Flytt från Katrineholm? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Roine Sundberg, Östergötland, Monday, August 04, 2008, 11:39 (5737 dagar sedan)

Katrineholms kommun ska enligt uppgift ha beslutat att avhysa Stambanans vänner från lokstallet. Vad jag förstår har föreningen tecknat avtal med andra järnvägsföreningar om forsonsuppställningar i stallet utan att ha något hyresavtal med kommunen.

Kommer Stambanans vänner nu att flytta sin verksamhet från Katrineholm och vet någon i så fall var?

Flytt från Katrineholm?

av nicke, Monday, August 04, 2008, 15:19 (5737 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Handlar det inte om avhysningen av JVM:s X9-tågsätt som står på en av SÅS lokplatser? Det ställdes upp av en medlem i stambanans vänner för några år sedan. Något skrivet avtal verkar aldrig ha funnits?
Oavsett så borde tågsättet tas om hand då det börjar bli ont om dem, typ enda kvarvarande som inte trashat... .

Flytt från Katrineholm?

av Patrik Alm, Monday, August 04, 2008, 18:24 (5736 dagar sedan) @ nicke

Handlar det inte om avhysningen av JVM:s X9-tågsätt som står på en av SÅS lokplatser? Det ställdes upp av en medlem i stambanans vänner för några år sedan. Något skrivet avtal verkar aldrig ha funnits?
Oavsett så borde tågsättet tas om hand då det börjar bli ont om dem, typ enda kvarvarande som inte trashat... .

Hur kan en myndighet som Banverket (under vilket JVM lyder) agera med fordonsuppställning utan avtal hus en privatperson i en lokal denne inte disponerar?

Flytt från Katrineholm?

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, August 04, 2008, 18:54 (5736 dagar sedan) @ Patrik Alm

Hur kan en myndighet som Banverket (under vilket JVM lyder) agera med fordonsuppställning utan avtal hos en privatperson i en lokal denne inte disponerar?

Precis - det kan man inte. Spec. inte om man vill att (ev.?) brandförsäkring ska gälla... Eftersom vissa herrar ligger bakom alltsammans i Kh, förvånar denna händelseutveckling inte det minsta. Däremot borde hr Sjöö et consortes ta sin Mats ur skolan, och det genast.

Därmed inte sagt att tanken på ett K-centrum var totalt förfelad.

Med annan huvudman.

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Monday, August 04, 2008, 19:47 (5736 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hur kan en myndighet som Banverket (under vilket JVM lyder) agera med fordonsuppställning utan avtal hos en privatperson i en lokal denne inte disponerar?


Precis - det kan man inte. Spec. inte om man vill att (ev.?) brandförsäkring ska gälla... Eftersom vissa herrar ligger bakom alltsammans i Kh, förvånar denna händelseutveckling inte det minsta. Däremot borde hr Sjöö et consortes ta sin Mats ur skolan, och det genast.

Därmed inte sagt att tanken på ett K-centrum var totalt förfelad.

Med annan huvudman.

Vadan detta snack om privatperson???

Jvm har väl avtalat med mfSBW vad jag hört inte med någon privatperson.
När fordonet kom till K så var det mfSBW som hade avtal (i någon form) med BV som ägde byggnaden då. Så långt som jag har hört historien iaf...

Tydligen har även KM något emot "vissa herrar"..vore intressant å få veta varför ty spårvidden skiljer ju en hel del ;o)
Dessa "vissa h.:" är de enda som försöker bevara en X9 å X6. Det vore synd om dessa försvann tycker jag (kan höra tongångarna sen om de blir skrotade).
Några föreningar har nte visat något intresse å lär knappast ha plats för dem så var Jvm skulle göra av dem då begriper inte jag.

Och KM, vi pratar Katrineholm, inte Karlshamn :-P

Flytt från Katrineholm?

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, August 04, 2008, 20:38 (5736 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM


Tydligen har även KM något emot "vissa herrar"... vore intressant å få veta varför...

Du får nog höra, i sinom tid.

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Monday, August 04, 2008, 22:16 (5736 dagar sedan) @ Kurt Möller


Tydligen har även KM något emot "vissa herrar"... vore intressant å få veta varför...


Du får nog höra, i sinom tid.

Som vanligt bara antydningar...och med det kommer man aldrig till rätta med tvisterna.

Nåja du vet ju vad jag anser om din attityd när det handlar om att låna verktyg från andra föreningar.

Flytt från Katrineholm?

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, August 04, 2008, 22:20 (5736 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM


Du får nog höra, i sinom tid.


Som vanligt bara antydningar...och med det kommer man aldrig till rätta med tvisterna.

Jag är f n förhindrad att säja mera, eftersom jag inte vill ha ett åtal för ärekränkning på halsen...

Nåja du vet ju vad jag anser om din attityd när det handlar om att låna verktyg från andra föreningar.

Var snäll o utveckla...

