B 1037 historik (Fordon: lok)

av Thomas Tell, Tuesday, August 05, 2008, 12:15 (5737 dagar sedan)

1910.05.05 kontrakt med Motala Verkstad pris 82 000kr
1910.08.31 levererad till IIID Vakuumbroms på boggi- och koppleaxlar Penta Hastighetsmätare pris 88 340kr
1910.12.23 tåg 1 Sandsjö slidrörelse i olag
1912.12.30 tåg 38 Ängelholm tenderfjäder brusten
1913.08.11 tåg 301 Osby luftvägsventilen i olag
1914.03.19 tåg 42 Malmö-Billesholm inga skador
1914.08.09 tåg 42 Ängelholm en bult ur ledningen till regulatorventilen?
1914.09.28 tåg 12 Älmhult jäsning i pannan
1915.01.31 tåg 38 Varberg ångrör brustet
1915.02.02 tåg 42 Ängelholm tenderlager varmgånget
1915.05.11 beordras vakuumbroms nedtagas samt ersättas med ångbroms på koppelaxlarna BD
1915.06 på 7ms stationerat i Malmö
1616.01.18 tåg 41 Varberg tenderlager varmgånget
1916.07.18 tåg 42 Malmö luftvägsventilens spindel brusten
1916 vakuumbromsen bytt mot ångbroms
1918.06 i Malmö loket hade standard AGA -belysning vilket monterats under våren
1919.03.05 onsdag i tåg 1362/1361 M-Hm-M lok B 1037 + Tb 857 till Lund för gruståg eldare Robert Wikström Malmö ÅW 1688
1919.12 på 7/8 ms och hade plogar vilket efterfrågats
1920.02.13 fredag tåg 1363 Hm-M B 1037 eldare Robert Wikström Malmö ÅW 1688
1920.07 III D bytte gasaccumulatorn A-25 mot en A-50 enligt skrivelse 12 november 1919
1921 apparater för Knorrbroms monterade och ångbromsen bytt mot Knorrbroms
1923.05 på 7 ms i Malmö
1923.09 Hv Malmö förändring av rullgardiner och trädurk str 164 8:6A
1926.11.24ca Hv Malmö fångjärn för vevstakarna monterade str 164 3:5A vakuumbromsen nedtagen
1928.09.12 klass IIIAa BD
1929.11-12 inbeordrad från 10ms för klass B+rev Ör
1930tal ett av loken på VKB Bertil Ygvall ÅW 137
1930.05 underhållet i Malmö 10 ms enligt tjänsterapporter 1930
1931.1-2 inbeordrad från 10ms för klass IIIAa Ör
1932.7 inbeordrad från 10ms för klass VBb eventuellt IIIAa eller IIAa Ör
1933.01.07 på 10 ms Malmö senase A-rep 30/9-32 tender 1037 panna 1087 klass II 30/9-32
1933.6-8 inbeordrad från 10ms för rev M
1933.07.04-09.12 klass IIIAa Malmö
1934.10-11 inbeordrad från 10ms för klass IIIAa Ör
1935.06.29 lördag fanns loket i Ängelholm antecknat av Bo Hasselqvist
1936 flyttad till II D
1936.7 inbeordrad från 5ms för klass Bb Ör
1937 flyttad till IV D
1937.10 inbeordrad från 14ms för klass IIIAa Ör
1939.11 inbeordrad från 14ms men ej rep
1939.12-1940.1 inbeordrad från 14ms för klass Aa Ör inbyggd förarhytt
1939 flyttad till V D
1940.02.03 skr till II, IV och V D
ang dragkraft
Av de 15 B-lok, som successivt överlämnats från sydligare distrikt till V distriktet, 20 ms, skola i enlighet med distriktschefens vid V distriktet skrivelse den 24 jan a940, dnr 75, 8 B-lok med sluten hytt behållas å nämnda sektion nämligen n:ris 1035, 1037, 1284, 1320, 1370, 1371, 1375 och 1384. M.m.
1940.03 hytten inbyggd vid Cv Örebro str 164 4:65W jmfr Drb skr 12/12-39
1940 flyttad till MB
1941.01.01 i tablå över 20 ms egna eller inlånade lok som äro i behov av kilometerrevision: 19 ms B 1037 30000 km efter senaste A-rep
1941.01.24 ur Malmbanans bokföring: följande lok betraktas tydligen som beredskapslok och skall för den skull ej påföras MB enligt Ström Dbr 17/1-41
B 1037 (anskaffn.kostn 88.340kr), B 1284 (102,350kr), E 1329 (95.060kr), J 1343 ( 104.270kr), R 976 (105.530kr)
1941.10.30 fr SJ till MB under 1941 B 1037, 1284, J 1343, R 976 fr MB t SJ E 907
1942 loket i Boden WS
1943.06 placerat på 19ms
1944.03 ombyggd vid Örebro med undersmörjning och andra åtgärder för att minska smörjoljeförbrukningen enligt skrivelse 20 maj 1941 m.fl.
1944.05 från MB till SJ B 1142 (20.550kr), B 1037 (88.340kr) fr SJ t MB B 1283 (102.350kr, åter till SJ 1ms fr.o.m. 1944.06.01), B 1366 (211.960kr)
1944 flyttad till V D
1945 ny tender A 1387
1945.03.22 B 1037, 1136 och 1432 får vedhäck på 20 ms.
1945.03.25 ändades vedhäcken BD
1945.06 på 20 ms försett med vedeldning
1946.11.28 planerat för klass Bb under 1947
1947 20ms
1947 utlånad till bettrafiken Trelleborg-Jordberga
1948 ny tender A 1379
1949 åter tender A 1387
1952.01.01 på V D
1955 ny tender A 1144

