Med Sb-lok till Örebro (NBVJ) Kul och trevligt! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Monday, August 04, 2008, 08:58 (5741 dagar sedan)

Hade i helgen nöjet att få tjänstgöra på NBVJ (Tågdiggardagarna 2-3 augusti). Det är alltid en skön och genuin historisk känsla som inbefinner sig när jag besöker NBVJ. Här finns allt det där som andra museijärnvägar delvis saknar. Järnvägsmiljön i Nora känns komplett!

Jag och min eldarkollega hade redan anlänt på fredagskväll till Nora. Nu skulle vi få tjänstgöra som lokps på det s.k Örebrotåget på lördag och söndag. Med start kl. 07.20 från Nora bar det iväg mot Ervalla-Örebro.

För någon månad sedan ringde det på telefon. Det var från NBVJ. Man undrade om inte jag och min kollega kunde tänka sig att ta denna tjänstgöring. Det var ont om lokpersonal...Jag tackade självklart Ja!
För visst är just denna tjänstgöring på ånglok optimal! Att få köra först på en museijärnväg i lugn takt för att sedan komma ut på Banverkets spår och sträcka ut. Man får som lokpersonals två helt skilda upplevelser. Båda lika trevliga...För att inte tala om SJ Sb 1306! Det är en fröjd att köra detta lok. Man förstår att loktypen förr var populär.

Det var också väl sörjt för logi och god mat av NBVJ vilket är en förutsättning för denna typ av arrangemang. Man fick helpension d.v.s frukost, lunch och middag gratis. Vädret varit bättre men jag upplevde ändå att många intresserade på lördagen hade tagit sig till NBVJ. Det s.k spöktåget var en kuslig historia...Här var ett amatörteatersällskap som skrämde upp resenärerna rejält. När vi kom till Järle ca 22.45 hade man med väldigt många marschaller skapat en spöklik stämning i och kring staionsområdet. Här hade också byalaget i Järle laddat upp med grillat och annan mat. Riktigt mysigt och trevligt att sitta och äta i denna anrika stationsträdgård. Strax efter midnatt gick spöktåget tillbaka mot Nora.


Man hade med sig kamera. Men tog man några bilder? Nej! Det blev som vanligt, kameran glömdes bort...Det var lite synd på ett sådant här evenemang.

Sammantaget är NBVJ Tågdiggardagar ett trevlig och kul arrangemang. Detta gör jag gärna om!

Mvh Per-Åke Lampemo