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Monday, August 04, 2008, 22:33 (5736 dagar sedan) @ Kurt Möller


Du får nog höra, i sinom tid.


Som vanligt bara antydningar...och med det kommer man aldrig till rätta med tvisterna.


Jag är f n förhindrad att säja mera, eftersom jag inte vill ha ett åtal för ärekränkning på halsen...

Åtal om ärekrängning?? talar du inte sanning eller?

Nåja du vet ju vad jag anser om din attityd när det handlar om att låna verktyg från andra föreningar.


Var snäll o utveckla...

Din inställningen till vem som bör ha lånade stagbultsgängtappar...utlånaren eller den som lånat ;o) - å ditt svar kommer NJM aldrig att glömma - vilket ju inte hindrar oss att låna ut verktyg till andra inom ÖslJ...

Men nu är det så urspårat så det får räcka....detta forum ska avhandla historia inte skitsnack om andra... (jag lär åxå ha mina fläckar säger en del :-P )

Flytt från Katrineholm?

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, August 04, 2008, 22:50 (5736 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag är f n förhindrad att säja mera, eftersom jag inte vill ha ett åtal för ärekränkning på halsen...

Åtal om ärekränkning?? talar du inte sanning eller?

Som bekant har "affären Katrineholm" haft diverse turer. Vi kan kanske skriva en historik över dom om tio år sådär.

Nåja du vet ju vad jag anser om din attityd när det handlar om att låna verktyg från andra föreningar.


Var snäll o utveckla...


Din inställning till vem som bör ha lånade stagbultsgängtappar...utlånaren eller den som lånat ;o) - å ditt svar kommer NJM aldrig att glömma - vilket ju inte hindrar oss att låna ut verktyg till andra inom ÖslJ...

Har du fortfarande egendomliga, obegripliga kommentarer om det där så kan du ju mejla mej om DOM... kurt_moller@hotmail.com

Flytt från Katrineholm?

av Roine Sundberg, Östergötland, Tuesday, August 05, 2008, 00:16 (5736 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jvm har väl avtalat med mfSBW vad jag hört inte med någon privatperson.
När fordonet kom till K så var det mfSBW som hade avtal (i någon form) med BV som ägde byggnaden då. Så långt som jag har hört historien iaf...

Men Stambanans vänner har inte något avtal med kommunen som nu äger byggnaden. Enligt uppgift ska orsaken till avhysning vara att föreningen inte agerar i enlighet med kommunens samt övriga föreningars tanke med byggnaden. Vad jag förstått på kommunen vill man inte att lokstallet ska vara ett fordonsförråd utan en plats för utställningar, café kanske vandrarhem etc. för att bli ett besöksmål för turister.

Att mfSBW dragit dit fordon från flera föreningar inklusive JVM utan att ha något hyresavtal låter rätt oklokt. Den uppställda X6+X9 i Nr ska vad jag förstår skett utan tillstånd från spårinnehavaren, Norrköpings kommun. Det vore bra om någon från mfSBW kunde berätta mer om vad som är på gång.

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Tuesday, August 05, 2008, 08:38 (5736 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Vet inte var du fått infon ifrån men den är så vitt jag vet helt fel i båda fallen. Se andra svar i forumet.

*tillägg*
Enklaste sättet att få svar på dina frågor är ju at kontakta mfSBW direkt och inte via ett forum.
Enklaste sättet att påverka en verksamhet är att bli medlem. Tycka får man alltid men vem bryr sig om vad icke medlemmar tycker?

Även SÅS avser ju ställa upp fordon där och vad jag förstått på dem så är det inte de renoverade, driftdugliga fordonen.
Sen har jag förstått det som att alla fyra ingående föreningar har avtal med paraplyföreningen.
Slutligen ska man väl ha i minnet att det mfSBW som såg till att byggnaden bevarades och kommunen blev intresserad.

Flytt från Katrineholm?

av ´copter, Katrineholm, Tuesday, August 05, 2008, 20:30 (5735 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM


Slutligen ska man väl ha i minnet att det mfSBW som såg till att byggnaden bevarades och kommunen blev intresserad.

Inte korrekt!

Redan i slutet av 1990-talet fanns ett stort intresse från några politiker och tjänstemän att Katrineholms kommun skulle förvärva lokstallet.

SÅS och VSJS bearbetade från slutet av 2002 kommunen/dåvarande kommunalrådet Jan Larsson/ och fick ett löfte om att efter förvärvet få etablera järnvägshistorisk verksamhet i lokalerna.

Stambanans Vänner bildades först 16 november 2004 och kom in i ett senare skede.

Läs gärna om förhistorien i Katrineholms-Kuriren 12/3, 18/3 och 4/6 2003!

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 00:23 (5735 dagar sedan) @ ´copter

Att SÅS tidigt hade ett intresse för stallet vet jag men jag har aldrig hört av dem att de gjort något konkret annat än pratat med kommunen. Som jag upplevt historien är det först när mfSBW kommer in i bilden som det händer något.
Men visst kan jag ha fel i det men då har man varit osedvanligt tystlåtna om sina bedrifter och det är inte likt det SÅS jag känner sen 1979.

