SWB Bc03 (Fordon: vagnar)

av BJ, Wednesday, January 23, 2008, 14:12 (5909 dagar sedan)

Det fans en del vagnar av typen Bc03 hos SWB.
Dessa var av olika ursprung enligt SWB boken.
Frågor:
Såg vagnarna lika ut?
Vilka nummer fick de hos SJ?

BJ

SWB Bc03

av Jörgen Bergfors, Wednesday, January 23, 2008, 16:58 (5909 dagar sedan) @ BJ

Jag har uppgifter på följande:
121-123
124, 126
125
Dessa var snarlika med tydligen finns skillnader eftersom det är tre olika ritningar. Alla var 20760 mm långa över buffertbalkarna men bland annat boggiavståndet skiljde sig.
Sedan hör det till saken att SWB ofta byggde om sina vagnar. Av bokföringstekniska skäl var en del "ombyggnader" dessutom praktiskt taget nybyggen.

/Jörgen

SWB Bc03

av BJ, Wednesday, January 23, 2008, 17:33 (5909 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Tack Jörgen

Men Ritningen i SWB boken(Historik över rullande materielen vid SWB)visar en vagn med 22060 mm LÖB. och axelavstånd 15000 mm (Bc03 121-123)
Inte felskrivning, för räknar man alla mått så stämmer det hela.
I så fall flera feltolkningar av orginalritningen!

Rättar mig själv + 1300 mm buffertar så stämmer det ju bra. Missade löbb:-(

Fick dessa vagnar inbyggda platformar?
Vad blev i så fall litera och nummer vid SJ?

BJ

SWB Bc03

av Jörgen Bergfors, Wednesday, January 23, 2008, 17:59 (5909 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Stämmer. 121-123 hade 15 m boggiavstånd medan de andra hade 16,1. Detta kan ju förstås ha ändrats vid något tillfälle. Alla hade 2400 mm axelavstånd i boggierna. Öppna plattformar och limptak.
Men nu ser jag att jag missade några BCo3-vagnar i mitt förra inlägg. Det är nr 109-110, 115-120 och 127-130. Dessa har samma ritning så de bör ha varit lika. 20500 mm över buffertbalkarna, 16100 mm boggiavstånd, 2400 mm boggier och inbyggda plattformar.
Fanns det ytterligare BCo3-vagnar än 121-126 hos SWB?

/Jörgen

SWB Bc03

av Sid, Wednesday, January 23, 2008, 18:28 (5909 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Stämmer. 121-123 hade 15 m boggiavstånd medan de andra hade 16,1. Detta kan ju förstås ha ändrats vid något tillfälle. Alla hade 2400 mm axelavstånd i boggierna. Öppna plattformar och limptak.
Men nu ser jag att jag missade några BCo3-vagnar i mitt förra inlägg. Det är nr 109-110, 115-120 och 127-130. Dessa har samma ritning så de bör ha varit lika. 20500 mm över buffertbalkarna, 16100 mm boggiavstånd, 2400 mm boggier och inbyggda plattformar.
Fanns det ytterligare BCo3-vagnar än 121-126 hos SWB?

/Jörgen

SWB BCo3 121-126 blev SJ BCo3 3611-3616.
Jag har uppgift om att även SWB 109,110,115-120 och 127-130 hade litt BCo3 hos SWB, enl SJ str77 1945. Dessa vagnar blev SJ BCo7a 3632-3643.
Mvh/Sid

SWB Bc03

av Sid, Wednesday, January 23, 2008, 18:34 (5909 dagar sedan) @ Sid

Stämmer. 121-123 hade 15 m boggiavstånd medan de andra hade 16,1. Detta kan ju förstås ha ändrats vid något tillfälle. Alla hade 2400 mm axelavstånd i boggierna. Öppna plattformar och limptak.
Men nu ser jag att jag missade några BCo3-vagnar i mitt förra inlägg. Det är nr 109-110, 115-120 och 127-130. Dessa har samma ritning så de bör ha varit lika. 20500 mm över buffertbalkarna, 16100 mm boggiavstånd, 2400 mm boggier och inbyggda plattformar.
Fanns det ytterligare BCo3-vagnar än 121-126 hos SWB?

/Jörgen


SWB BCo3 121-126 blev SJ BCo3 3611-3616.
Jag har uppgift om att även SWB 109,110,115-120 och 127-130 hade litt BCo3 hos SWB, enl SJ str77 1945. Dessa vagnar blev SJ BCo7a 3632-3643.
Mvh/Sid

Enl SJ str77 1945 01 01, så fanns inga fler vagnar med littera BCo3 hos SWB, än de ovanstående nämda.
Mvh/Sid

SWB BCo3

av Thomas Tell, Wednesday, January 23, 2008, 21:49 (5909 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Här är uppgifter ur SWB "str 77"

1918
BCo3 3B+1C+2Cs
109-110, 115-120, 127-130 16,100+2,400 21,800 ö buffertar
121-123 15,000+2,400 22,060
124-126 16,100+2,400 22,060
1943
BCo3 endast 125 2B+1C+2Cs övriga 3B+2Cs

