Återanvändning av ånglok (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Sunday, August 03, 2008, 13:52 (5744 dagar sedan)

Hur vanligt var det med motorlok byggda på ångloksramar. Några finns bevarade:
- NAEJ 2 (Numera OBJ) ombyggd av KVAB
- Ohs bruk 'Sputnik'
- Kosta 'Hummel'

KVAB byggde dessutom om ångvagnen MÅJ 10 till motorvagn 1933.

Fanns/finns det fler?

Återanvändning av ånglok

av Ola Almquist, Sunday, August 03, 2008, 14:19 (5744 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hur vanligt var det med motorlok byggda på ångloksramar. Några finns bevarade:
- NAEJ 2 (Numera OBJ) ombyggd av KVAB
- Ohs bruk 'Sputnik'
- Kosta 'Hummel'

KVAB byggde dessutom om ångvagnen MÅJ 10 till motorvagn 1933.

Fanns/finns det fler?

Jodå, FUJ 2 (Helsingborg 20/1901) ombyggdes 1950 till motorlok med Scania-delar vid Br. Josefssons bilverkstad, Falköping. Bild i Industrilok i Västergötland samt på omslaget till Spårläget (ev. nr 4/07).
Det fanns också ett 600-lok vid kalkbrottet i Uddagården, O&K 6703/1916, som 1936 ombyggdes till motorlok med Reo-motor. Har för mig att någon gjort en intervju med mekanikern som utförde den sistnämnda ombyggnaden.

M.v.h.
Ola

Återanvändning av ånglok

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, August 03, 2008, 14:33 (5744 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur vanligt var det med motorlok byggda på ångloksramar...?

Svar: inte ovanligt - i vissa länder t o m ganska vanligt. I Frankrike byggdes massor av mindre ånglok på meterspåret om till motorlok under 30-40-50-talet. En del rullar fortfarande.

Ngt mindre 1435-ånglok tror jag oxå ska vara med i uppräkningen (betr Sverige alltså) - men jag minns inte vilket...

Återanvändning av ånglok

av HP, Sunday, August 03, 2008, 21:23 (5744 dagar sedan) @ Kurt Möller


Ngt mindre 1435-ånglok tror jag oxå ska vara med i uppräkningen (betr Sverige alltså) - men jag minns inte vilket...

Jumbo från ASJ (numera hos mfGDJ) var väl först kranånglok, sedan konv. ånglok och till sist motorlok.

Mvh Henrik

Återanvändning av ånglok

av Dag Bonnedal @, Sunday, August 03, 2008, 22:53 (5744 dagar sedan) @ HP

Ytterligare ett exempel är ju Strömsnäsbruk.
Man tog ramverket av det normalspåriga ångackumulatorloket från Jung och satte på korgen från det stora sexkopplade Bergmanmotorloket på 643 mm spv och la till lite nya delar så blev det en normalspårig lokomotor med koppelstänger.
Det sägs ju att smalspårsloket inte var helt lycket med sin stora amerikanska diesel med hydraullåda. Vet någon vad som inte var bra?

Dag B

Återanvändning av ånglok

av Staffan Granath, Sunday, August 03, 2008, 23:26 (5744 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

från en splittrad själ med veteranbilar som bihobby;
växellådor som inte kyls av fartvinden brukar behöva en extra kylare vilket kanske förbisågs.

brukar ge sig tillkänna att kopplingarna smälter ihop och medför "ständig drift"
även när det ej önskas:-D
kanske en teori att det inte var populärt:-|

Värmeelement

av Johan Vinberg, Monday, August 04, 2008, 19:55 (5743 dagar sedan) @ Staffan Granath

växellådor som inte kyls av fartvinden brukar behöva en extra kylare vilket kanske förbisågs.

Aha!
Det förklarar en sak jag grunnat på sedan tonåren. Hemma hos småbaneforskaren Björn Waldenström såg jag 1975 eller 1976 ett foto på ett småländskt torvmosselok med ett gigantiskt värmelement i gjutjärn (för ett vardagrum i en 20-talsvilla) monterat framför motorhuv och ordinarie kylare!