Flytt från Katrineholm?

av Lasse Nelson @, Wednesday, August 06, 2008, 06:54 (5735 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nja nu har väl SÅS inte bara suttit och väntat på att någon skulle starta upp en verksamhet i lokstallet som vi kunde haka på. På det andra av mötena vi hade med bl.a Jan Larsson och representanter från BV m.fl, så beslutades det att en arkivutredning skulle göras beträffande om vad som kunde finnas i backen kring stallet. K kommun ville försäkra sig i ett tidigt skede om att man inte skulle bli sittande med ett stort och dyrt saneringsarbete, om man förvärvade stallet. Utredningen beräknades att kunna ta uppemot 2 år att genomföra.
SÅS ombads att tills denna utredning var klar, utveckla en idé och handlingsplan kring stallets brukande, vilket vi gjort. Jag hade regelbundna kontakter med BV och Jan Larsson, men så blev det en hel del "omflyttningar" i kommunens ledning och det här föll mellan stolarna under en tid. Svaret var dock fortfarande att SÅS skulle invänta svar på utredningen, vilket vi snällt har suttit och gjort tills det plötsligt kom upp nya aktörer som lika plötsligt flyttade in i stallet genom att ta sig ett steg över våra kontakter på BV.
SÅS har ända sedan den första kontakten i augusti 2001 (!), hållit en "låg profil" och gett K kommunstyrelse tid att fundera igenom vårt förslag samt inväntat ett besked, precis som vi blev ombedda.

SÅS är, de facto, rätt så kända för att aldrig "klampa in" och bara "roffa åt sig" utan har i alla år snällt suttit och väntat på svar på våra frågor, eller är någon av en annan uppfattning? ;-)

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 08:27 (5735 dagar sedan) @ Lasse Nelson

Det stämmer väl bra med min minnes bild av förloppet av vad jag hört från olika personer kring K utom på punkten markundersökning.
Jag vill då minnas att den kom upp just i samband med att K kommun skulle göra övertagandet som en fråga från "tvivlande" politiker i fullmäktige och fick till följd att processen med inköp från BV försköts. Men då vill jag bestämt minnas att mfSBW redan var etablerat på platsen eller minns jag helt fel?

Att vara försiktig å inte påstridig är en dygd och brukar ofta löna sig i långa loppet men SÅS förlorade väl Nyköpings lokstall tackvare att man inte var tillräckligt "gåpåig"?

Flytt från Katrineholm?

av Lasse Nelson @, Wednesday, August 06, 2008, 09:18 (5735 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nästan rätt, det var så att kommunen redan från början krävde en arkivutredning, alltså inga provtagningar på plats, innan man alls var intresserade att diskutera det hela. Thorgny Södergren från BV lovade vid detta tillfälle att se till så att utredningen kom igång.
Någon utredning har vi dock ännu inte sett och det var vid övertagandet som frågan åter aktualiserades i form av en mer handgriplig kontroll av marken.
Turerna har ju ändrats efter spelets gång på grund av ändring i kommunstyrelsens "omstrukureringar".

Men som sagt; hade SÅS varit lite mer "gåpåiga" så hade kanske läget vart annorlunda idag.

Nyköping ja..... Jodu, snacka om att missa bussen.... :-D

Flytt från Katrineholm?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 09:47 (5735 dagar sedan) @ Lasse Nelson

Aha då hajar jag svängarna....
Detta med politiker ;o)) när man väl hittar en som är positiv så klampar dom i klaveret å så får man börja om igen...

Ja synd var det på Nyköping, det är som vanligt, ibland ska man ha silkesvantar å ibland påk i handen och av nån lustig anledning så gör man oftast fel...

Fortfarande ingen flytt från Katrineholm

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 07, 2008, 20:12 (5733 dagar sedan) @ Roine Sundberg

När fordonet kom till K så var det mfSBW som hade avtal (i någon form) med BV som ägde byggnaden då...

Men Stambanans vänner har inte något avtal med kommunen som nu äger byggnaden. Enligt uppgift ska orsaken till avhysning vara att föreningen inte agerar i enlighet med kommunens samt övriga föreningars tanke med byggnaden. Vad jag förstått på kommunen vill man inte att lokstallet ska vara ett fordonsförråd utan en plats för utställningar, café kanske vandrarhem etc. för att bli ett besöksmål för turister.

Att mfSBW dragit dit fordon från flera föreningar inklusive JVM utan att ha något hyresavtal låter rätt oklokt. Den uppställda X6+X9 i Nr ska vad jag förstår skett utan tillstånd från spårinnehavaren, Norrköpings kommun. Det vore bra om någon från mfSBW kunde berätta mer om vad som är på gång.

