WFJ: Kommunalpolitiker på studieresa till Skara & AGJ? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av C. Andersson, Monday, August 04, 2008, 21:47 (5741 dagar sedan)

Läste i Correns pappersupplaga att modelljärnvägsmagnaten Stellan Brimalm bjudit in kommunalpolitiker från Vadstena till studieresa. Vet inte om Tommy Palmqvist är en av dem, men de ska iaf åka till Skara och Alingsås (AGJ) för att åka museijärnväg, de kommer också att träffa kommunalpolitiker i nämnda kommuner och diskutera erfarenheter. Kommunfullmäktiges ordförande har lovat att medverka då WFJ lämnat in sin avvecklingsplan. Förstår inte riktigt detta villkor, men förhandlingarna har satt igång, läget är inte låst längre.

Reportaget finns tyvärr bara i pappers-Corren.

WFJ: Kommunalpolitiker på studieresa till Skara & AGJ?

av Anders Östlund, Tuesday, August 05, 2008, 09:34 (5741 dagar sedan) @ C. Andersson

Intressant vändning, bra Stellan! :-)

Just Skara borde väl vara ett bra exempel att studera för Vadstenas Politiker, en stad som har ett "tungt" religiöst historiskt förflutet och där järnvägen ligger mitt i centrum. Påminner på många sätt om WFJs läge.

AGJ är ju ypperligt då man borde kunna se hur en järnväg drar turister "ut i obygden".

Frågan är hur dessa kommuners inställning är till sina respektive järnvägar... ;-) Men det räknar jag kallt med att någon har koll på... ;-)

Vad jag förstår så har WFJ lämnat sin avvecklingsplan? Stämmer det? Eller är det "gisslantagande" och moment 22? Dvs att WFJ lämnar inte någon plan innan kommunen disktuerat eventuella andra alternativ med dom? (Vis av sina erfarenheter så skulle nog jag agerat så i WFJs skor...)

Hoppet finns! Trevligt!

Hälsar,
Anders Ö

WFJ: Kommunalpolitiker på studieresa till Skara & AGJ?

av Granis, Wednesday, August 06, 2008, 21:35 (5739 dagar sedan) @ Anders Östlund

Håller med. Beträffande Skara "stämmer" ju s a s järnvägen också tack vare spårvidd och andra teknikska förutsättningar. Andra museibanor som även de går genom tätorter är ju ÖSlJ, TJF/ FAS och ULJ. Dessa står ju också på (relativt) god fot med "sina" kommuner, något som i fallet WFJ kan vara värt att visa upp både för förening och kommun (Vadstena). SRJmf/ ULJ har ju sedan många år som kutym att välja in ett par representanter från kommunen (såväl "styrande" som "opposition" ) vilket borgar för god kommunikation och insyn hos VARANDRA. Värt att påpekas är dock att detta inte sker genom något dekret eller så; utsedda politiker kan ju inte "placeras" hos ideella föreningar, utan genom att intresserade politiker tillfrågas av valberedningen och om de accepterar -och inte redan är det- och blir valda av föreningsstämman blir de medlemmar och deltar sedan i det "vanliga" styrelsearbetet. Plus att de emellanåt gör saker som att dela ut trafikbroschyrer på Uppsala C :-). Det är alltså inte fråga om några "politruker", utan som sagts en "kommunikationskanal" mellan förening och kommun som jag menar fungerar bra. För båda. Månne något för WFJ och Vadstena kommun att ta efter för att förebygga sånt som nu hänt?

Men oavsett det bör en kommun ha klart för sig att museibanan inte skall ses som en "ropande hjälpbehövande" (bland så många andra!) utan att stöd till densamma kan ske genom att t ex ställa (redan befintlig) arbetskraft till föreningens och banans förfogade (som t ex Uppsala Kommun gör med sitt "OSA"-lag som numera på ett proffsigt sätt jobbar med banunderhåll några veckor om höstarna på ULJ). Och framförallt inte motabetar dem -utan kommunicerar. Men sådan är ju som bekant ömsesidig!

/ L G

WFJ: Kommunalpolitiker på studieresa till Skara & AGJ?

av Granis, Wednesday, August 06, 2008, 21:55 (5739 dagar sedan) @ Granis

Håller med. Beträffande Skara "stämmer" ju s a s järnvägen också tack vare spårvidd och andra teknikska förutsättningar. Andra museibanor som även de går genom tätorter är ju ....

Vad jag menade med detta var att AGJ förvisso också är ett bra exempel på gott samarbete med kommunen, men just att detta med "bana som går genom tätort" (och problem som då kan dyka upp med anledning av detta) inte gäller AGJ så mycket då den ju inte går mitt i Alingsås. Typ.

/ L G

WFJ: Kommunalpolitiker på studieresa till Skara & AGJ?

av Erik Samuelsson, Thursday, August 07, 2008, 09:46 (5739 dagar sedan) @ Granis

Vad jag menade med detta var att AGJ förvisso också är ett bra exempel på gott samarbete med kommunen, men just att detta med "bana som går genom tätort" (och problem som då kan dyka upp med anledning av detta) inte gäller AGJ så mycket då den ju inte går mitt i Alingsås. Typ.

Att AGJ går "mitt i Alingsås" stämmer då kommunen är väldigt långsträckt. Men inte genom tätorten.

Min personliga uppfattning är att kommunens politiker inte till fullo ser resurserna hos föreningarna (alltså inte enbart AGJ) utan något man stöttar lite halvhjärtat. Man ger stöttning till enskilda projekt utan att sätta in det i ett större sammanhang och långsiktig strategi.

Resultatet blir att ur en turistiskt synvinkel så "lyfter" man aldrig utan man står stilla och stampar.

ES