Hilsen
Johan

Värmeelement

av HP, Monday, August 04, 2008, 23:09 (5743 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Aha!
Det förklarar en sak jag grunnat på sedan tonåren. Hemma hos småbaneforskaren Björn Waldenström såg jag 1975 eller 1976 ett foto på ett småländskt torvmosselok med ett gigantiskt värmelement i gjutjärn (för ett vardagrum i en 20-talsvilla) monterat framför motorhuv och ordinarie kylare!

Hilsen
Johan

Det var nog loket från mossen på Svenarum, spv 900 mm.

Mvh Henka

Återanvändning av ånglok

av Magnus Lindelöf, Friday, August 15, 2008, 22:52 (5732 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det finns många rykten kring detta lok, och en del av dem måste faktiskt dementeras.
Loket var ett av de allra första loken i Sverige med rullagrade koppelstänger, och dimenioneringen dessa gjordes med uppgifter lämnade av SKF. Den hydrauliska delen, dimensioneringen av kraftaggregatet fram till koppelstängerna utfördes dock enligt vedertagna principer. När loket senare byggdes om till normalspår behölls motorn och den hydrauliska växellådan, så dessa var det alltså inga fel på!
Däremot hade SKF uppenbarligen lämnat otillräckliga uppgifter, varför koppelstångsarrangemanget slopades. Detta skedde även med att annat JB-tillverkat lok.
/Magnus

Återanvändning av ånglok

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, August 03, 2008, 22:42 (5744 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det fanns också ett 600-lok vid kalkbrottet i Uddagården, O&K 6703/1916, som 1936 ombyggdes till motorlok med Reo-motor. Har för mig att någon gjort en intervju med mekanikern som utförde den sistnämnda ombyggnaden.

Helmer Bengtsson på ÖSLJ - siste förarn på FUJ - berättade aldrig ngt närmare om denna, bara att den hade ägt rum. Vid provborrning närmast bottenringen visade sej plåten vara LÖVTUNN, varefter loket genast ställdes av...

Återanvändning av ånglok

av Christer Fredriksson @, Monday, August 04, 2008, 00:22 (5744 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Guldsmedshytte bruk som byggde om ett från FLJ, fb BKJ, ånglok till motorlok
med ramverk, axlar, hjul och koppelstänger kvar, fanns kvar i början av 1960-talet.

Återanvändning av ånglok

av Anders Sandgren, Monday, August 04, 2008, 08:55 (5743 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Guldsmedshytte bruk som byggde om ett från FLJ, fb BKJ, ånglok till motorlok
med ramverk, axlar, hjul och koppelstänger kvar, fanns kvar i början av 1960-talet.

Det torde ha varit fd FLJ 12 (Manning Wardle 505/1873). Enligt FLJ-listan skrotat 1968. Finns någon bild?

Återanvändning av ånglok

av m.sundström, Monday, August 04, 2008, 20:16 (5743 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jum, jum, jum, detta är verkligen intressant! (Ställde frågor på delvis samma tema i våras men fick då inga napp.)
1) Hur skedde kraftöverföringen på loket som härstammade från FUJ 2? Minns jag rätt från nå't foto jag sett behöll loket sina ånglokskoppelstänger så min fråga avser kraftöverföringen från växellådan till den andrivna kopplade axeln.
2) I NBJ-arkivet i Nora finns en saftig förslagsritning avseende ombyggnad av ett 1'C1'-lok med 8.700 mm totalt axelavstånd (=NBJ 20?) till drivgaslok med bibehållna ånglokscylindrar. Maskineriet ovanför ramen tycks dock vara vänt så att hytten nu ligger ovanför cylindrarna. Ritningen är daterad Götaverken 26.2 -49. Med undantag för axelanordningen uppvisar förslaget stora likheter med ett 2'B2'-lok byggt av KHD och levererat 1927.
3) I min fråga i våras bad jag om hjälp med exempel på diesellok med koppelstänger men utan blindaxlar (varav loket under 1) ovan och lille Jumbo här nere i Lokstallet liksom SJ V1 utgör bra illustrationer till vad jag avser). Kommer någon på ytterligare exempel?
[Skälet till min fråga är att jag söker förebilder för en kommande ombyggnad av två tyska BR 89 (Fleischmanns modell med förenklad slidstyrning) som ska föräras lyckan att få bli ditzellok i stället för att tvingas framleva sina dagar som otäcka små ånglok.]
Olle Sundström