När vi i SÅS som Lasse Nelson på annat ställe påpekar, före bildandet av SBW, försökte få tlllåtelse av BV att ställa upp fordon i lokstallet i K så misslyckades vi med detta och blev hela tiden hänvisade till kommunen då man hade börjat diskutera kommunalt övertagande redan då. Dock kom vi aldrig fram till något. Uppenbarligen hade sedan SBW bättre tur (eller skicklighet?) när det gäller att få till ett avtal med BV om fordonsuppställning. När och hur många platser detta då omfattade borde dock SBW själv redogöra för, då omfattningen av deras fordonsuppställning uppenbarligen har ökat efter hand.
I ett av dokumenten i samband med kommunens fastighetsövertagande nämndes också att SBW disponerade ett antal stallplatser som då motsvarade deras första lok SJ B 1367 och stålvagnen SJ Bo14b 1564 samt det då hos dem av SJVM deponerade X9-sättet 37-2352-38.

Avtal om utnyttjande av stallutrymmena ska alltså hädanefter tecknas av paraplyorganisationen och där godkännas av resp förening.
Andrahandsuthyrning av plats, i den mån sådan finnes, tillåts också, tecknat genom paraplyorganisationen. Uppställning hittills av fordon tillhöriga [link=http://www.nbvj.nu/]NBVJ[/link] och [link=http://www.smok.nu/]SMoK[/link] har skett genom avtal mellan dessa fordonsägare och SBW. För fortsatt uppställning får då tecknas nya avtal om plats alltså framledes finnes.

Det är rätt uppfattat av Roine att kommunen inte vill ha lokstallet till "fordonsförråd". Däremot vill man ha verksamhet i lokstallet, så långt möjligt av den typ som en gång förekom där. Man vill alltså att lokalerna används för fordonsrenoveringsverksamhet på stallplatserna, vilket då SÅS och SBW ska kunna stå för.
SÅS har ju en del fordon, vilka som renoveringsobjekt bäst låter sig åtgärdas under tak. Stallplatsernas varierande dimensioner har därför mätts upp så att man sedan har kunnat pussla in önskade fordon på rätt plats. Vi har då utgått ifrån att SÅS disponerar högra delen av lokstallet och SBW den vänstra. Sen får vi se om det verkligen fungerar då när SÅS har fått dit lite längre fordon. Detta förutsätter då att de tidigare avbrutna murningsjobben (pengarna för det projektet tog förstås slut) kan slutföras så ett par portpar på vänstra sidan kan öppnas utan att ramla av. Då går det att ställa in X9-delar på fortfarande lediga spår där, så vi kan komma åt avsedda "egna" platser.
SBW-förslaget om ångloksteknikcentrum osv passar då också bra för att åstadkomma verksamhet.
De andra lokalerna är avsedda att så långt som deras renoveringsstatus tillåter användas som publika utrymmen med framförallt av KJF och VSJS ordnade utställningar och annat som presenterar järnvägen i Katrineholm, som ju växte upp med framdragandet av Västra stambanan, varvid då kommunen nu på ett föredömligt sätt vill försöka visa denna betydelse.
Ett publikdragande kafé är också en målsättning, men när iordningställande av de nedgångna lokalerna i lokstallets mittbyggnad kan genomföras är idag okänt, sådant kostar som bekant pengar och kommunens projektpengar har förstås tagit slut så fortsatta byggnadsarbeten får finansieras på andra sätt.

De förslag som då först VSJS och SÅS presenterade för nu mer än fem år sedan passar alltså bra i kommunens ambitioner, men vill man åstadkomma aktivitet av legitimt slag och framförallt stoppa det hittills förekommande "buset" vid lokstallet så gäller det sedan att vi i föreningarna kan hålla sams och organisera vår verksamhet där så man från kommunens sida verkligen uppfattar lokstallet som ett positivt inslag i staden (jfr Vadstena!), med ett mål att det också kan bli en turistattraktion, vilket f ö var anledningen till att det kom med i årets upplaga av Tågsommar, även om sedan förseningen av renoveringsjobben har gjort att det hittills inte blivit tillgängligt på avsett sätt, ens för de intresserade föreningarna.

/CEO igen, nu lite mer i egenskap av SÅS-sekr också

Ingen flytt från Katrineholm!

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 07, 2008, 19:29 (5733 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Katrineholms kommun ska enligt uppgift ha beslutat att avhysa Stambanans vänner från lokstallet. Vad jag förstår har föreningen tecknat avtal med andra järnvägsföreningar om forsonsuppställningar i stallet utan att ha något hyresavtal med kommunen.

Kommer Stambanans vänner nu att flytta sin verksamhet från Katrineholm och vet någon i så fall var?

Var denna "uppgift" kommer ifrån vet jag i egenskap av ordf i paraplyorganisationen "Lokstallets vänner" inte. Kommunens handläggare, kulturchefen P-O Millberg, känner inte till det heller.
Jag försökte få tag på uppgiftslämnaren "Roine Sundberg, Östergötland", för mer information om var dessa uppgifter kom ifrån, men har inte lyckats. Ende östgöte med det namnet som hitta.se eller Eniro kände till förklarade sig vid kontakt helt oskyldig, men mycket trevlig f ö.

