Olika platser (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Wednesday, May 23, 2012, 21:20 (4350 dagar sedan)

Året är 1975 och mycket var på G
[image]

[image]

[image]

[image]

Ulriksdal. Stationshuset stängt
Olycka utanför Linköping. Har för mig att debatten om ATC pågick eller har jag fel? TV-bild. Stieg Larsson kanske ritade detta? Han jobbade vid denna tid på TV
Situationsbild från Borlänge som strax får Banverket och HK planeras.
I dag får man veta att oppositionen kör över regeringen och vill riva upp
avtalen med trafikverkets kunder. Oj vad det måtte brinna i mångas plånböcker.
Hade tänkt visa en annan bild men den försvann i cyberrymden.
Sedan är jag osäker om det var vid denna tidpunkt där Sverige åter skulle visa sig först i EU med automatkoppel. Vi måtte ha ett väldigt dåligt självförtroende
i det här landet.Eller också strör vi pengar hur som helst. Troligen det sista... Stackars Bölänge....Nyblivna IKEAbesökare....500 mille i lusviken.
Ja, det var en snabb resa..... sann eller inte... Olds

Olika platser

av anteri-7, Wednesday, May 23, 2012, 21:54 (4350 dagar sedan) @ Oldsmobile

Trevliga bilder som vanligt. Vad gäller bilden från Borlänge så kan historien korrigeras något; etableringen av Banverket och dess HK kom att dröja ytterligare 13 år, däremot var byggandet av huvudkontor för Vägverket och Trafiksäkerhetsverket i Borlänge nära förestående...fyra år bort tror vill jag minnas.

Olika platser

av Oldsmobile, Thursday, May 24, 2012, 08:49 (4349 dagar sedan) @ anteri-7

Etablering och byggstart är två olika tidsepoker kan man säga då
lång tid framlevs efter beslut (som i sin tur tar tid från idé till
påskrift. Synd att bilden försvann men den visade den tomma plats där BV
kom att bo nåt år. Jag minns hur man diskuterade och drömde i ortspressen.
Hur många jobb det skulle bli osv. Man byggde ett område i Torsång som skulle
vara attraktivt för de högre BV-arna m.m. Platt fall blev det. Nu har man c:a
2000 man att dra försorg om. Inga Banverkare precis. Liknar på ett vis hela Sverige där politiker satt å drömde på stadshotellet och planerna blev vildare å vildare ju tröttare kyparen blev i benen. Så i princip kan man säga att Sverige är byggt på en stor ballong som några blåst upp. Sen kom några glin å stack hål på ballongen.
Olds som önskar alla på Forumet en skön sommardag utan politik...

Olika platser

av Alex, Wednesday, May 23, 2012, 21:58 (4350 dagar sedan) @ Oldsmobile

Minns Sya-olyckan ganska väl eftersom jag jobbade på SJ platsbokning samma dag det hände och det blev förstås kaos för trafiken söderut. Jag tror att olyckan hände på påskdagen och att det var Xt 1 eller var det 5 ("Öresundpilen")som var det drabbade tåget. Olyckan kunde likaväl hända idag trots ATC m.m. eftersom det var en liten VW-Bubbla som körde in mellan två vagnar i början av tåget och förorsakade en stor urspårning i full fart. Likanande olycka hände väl för några år sedan i Tyskland med ett ICE-tåg och även i norra England med ett godståg som sedan orskade en kollision med ett snabbtåg?

Trots detta sorgliga minne, fin blid på F-loket!

Mvh/Alex