Stationshusen i Deje (Byggnad)

av Ola Almquist, Sunday, August 03, 2008, 21:51 (5742 dagar sedan)

Kan någon hjälpa till med att reda ut historien kring stationerna i Deje?
KMJ/NKlJ hade ett hus som såg ut så här:
Deje I
BJ hade ett eget stationshus. Detta såg ut så här:
Deje II
BJ stationen brann ned. När? Enligt Järnvägsdata hade NKlJ egen stationstjänst vid anslutande station till 1946-01-11. Det står också att SJ övertog NKlJ:s stationshus sedan f.d. BJ-stationen brunnit. SJ hade väl inget med Deje att göra förrän 1948? Hur som helst ombyggdes tydligen NKlJ-stationen radikalt 1947:
Deje III
Det byggdes dock en ny byggnad (av vem?) som fanns kvar för några år sedan:
Deje IV
Det 1947 ombyggda huset såg då ut så här:
Deje V

Det här var så rörigt att något bara måste vara fel...

Tack på förhand!
/Ola

Stationshusen i Deje

av Ulla, Åmotfors, Sunday, August 03, 2008, 22:15 (5742 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan någon hjälpa till med att reda ut historien kring stationerna i Deje?
KMJ/NKlJ hade ett hus som såg ut så här:
Deje I
BJ hade ett eget stationshus. Detta såg ut så här:
Deje II
BJ stationen brann ned. När? Enligt Järnvägsdata hade NKlJ egen stationstjänst vid anslutande station till 1946-01-11. Det står också att SJ övertog NKlJ:s stationshus sedan f.d. BJ-stationen brunnit. SJ hade väl inget med Deje att göra förrän 1948? Hur som helst ombyggdes tydligen NKlJ-stationen radikalt 1947:
Deje III
Det byggdes dock en ny byggnad (av vem?) som fanns kvar för några år sedan:
Deje IV
Det 1947 ombyggda huset såg då ut så här:
Deje V

Det här var så rörigt att något bara måste vara fel...

Tack på förhand!
/Ola

Äsch. Det är väl inte så snurrigt, vänta bara tills jag har förklarat det... ;-)

Deje IV är inget stationshus egentligen, utan en byggnad som inrymde ställverket för normalspårsbangården. Och även en liten väntsal. Inget mera. Står (stod?) söder om bangården.

Deje III och V är ju samma byggnad (norr om bangården), som alltså inrymde tågexpedition, samt ställverket för smalspårsbangården. Sen väldigt länge tillbaka hade man en och samma tågklarerare för normal- och smalspåret. Han fick promenera över bangården till byggnad IV när det skulle klareras normalspårståg och vevas ställverk. Jörnmark har stått på ungefär samma plats när han har tagit bilderna IV och V.

Stationshusen i Deje

av Sune Nylén @, Sunday, August 03, 2008, 22:25 (5742 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej! Jag pratade för många år sedan med Curt Svanqvist.Han var den siste stinsen i Deje på BJ tiden.Jag frågade då om han hade några gamla prylar kvar från BJ tiden.Vad jag kan minnas så var det så att stationen hade brunnit ned innan han hade hunnit flytta över till N Kl J stationshuset,och det han hade hade brunnit inne.I tid vill jag minnas att han sade 1947. Det skulle väl här,som i t.ex. Ställdalen bli en stf för bägge banorna.Det fanns dock en mindre byggnad vid BJ spåren, där jag vill minnas man kunde ställa växlar och signaler för BJ och en väntsal.Det är väl den där halvt igenvuxna byggnaden du har på den ena bilden.Du bor väl i Gbg ,och tidningsarkivet i gamla Stadsbiblioteket vid Hagakyrkan kan nog ge bra referat om branden.Har inte själv läst om detta dock,:-) Hälsningar Sune

Stationshusen i Deje

av Sune Nylén @, Sunday, August 03, 2008, 22:41 (5742 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tittade vidare på den s.k. slide showen,om jag kan uttrycka det så. Där fanns ju även interiörbilder av BJ ställverket som jag minns det.
Att förklara krånglar ju annars vanligen till det, eller som korpralen sa´till rekryterna. " Det kan ju verka enkelt det här,men vänta bara tills jag fått förklara":-) Sune

Stationshusen i Deje - Boforsfråga

av Ola Almquist, Tuesday, August 05, 2008, 23:32 (5740 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för uppgifterna Ulla och Sune! Jo, jag hade tänkt kolla vad som skrevs i tidningarna, men jag har inte riktigt tid att gå igenom hela årgångarna 1946 - 1948. Tänkte att någon kanske kände till datum för branden. Tyvärr finns den inte med här i den daterade brandhistorian här:
Värmlands brandhistoriska klubb

Å andra sidan behöver det som står i förteckningen inte vara korrekt. Jag letade efter nedanstående brand i bl.a. Karlskoga Tidning:
"1954, apr 13
Lokstallarna vid Bofors station helt förstörda vid våldsam brand."

Inte ett ord i tidningarna de nästföljande dagarna. Någon som har något förslag till förklaring? NBJ-arkivet kan kanske innehålla något...

Letar man i gamla dagstidningar kan man ju hitta annat intressant. Det var då jag hittade mäsståget i Karlskoga som jag skrev om tidigare, men som sagt det är tidsödande...

M.v.h.
Ola

Stationshusen i Deje - Boforsfråga

av Sune Nylén @, Wednesday, August 06, 2008, 07:21 (5740 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej Ola! Jag tror jag har en idé,och skall se om jag inte kan hjälpa dig. Jag återkommer.:-) Sune