts försorg.
Bilderna på Du 196 ger denna skröna en viss sanningshalt!

Meras skåpmat med en skinkskiva

av HJP, Friday, June 22, 2012, 17:08 (4341 dagar sedan) @ Bengt Espling

Första bilden: Har Du 196 både "slickepinnar" och bokstaven A?


Fullt möjligt. Slickepinnarna har inget med vad som är A- eller B-ände på loket att göra. Slickepinnarna avgör vad som är fram eller back vid växling. Slickepinnarna försvann då man istället bestämde att det var den röda lampan på loket som skulle avgöra vad som var back vid de tillfällen man inte hade vagnar tillkopplade eller hade vagnar tillkopplade i lokets båda ändar.

****
Precis så är det.
Framändesskärmarna har en säkerhetsrelaterad funktion vid växling dagtid. Nattetid gällde tänd slutsignal som bakände. 1973 slopades framändesskärmarna/märkningen. Sedan dess gäller tänd slutsignal.
A/B-märkningen är tekniskt relaterad, för att lättare orientera sig på fordonet.

Jag gillar din skåpmat, Olds :-)

HJP

Meras skåpmat med en skinkskiva

av Sven O. Sjostedt, Monday, May 21, 2012, 19:28 (4373 dagar sedan) @ Oldsmobile

[img]http://i881.photobucket.com/albums/ac14/Karl-Axel_2010/K102-36.jpg[/img]

I februari 1975 jobbade jag i huset i bakgrunden. Jag jobbade på SJ Kommersiella avdelning, KAGN 1 (Kommersiella Avdelningen Gods Norden 1.) KAGN 1 hade ansvar för oljor, gaser och livsmedel. Chef var Sigurd Davidsson. KAGN 2 hade ansvaret för järnmalm, stål och liknande, med Arne Plyme som chef. KAGN 3 hade trävaruområdet med Hans Kullberg som chef. och slutligen KAGN 4 hade styckegods och kontainertransporter som sin specialite. Men vem var chef där? Jag minns inte, men "Jägarn" Börje Jägerström jobbade visst där.

Oldsmobil, stort tack för dina foton! Jag har mycket nöje av dem. Och blir ofta sentimentalt nostalgisk av att titta på dem.

Meras skåpmat med en skinkskiva

av polina, Tuesday, May 22, 2012, 23:31 (4372 dagar sedan) @ Oldsmobile

Härliga bilder!! Nostalgins tårar flödar i rännilar!