/tell

B 1037 historik - frågor

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, August 05, 2008, 17:25 (5737 dagar sedan) @ Thomas Tell

1915: Vakuumbroms enbart på drivhjulen - V A ????? Kan bara ha funnits på ett fåtal lok i ett fåtal år... Orsak: Världens absolut sämsta direktbroms!

1921: Felskrivning? Ska väl vara direktluftbroms på drivhjulen???!!!

B 1037 historik - frågor

av Anders Sandgren, Tuesday, August 05, 2008, 17:43 (5737 dagar sedan) @ Kurt Möller

Alla A-loken levererades med vakuumbroms på boggihjul + driv+löpaxel samt på tendern (olika cylindrar). Bromsen på boggihjulen togs ner ca 1915 tror jag. Sedan fick drivhjul+löpaxel ångbroms när Knorrbromsen uppsattes. Löpboggin var obromsad.
Jag antar att motsvarande gjordes även med B & F-loken. Tycker mig ha sett en vakuumcylinder även i löpboggin på ritningen till såväl B som F-loken.
Jag antar att löpboggins bromscylinder togs ner ungefär samtidigt på A, B & F. Notabelt att F levererades ungefär när cylindern togs ner på A. Möjligen kan några senare F-lok levererats utan denna. Gäller även B-lok från 1914-15 och framåt.
En misstanke är att senare lok även levererades med ångbroms på drivhjulen.
Cc hade såvitt jag vet ångbroms på drivhjulen och vakuumbroms på tendern. Samma gällde Ta/Tb. Tb 864 skall ha vakuumapparaterna kvar men Knorrbroms på tendern.

B 1037 historik - frågor

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, August 05, 2008, 20:17 (5737 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack så hjärtligt. Jag började nästan tvivla på SJ ma:s förstånd...

B 1037 historik - frågor

av Thomas Tell, Tuesday, August 05, 2008, 23:32 (5736 dagar sedan) @ Kurt Möller

1915: Vakuumbroms enbart på drivhjulen - V A ????? Kan bara ha funnits på ett fåtal lok i ett fåtal år... Orsak: Världens absolut sämsta direktbroms!

Str 77 anger ångbroms och apparater för vakuumbroms och vakuumbroms på tendern.

1921: Felskrivning? Ska väl vara direktluftbroms på drivhjulen???!!!

I str 77 1922 finns alternativen; y = Kunze-Knorrbroms, Y i ring = apparater för Kunze-Knorrbroms, Y1 = Knorrbroms och Y1 i ring = apparater för Knorrbroms.

B 1037 hade 1922 Y1 = Knorrbroms, str förtäljer inget om direktbroms. Tendern fick Knorrbroms samtidigt.

Hur var det? Hade ånglok med tryckluftsbroms bara tågbroms eller dessutom en direktbroms på loket?
/tell

B 1037 historik - frågor

av Micke Carlsson, Tuesday, August 05, 2008, 23:34 (5736 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jo, det finns direktbroms också.

B 1037 historik - frågor

av Anders Sandgren, Wednesday, August 06, 2008, 00:41 (5736 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det vanligaste var nog ångbroms på loket och tågbroms på tendern.
Däremot verkar A, B & F ha levererats med tågbroms (=vakuum) även på loket.
För B nog bara i början. Då hade de även brom på löpboggin.
När man ersatte vakuumbromsen med tryckluftsbroms fick en del B-lok tryckluftsbroms (antagligen direktbroms) medan de övriga fick ångbroms på loket (ex löpboggin).
Möjligen kan det vara så att en del B-lok tidigare gick på malmbanan och då fick tryckluftsbroms W-house/NY. Det kanske är de lok som haft malmtågsbroms som hade luftbroms på lokhjulen? Gäller det även E-loken? Även vissa Cc/Cd lär ha haft luftbroms på drivhjulen 1927 trots att alla skall ha haft ångbroms från leverans. Eller var det beroende på när eller var loket ombyggdes som avgjorde om loket kom att ha luftbroms eller ångbroms?