Nummervis
109 WA 1915 1936 KKbroms BCo5 1938 omb inredn inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3632
110 WA 1915 1936 KKbroms BCo5 1938 omb inredn inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3633
115 K 1914 1934 omb inredn 1942 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3634
116 K 1913 1934 omb inredn 1937 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3635
117 K 1913 1934 omb inredn 1941 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3636
118 K 1913 1934 omb inredn 1940 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3637
119 K 1914 1936 omb inredn 1942 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3638
120 K 1914 1934 omb inredn 1942 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3639
121 A 1905 1935 omb inredn 1929 teakklädd 1930 m07 BCo3 SJ BCo3 3611
122 A 1905 1937 omb inredn 1928 teakklädd och m07 BCo3 SJ BCo3 3612
123 A 1905 1935 omb inredn 1921 teakklädd 1930 m07 BCo3 SJ BCo3 3613
124 A 1907 1931 teakklädd och m07 1936 omb inredn BCo3 SJ BCo3 3614
125 A 1907 1919 bränd 1920 nybyggd teakklädd av ASJ-Arlöv 1930 m07 1935 omb inredn BCo3 SJ BCo3 3615
126 A 1907 1931 teakklädd och m07 1936 omb inredn BCo3 SJ BCo3 3616
127 WA 1915 byggd som byffévagn 1942 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3640
128 WA 1915 1936 BCo5 1938 omb inredn inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3641
129 WA 1915 1919 bränd 1920 nybyggd teakklädd av ASJ-Arlöv före 1936 BCo5 inb plattform o bälg BCo3b
SJ BCo7a 3642
130 WA 1915 1919 bränd 1920 nybyggd teakklädd av ASJ-Arlöv 1935 omb inredn ? inb plattform o bälg BCo3b
SJ BCo7a 3643

"omb inredn" innebar att på ömse sidor om innersta kupén sattes skjutdörrar så att kupén kunde avdelas antingen som 2 eller 3 klass.

/tell

SWB BCo3 115 - SJ ABo7a 3634

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Wednesday, January 23, 2008, 23:03 (5909 dagar sedan) @ Thomas Tell

...

115 K 1914 1934 omb inredn 1942 inb plattform o bälg BCo3b SJ BCo7a 3634

...


/tell

ABo7a 3634 1967-02/1967-07

SWB BCo3

av BJ, Thursday, January 24, 2008, 15:01 (5908 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas.
Uttömligt som vanligt:-)

Tydligen så saknas det sidor i min pärm med ändringstryck. (263).
Ritning/beskrivning av Bc03 3611-3616 saknas helt. Trodde nog att alla fanns med i den stora "Västeråskopian":-(

Någon som möjligen sitter på ett ändringstryck föreställande Bc03 3611-3616, fd SWB Bc03 121-125 och kan publisera detta här.

Annledning är, en kommande byggsats i H0 från HNJ Göran.

Tack på förhand.
BJ

SWB BCo3 - ritning

av Thomas Tell, Thursday, January 24, 2008, 21:27 (5908 dagar sedan) @ BJ

Här efterfrågad ritning men det raka plattformstaket hade inte alla vagnar. Denna ombyggnad gjordes ju bara vid behov att bygga om taket. Vilka individer som fick rakt tak får man leta efter på foto.

[image]

Den enda ombyggnadsskrivelse jag sett är nedanstående.
Skrivelse 1946
BCo3 3616 ombygges så att gasbelysningen byts mot gen/trafobelysning, nya spännstag uppsätts, nya 2-klass soffor kupéerna breddas 60mm
Utfört i Örebro 6.46

/tell

SWB BCo3 - ritning

av BJ, Friday, January 25, 2008, 15:38 (5907 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för svaret Thomas
Men vagnen på ritningen överensstämmer ganska lite med ritning över Bc03 121-123 och även bilden föreställande 118 i SWB boken.
Är det kanske så att SWB byggde om korgar till enkelfönster isf dubbelfönster?
Och kanske de raka taken med?

BJ

SWB BCo3 - ritning

av Thomas Tell, Friday, January 25, 2008, 21:18 (5907 dagar sedan) @ BJ

Ett foto från Vislanda 17/2 1966 visar ABo13 3612 med utseende enligt ritningen.
Troligen är detta en ritning för eventuella ombyggnader då det ofta hänvisas till ombyggnad efter Str 263-ritning. Fönster modell 38 och raka plattformstaksgavlar var SJs standardombyggnad som gjordes på många f.d. EJ-vagnar. Eventuellt kan SWB gjort sådan ombyggnad men de finns inte med i SWB str 77.

Ritningarna av BCo7-varianterna av dessa vagnar i str 263 visar en ritning med dubbelfönster och en med m38-fönster. Den senare visar vagnarna 3632-34.
Ett foto i Stig Nybergsamlingen visar BCo7 3633 i Spånga 1946 med dubbelfönster men enligt skrivelse till Huvudverkstaden i Örebro daterad 22/10 1948 skulle vagnen byggas om. Korgen skulle byggas om med fönster modell 38 och adraklasskupéerna breddas till 2100 mm.

/tell

SWB BCo3 - ritning

av Thomas Tell, Friday, January 25, 2008, 22:48 (5907 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hittade en Nyberg-bild till på en BCo3 i utförande som ritningen. Nu var det 3613 i Bräcke 1948.
/tell

SWB BCo3 - ritning

av BJ, Saturday, January 26, 2008, 00:10 (5907 dagar sedan) @ Thomas Tell

Djupt tacksam för dessa fakta.
Då vet jag att i vart fall en indevid behöll SWB utseendet på SJ.
Troligen då någon mer och kanske alla. tills någon större SJ rev.
Bilden av 3613 i Bräcke 1948, Har vagnen då utrustats med emaljerade SJ logga och klass bokstäver samt vagnsnummer? Eller är det föränklad märkning på skylt?
BJ

SWB BCo3 - ritning

av Thomas Tell, Saturday, January 26, 2008, 11:56 (5906 dagar sedan) @ BJ

[image]

Detta är en delförstoring av Stig Nybergfotot. Vagnarna intill är F5 25772 resp Co5 2725.
/tell

SWB BCo3 - ritning

av BJ, Saturday, January 26, 2008, 13:44 (5906 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack igen;-)
Det blir alltså SJ i emalj och futura snitt.
BJ