Det bästa vore att Roine hör av sig, antingen genom en ytterligare kommentar i detta forum eller via mail eller tel (070-727 0840) till undertecknad och förklarar var han har fått detta ifrån, för sannolikt föreligger minst ett missförstånd!
Som det nu är har det ursprungliga inlägget gett upphov till spekulationer och ryktesspridning, även om vissa på olika ställen i tråden framförda uppgifter är med verkligheten överensstämmande.

Vad gäller avtal med kommunen så är det paraplyorganisationen som ska teckna avtalet varvid sedan de ingående föreningarna, alltså i alfabetisk ordning [link=http://www.123minsida.se/jarnvag]KJF[/link], [link=http://www.mfsbw.se/]SBW[/link], [link=http://www.anglok.se/K/index.htm]SÅS[/link] och [link=http://www.vsjs.org/]VSJS[/link] skriver på verksamhetsbilagan till detta avtal.

/CEO (SÅS), ordf Lokstallets vänner

Ingen flytt från Katrineholm!

av Anders Ö/NJM, Thursday, August 07, 2008, 19:43 (5733 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tack för klarläggandet CEO.

Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet

av Per-Åke Lampemo @, Älmhult/Småland, Thursday, August 07, 2008, 21:45 (5733 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Katrineholms kommun ska enligt uppgift ha beslutat att avhysa Stambanans vänner från lokstallet. Vad jag förstår har föreningen tecknat avtal med andra järnvägsföreningar om forsonsuppställningar i stallet utan att ha något hyresavtal med kommunen.

Kommer Stambanans vänner nu att flytta sin verksamhet från Katrineholm och vet någon i så fall var?


Var denna "uppgift" kommer ifrån vet jag i egenskap av ordf i paraplyorganisationen "Lokstallets vänner" inte. Kommunens handläggare, kulturchefen P-O Millberg, känner inte till det heller.
Jag försökte få tag på uppgiftslämnaren "Roine Sundberg, Östergötland", för mer information om var dessa uppgifter kom ifrån, men har inte lyckats. Ende östgöte med det namnet som hitta.se eller Eniro kände till förklarade sig vid kontakt helt oskyldig, men mycket trevlig f ö.

Det bästa vore att Roine hör av sig, antingen genom en ytterligare kommentar i detta forum eller via mail eller tel (070-727 0840) till undertecknad och förklarar var han har fått detta ifrån, för sannolikt föreligger minst ett missförstånd!


Man behöver inte vara direkt någon Einstein för att begripa att det hela handlar om rent förtal och illa sinnade rykten i många och långa stycken. Jag har följt denna debatt och det får mej att må illa. Det är ren personlig mobbning!

Att man lägger ner så mycket tid och kraft på att svartmåla och faktiskt mobba en fysisk person på detta forum är långt ifrån schysst. Hade detta hänt en gång så är det tragiskt, men mobbningen och förtalet sker gång efter gång i bland annat detta forum så blir det riktigt osmakligt o vidrigt. Som vanligt när folk mobbas i samhället så är majoriteten tyst! Plågoandarna vågar absolut inte uppträda under eget namn utan är anonyma eller fingerade namn som vanligt. Fy F-n!:-(

Måhända att denne person har sina sidor men att så grovt och utlämnande jävlas gång efter gång på bland annat detta forum så har man gått över gränsen enligt min mening. Jag kanske tar i nu, men jag tycker det känns nödvändigt. Hur ser läsarna på detta forum på mina påståenden? Är jag fel ute? Är det så här vi inom museijvg-branschen vill ha det?

P-Å Lampemo

Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet

av Micke Carlsson, Thursday, August 07, 2008, 22:35 (5733 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Nej, jag håller med om att de pågående personangreppen inte känns rätt.
Jag kan inte påminna mig ha sett någon liknande förtalskampanj mot en "icke närvarande" person någonsin och inte av det slaget heller.

Att man går hårt åt varann i diskussion är väl en sak.

Att man kraftigt fördömer någons inställning i vissa frågor t ex inför registreringen i PV är en annan sak.

Att man "hittar på" något kring, eller förlöjligar någon, i maktställning t ex en postvagnssorterare är en tredje sak och ingen av dem känns lika allvarlig som när man tar ära och heder av enskilda personer på det sätt som det görs nu, och på så bred front dessutom. Och på så lösa grunder, utan att vilja lägga fram några egentliga fakta, enbart gå ut och säga att person X är i princip en dålig och falsk människa, undvik honom och allt han befattar sig med. Häpnadsväckande. Ansvarig utgivare för detta och andra forum ligger nog pyrt till i en förtalsrättegång med tanke på omfattningen. Även om person X inte namngivits har hänsyftningarna varit så tydliga att var och en lätt kan identifiera personen ifråga. Det kan vad jag förstår vara frågan om förtal även om någon uppgift kan vara rätt i sak.

Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet

av Anders Ö/NJM, Thursday, August 07, 2008, 23:18 (5733 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Nej, jag håller med om att de pågående personangreppen inte känns rätt.
Jag kan inte påminna mig ha sett någon liknande förtalskampanj mot en "icke närvarande" person någonsin och inte av det slaget heller.

Att man går hårt åt varann i diskussion är väl en sak.

Att man kraftigt fördömer någons inställning i vissa frågor t ex inför registreringen i PV är en annan sak.

Att man "hittar på" något kring, eller förlöjligar någon, i maktställning t ex en postvagnssorterare är en tredje sak och ingen av dem känns lika allvarlig som när man tar ära och heder av enskilda personer på det sätt som det görs nu, och på så bred front dessutom. Och på så lösa grunder, utan att vilja lägga fram några egentliga fakta, enbart gå ut och säga att person X är i princip en dålig och falsk människa, undvik honom och allt han befattar sig med. Häpnadsväckande. Ansvarig utgivare för detta och andra forum ligger nog pyrt till i en förtalsrättegång med tanke på omfattningen. Även om person X inte namngivits har hänsyftningarna varit så tydliga att var och en lätt kan identifiera personen ifråga. Det kan vad jag förstår vara frågan om förtal även om någon uppgift kan vara rätt i sak.

Kan inte annat än instämma till fullo....

Det är en så låg nivå på dem som ger sig på och trackar utan att stå för sina namn.
Att kritisera en människa är ok om man kommer med relevant och konstruktiv kritik men inte som nu, lösa rykten, A säger att B hört, det snackas, å jag vet min sann att han... osv....
En skam för branchen att man inte vågar stå för sina ord...(hur faen kan det då vara med sitt säkerhetstänkande, sin kamrat anda ? )

Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet

av Mattias Jansson @, Thursday, August 07, 2008, 23:28 (5733 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det kan vad jag förstår vara frågan om förtal även om någon uppgift kan vara rätt i sak.

Jag har ingen aning om vem detta handlar om, men det du skriver ovan stämmer rätt bra.
Ett exempel: även om situationen numera är delvis annorlunda än förr så är det knappast någon hemlighet att det på sina håll inte är helt enkelt för människor som är homosexuella. Dessa kan (tex om de bor på en liten ort) vara mindre benägna att tillstå hur det faktiskt ligger till, och om då någon tex skulle börja med en massa snack om "den där dj-vla b-gen, han försökte ragga på den och den, man skulle nita den dj-veln" (ursäkta språkbruket, men det är bara för exemplets skull, och det är garanterat en typ av "konversationer" som äger rum), så saknar det såvitt jag vet betydelse vilken läggning personen faktiskt har. Man får inte bära sig åt så alldeles oavsett om man "har rätt" eller inte.
Jag har ett par bekanta som är öppet homosexuella, men de har alla det gemensamt att de lever i stora städer, och hur litet de än vill mörka detta faktum rent generellt sett, så vill de ändå absolut inte att det ska snackas om den saken i de småhålor de kommer ifrån.
Så även om något, precis som du skriver, skulle vara korrekt i och för sig, så får man ändå inte hålla på så. Om inte annat är det fegt och omoraliskt, särskilt om det sker under dubiösa signaturer...

Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet

av Per-Åke Lampemo, Skövde/Västergötland, Friday, August 08, 2008, 02:36 (5733 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är som sagt ingen vanlig saklig kritik. Oavsett vad han har gjort och inte gjort så har det den sista tiden varit rena trakasserier mot denne enskilda personen. Det som gör det hela allvarligt är att man under så lång tid och på ett konsekvent sätt mobbat, förtalat och jävlats mot honom över nätet. Jag tycker det är dags att sätta STOPP för sådan här idioti!
//P-Å Lampemo

Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet

av nicke, Thursday, August 07, 2008, 23:48 (5733 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Nej, du är inte fel ute. CEO grävde vidare i det jag misstänkte; att signaturen var lika falsk som påståendet. Misstanke är en sak, vetskap en annan.

Bedrövligt.

nicke, SÅS mm

Ingen flytt från Katrineholm!

av Roine Sundberg, Friday, August 08, 2008, 11:47 (5733 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Katrineholms kommun ska enligt uppgift ha beslutat att avhysa Stambanans vänner från lokstallet. Vad jag förstår har föreningen tecknat avtal med andra järnvägsföreningar om forsonsuppställningar i stallet utan att ha något hyresavtal med kommunen.

Kommer Stambanans vänner nu att flytta sin verksamhet från Katrineholm och vet någon i så fall var?


Var denna "uppgift" kommer ifrån vet jag i egenskap av ordf i paraplyorganisationen "Lokstallets vänner" inte. Kommunens handläggare, kulturchefen P-O Millberg, känner inte till det heller.