Liten rättelse av tidigare inläghg: det var under 1911 som A-loken fick löpboggiebromsen demonterad. Men varför finns den då inritad på F-lokets ritning?

B 1037 historik - frågor o svar

av Thomas Tell, Wednesday, August 06, 2008, 13:02 (5736 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Några skrivelser från Mbr som BD skrivit av en gång i tiden ger några detaljer i ärendet.

21/4-15
till I och III MD
II Df har hemställt om att få utbyta sugluftbromsen å de av distriktets lok litt B som har sådan broms mot ångbroms med den motiveringen att B-loken efter användande för framförande av godståg varvid en kraftig maskinbroms är behövlig och att det visat sig att sugluftbomsens bromskraft efter hand avtager vid långvarig bromsning i lutningar eller vid ingående å station. Med anledning härav anmodas ni meddela e.t.c. om de är av samma mening

11/5-15
I-III Df MD Cv
Härmed bestämmes att å loken litt B t.o.m. nr 1140 vid rep skall vakuumbromsen borttagas och ersättas med ångbroms på koppelaxlarna i likhet med lok fr.o.m. nr 1141

Juni 1915
De nedtagna vakuumbromsdetaljerna för boggin från 10 stycken B-lok skall sändas NOHAB för montering på F-lok.

/tell

B 1037 historik - mer frågor

av Anders Sandgren, Wednesday, August 06, 2008, 13:33 (5736 dagar sedan) @ Thomas Tell

Intressant att man monterade på vakuumbromsen på F-lokens löpboggie senare. A-loken fick sin nertagen 1911 enligt uppgift. F-loken levererades tydligen utan löpboggiebroms (men med fästen och kanske även ledningar) men fick den eftermonterad. Månne av besparingsskäl.

Fick alla nylevererade B-lok samma bromssystem eller ändrades det eftersom? b-loken användes ju även för godståg och då vore det nog bättre med ångbroms på loket.

Vissa E-lok fick enligt str77 westinghousebroms då de antagligen användes på malmbanan. Denna togs ner efter dennas elektrifiering. Kom även B-lok att användas där och fick i så fall även de W-house broms?

Jag såg att vissa Ma/Mb fick tryckluftsbromsen på loket utbytt mot ångbroms efter 1915. Jag antar att de då omplacerades för tjänst på andra banor och inte vill vara beroende av att kompressorn för den oanvända (förutom tendern) tågbromsen fungerade. På 20-talet torde överlevande Mb/Mc/Md-lok fått Knorrbroms, då ofta med ångbroms på lokhjulen.

B 1037 historik - mer frågor

av Micke Carlsson, Wednesday, August 06, 2008, 13:40 (5736 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Intressant att man monterade på vakuumbromsen på F-lokens löpboggie senare. A-loken fick sin nertagen 1911 enligt uppgift. F-loken levererades tydligen utan löpboggiebroms (men med fästen och kanske även ledningar) men fick den eftermonterad. Månne av besparingsskäl.

Kan det höra samman med 1200-kraschen vid provkörningarna på västkustbanan(?), där spakförande ingenjör skyllde sin höga hastighet och sena inbromsning på kullagren som löpte "för lätt"? :-)

(Finns i gammal SPÅR: Miö kör, fort går det, hinner inte stanna i infart till station, brakar in i stillastående godståg.)

F-loksbromsar

av Anders Sandgren, Wednesday, August 06, 2008, 21:08 (5735 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Om man ser på originalritningarna så är det vakuumbroms på löpboggin. Jag skulle tro att man helt enkelt sparade inm pengar genom att återanvända bromscylindrar från B-lok. Om man ville färbättra bromsförmågan kunde man ju ändrat så att man även hade broms på bakre löpaxeln. A-loken hade det.
Jag tror att vakuumbromsen på löpboggin blev kortlivad, liksom den blev det på A-loken och nog även B-loken. 1927 hade F-loken ångbroms på drivhjulen och Knorrbroms på tendern. Tre av lokets axlar (låt vara de med minst skentryck) var obromsade.
De USA-tillverkade Ta-loken hade däremot ångbroms även på tendern, även detta kan ha ändrats när de fick knorrbroms.

B 1037 historik - frågor

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, August 06, 2008, 12:48 (5736 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jo, det finns direktbroms också.

T ex på Stortyskarna på SRJ! Direktbromsen verkar även på tendern men denna kan stängas av.