Inget smalspår i Sävsjö (längre) -och inga älgar i Elgaryd (?) (Bana)

av Granis, Sunday, August 03, 2008, 18:57 (5735 dagar sedan)

Nyss återkommen från en sejour i Småland måste jag nämna ett besök på en ort som gav liksom lite mer i ’järnvägshistoriskt-arkelogiskt’ sammanhang; en ort jag bara susat igenom förut men som jag ändå noterat nog borde ha ’lite mer att ge’. En övernattning därstädes gav möjlighet att studera smalspåriga järnvägsmiljöer och d:o rester i Sävsjö, som det alltså handlar om. Detta var ju liksom (syd)västra ändan på det småländska 891-nätet, men trots att det fanns kvar ’i modern tid’ tycker jag man inte fått läsa så mycket om det och se bilder från framförallt delen väster om Vetlanda, d v s fd Hvetlanda- Sävsjö järnväg.
I Sävsjö ser man hur en säckbangård funnits intill det fina stationshuset, och en bit norrut syns ett järnräcke som borde fungerat som en sorts avgränsning mot normalspåret samt ett par slipers där den cykelbana som byggts på den gamla smalspårsbanvallen gör en böj. Annars följer denna cykelbana banvallen i den långa båge norröver som HvSJ/ VJ gjorde innan den fortsatte österut.
Dessvärre fanns inte tid till nån längre utflykt, men enligt kartor ska man kunna följa banvallen ända fram till Vetlanda där den nu breddade ’Emådalsbanan’ tar vid fram till Järnforsen.
Men åter ’väster om Vetlanda’: Persontrafiken på fd VJ upphörde redan 1961, men godstrafiken åtminstone till Landsbro fortsatte fram till mitten av 70-talet, d v s ungefär ett decennium innan banan öster om Vetlanda breddades. Enligt uppgifter ska dessutom smalspåret legat kvar ända in till Sävsjö fram till <i>efter</i> godstrafiken till Landsbro upphört!!? Hur är det med det? Och varför i så fall? Enligt ’Järnvägsdata’ (SJK 57) förekom godstrafik på ’västra ändan’, till Hultagård, enbart nåt år efter att persontrafiken på hela banan upphört; och varför fick banan ligga kvar fram till Sävsjö i så fall? Fanns det månne idéer om att bedriva nån trafik från Hultagård och/ eller Landsbro västerut ’utifallatt’ (men fanns det t ex överföringsramp i Sävsjö?) beroende på breddningsplaner österut från Vetlanda redan då, eller? (d v s att Vetlanda skulle ’överges’ som smalspårsknutpunkt till förmån för Sävsjö som därmed skulle ’återuppväckas’).
SJ hade ju annars under dessa år rysligt bråttom med att riva upp nedlagda banor, icke minst p g a byggande av nya bostäder, fabriker och vägar. Men är det <b>där</b> svaret ligger? D v s i och runt Sävsjö fanns inga såna planer tills man tog banvallen i anspråk för cykelbanan?
Hur som helst; har nån nåt svar på detta + allmänt lite uppgifter och bilder från ’Sävsjösmalspårets’ sista år; en ganska dåligt dokumenterad del av De Småländska Smalspåren tycker alltså jag :-)
I samband med detta kan jag avslutningsvis berätta att den palaver som i onsdags ägde rum på Ohsabanan vid Elgaryd inte -som f f a de tyska turisterna på tåget trodde- berodde på att det var en vit älg som stod på bakbenen mitt i sjön därstädes, utan på att det var ’Team OD-DVD´s’ stillbildsfotograf som ämnade förebygga värmeslag genom att slänga sig i sjön. Rejält med dy och långgrunt i densamma gjorde dock att han blev stående mitt i sjön och exponerade sin albylvita kropp när tåget passerade varvid Videofilmare Danneskog (= Mr OD himself) till sin stora glädje kunde föreviga resenärernas reaktioner. Lyckligtvis filmade han dock inte ’badnymfen’ själv, d v s

/ L G :-)