Ok, tack för klarläggandet. Uppgiften kom från en bekant som är engagerad i en av föreningarna vid stallet. Jag tyckte det lät allvarligt och skickade därför ut en fråga här på forumet i syfte att få reda på mer. Informationen om vad som händer i Katrineholm har inte varit den bästa. Nu har jag fått en del svar, men inte direkt med en vidare positiv respons.

Som det nu är har det ursprungliga inlägget gett upphov till spekulationer och ryktesspridning, även om vissa på olika ställen i tråden framförda uppgifter är med verkligheten överensstämmande.

Som sagt, mitt syfte har inte varit att sprida några felaktiga rykten. Men tydligen är det känsligt att ställa frågor om verksamheten i Katrineholm. Hur man kan få mitt inlägg till att tolkas som förtal, personförföljelse (vem syftas?) och påhopp känns för mig helt främmande.

Ingen flytt från Katrineholm!

av Micke Carlsson., Friday, August 08, 2008, 12:12 (5733 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Som sagt, mitt syfte har inte varit att sprida några felaktiga rykten. Men tydligen är det känsligt att ställa frågor om verksamheten i Katrineholm. Hur man kan få mitt inlägg till att tolkas som förtal, personförföljelse (vem syftas?) och påhopp känns för mig helt främmande.

Det kanske inte är just ditt inlägg som ensamt triggar hela den diskussionen.
Klart att man måste kunna ställa frågor om saker man undrar över.
De frågor du ställer har dock ett ursprung som antagligen gjorde att CEO blev nyfiken på vem du är och varför du för vidare just dessa uppgifter. Där har du kopplingen till ditt inlägg å ena sidan, och PÅL:s reaktion på en till synes ganska oskyldig fråga å andra sidan.

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Per-Åke Lampemo, Skövde/Västergötland, Friday, August 08, 2008, 12:25 (5733 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Hej!
Kan jag få kontakt med dej över telefon nu Roine? Jag vill veta om du är den som du utger dej för att vara. Heter du verkligen Roine Sundberg?

Ring mej! 0702-58 08 09. Eller jag kan ringa dej. No problem

Mvh Per-Åke Lampemo

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Richard Loe, Friday, August 08, 2008, 13:40 (5733 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

I detta sammanhang så ska vi alla komma ihåg att vare sig Eniro eller Hitta.se innehåller namn och andra detaljer för alla vuxna här i landet. Om du inte har en registrerad mobiltelefon eller fast telefon i ditt namn, eller om du har hemligt nummer eller skyddade uppgifter så finns du inte med i listorna. Så visst kan där finnas flera personer med just detta namn, och namnet på personen i fråga kan därmed vara helt riktigt. Som man säger på engelska "absence of proof is not proof of absence".

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Roine Sundberg, Friday, August 08, 2008, 17:51 (5733 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hej!
Kan jag få kontakt med dej över telefon nu Roine? Jag vill veta om du är den som du utger dej för att vara. Heter du verkligen Roine Sundberg?

Ring mej! 0702-58 08 09. Eller jag kan ringa dej. No problem

Mvh Per-Åke Lampemo

Det här känns ju som ett trevligt forum... Vissa frågor kan resultera att man blir utsatt för något som liknar förföljelse. En nyttig lärdom.

Det känns därför inte så tryggt att lämna ut vare sig mail eller mobil. Har du frågor, ställ dem här. Jag tänker inte uppge vem som sagt vad när jag pratat med folk i Katrineholm, med risk för att det blir samma sak där.

Återigen, det florerar en del märkliga uppgifter om verksamheten där. Jag var bara nyfiken och ställde en fråga, inget annat.

Vänligen,
Roine

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Anders Ö/NJM, Friday, August 08, 2008, 20:12 (5732 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Det här känns ju som ett trevligt forum... Vissa frågor kan resultera att man blir utsatt för något som liknar förföljelse. En nyttig lärdom.

Det känns därför inte så tryggt att lämna ut vare sig mail eller mobil. Har du frågor, ställ dem här. Jag tänker inte uppge vem som sagt vad när jag pratat med folk i Katrineholm, med risk för att det blir samma sak där.

Återigen, det florerar en del märkliga uppgifter om verksamheten där. Jag var bara nyfiken och ställde en fråga, inget annat.

Vänligen,
Roine

Forumet brukar vara väldigt trevligt när ingen slänger ur sig påståenden som är osanna eller förtalande.
Jag antar att du trodde till fullo på din sagesman eftersom ditt påstående är rakt på sak - mfSBW ska bort för att de har gjort fel.
Om man gör sådana uttalanden som sen visar sig vara falska får man nog kallt räkna med mothugg även om nu all kritik inte enbart var riktad mot dig. Och jag tycker inte att mothuggen har varit värre än att en normal person skulle våga tala om vem man är så att sanningen kommer fram om vem som startade det här förtalat mot mfSBW, för något annat är det inte.
Det må vara lite synd om dig om din bekant har lurat dig att gå hans ärenden men jag skulle i så fall reagera mot bekantingen och vilja reda ut historien.

Du har kanske lärt dig två saker;
Att din bekant inte är att lita på.
Att om man slänger ur sig påståenden om andra som man inte vet något om själv så får man mothugg.

Din situation kan du knappast skylla forumet för, läser du fler inlägg ser du snabbt att atmosfären här är trevlig och i de flesta fall öppen. Sen finns det några trådar i ämnet katrineholm och mfSBW som kan ge dig en fingervisning om varför en del reagerar när än mer skitprat kommer upp inom det ämnet.

I mina ögon är det fegt att slänga ur sig påståenden om fiffel å båg helt anonymt.
Skulle du vara helt ny här (eftersom de enda inlägg du gjort handlar om K) så får du se det som en läroperiod och visa ditt sanna trevliga jag i kommande inlägg.

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Richard Loe, Friday, August 08, 2008, 20:51 (5732 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Men vänta lite nu. Allt Roine gjorde var att (två gånger) ge dom uppgifter han hade hört och fråga vad som skulle hända. Han fick (och tackade för) svar från Carl-Erik.

När man sedan läser andra inlägg i debatten så inser man (som utomstående) att det har varit något av en brokig och till viss del otydlig utveckling av situationen i Katrineholm, men att saker håller på att ordna sig. Mellan raderna i vissa individers inlägg så kan man ana en del personliga motsättningar, men det har mycket lite att göra med själva frågan som ställdes i början.

Att citera en uppgift som man hört och sedan ställa en eller fler frågor i syfte att försöka få uppgiften bekräftat eller dementerat är inte förtal. Det handlar heller inte om att sprida rykten eller osanningar.

Vad hade hänt om Roine ställt frågan i ett inlägg till tidningen? Hur hade man då reagerat? Hade man verkligen anklagat honom för förtal, och försökt ringa honom för att (olagligt) pressa fram information om den ursprungliga uppgiftslämnaren?

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Anders Ö/NJM, Friday, August 08, 2008, 21:12 (5732 dagar sedan) @ Richard Loe

Om man citerar en uppgift å anger källan så är det en sak men nu är den yttest hemlig. Nu presenterades det som ett påstående och sanning.
Och om Roine är en "färsking" här så tycker jag att jag uttryckt mig klart nog för att han inte ska rädas forumet.

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Roine Sundberg, Friday, August 08, 2008, 22:05 (5732 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Forumet brukar vara väldigt trevligt när ingen slänger ur sig påståenden som är osanna eller förtalande.
Jag antar att du trodde till fullo på din sagesman eftersom ditt påstående är rakt på sak - mfSBW ska bort för att de har gjort fel.

Min bekant har inte ljugit tidigare, delvis verkar det ju också stämma det som sagts. Det finns vad jag förstår än så länge inga avtal med kommunen om jag uppfattat Carl-Erik rätt.
Någon flytt verkar alltså inte aktuell, det var vad min fråga handlade om.

Ingen flytt från Katrineholm! Fingerade anonyma namn!

av Anders Ö/NJM, Friday, August 08, 2008, 22:16 (5732 dagar sedan) @ Roine Sundberg

Forumet brukar vara väldigt trevligt när ingen slänger ur sig påståenden som är osanna eller förtalande.
Jag antar att du trodde till fullo på din sagesman eftersom ditt påstående är rakt på sak - mfSBW ska bort för att de har gjort fel.


Min bekant har inte ljugit tidigare, delvis verkar det ju också stämma det som sagts. Det finns vad jag förstår än så länge inga avtal med kommunen om jag uppfattat Carl-Erik rätt.
Någon flytt verkar alltså inte aktuell, det var vad min fråga handlade om.

Avtals biten med kommunen må stämma beroende hur man tolkar orden. Men det gäller ju ingen av föreningarna, alla ska ju tecknahyresavtal med husföreningen som har avtalet med kommunen, kanske är det det som saknas?

Som jag uppfattat det från både SÅS håll och mfSWB håll;
Dels fordon som mfSBW tagit dit med lov från banverket, bla då X9an och NBVJs fordon sen har man lov från kommunen att ha fordonen där samt några till men ej ej ett konkret avtal med kommunen.
Dels SÅS V3a som stått där sen beredskapsdieslarna såldes (antar jag med BV tillstånd eftersom det i avtalet stod att fordonen skulle avlägsnas ett visst datum, SÅS var de facto först i K ;o)
Antar att SÅS hade samma överenskommelse med K kommun.

Sen efter övertagandet och husföreningens bildande ska föreningarna teckna hyresavtal med husföreningen (alla 4 som ska ha verksamhet i stallet, med reservation om jag inte fattat alla turer rätt).

Någon flytt är inte känd (mfSBW kan förväntas höra av sig om de ska flytta grejer igen)