Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp (Bana)

av Per-Åke Lampemo @, Skövde/Västergötland, Wednesday, August 06, 2008, 11:01 (5735 dagar sedan)

Hej!

Det har skrivits en del om den nyöppnade museitågslinjen Bofors-Gyttorp på detta forum.
Tyvärr har det varit mycket sparsamt med stations och linjebilder från denna sträcka. Är det någon som har färska bilder från den nyöppnade museijärnvägen?

Skulle också vara trevligt med lite basfakta kring rälsvikt och största tilllåtna axeltryck m.m

Tack på förhand!:-)

Mvh P-Å Lampemo

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, August 06, 2008, 11:10 (5735 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Rälsvikt genomgående SJ43.
Bantekniskt innebär dett stax 22,5 ton i normala fall.
Dock så finns det en bro vid Kortfors som kan innebära begränsningar.
Om jag inte minns fel så är det 17 ton för denna bro. Huru är det med detta?

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av OlaS, Wednesday, August 06, 2008, 11:47 (5735 dagar sedan) @ Sven Andersson

Stax 18 och max 8 lokaxlar i följd över bron vid Svartälven.

Mvh

OlaS

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, August 06, 2008, 11:55 (5735 dagar sedan) @ OlaS

Ingår tendern i lokaxlarna??
Och löphjulen på loket?
Hur blir det med NBJ 16 om löphjulen ingår?

undrar Sven

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 12:02 (5735 dagar sedan) @ Sven Andersson

Jag vill då minnas att tenderns axlar inte ingår, löpaxlarna är jag däremot osäker om (kör så sällan över "nya" broar).
Men 16 har väl bara 6 axlar?

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av OlaS, Wednesday, August 06, 2008, 12:05 (5735 dagar sedan) @ Sven Andersson

I våras när SJKtåget som innehöll E2:an + Sb:n skulle över bron så fick man i alla fall koppla isär pga för många lokaxlar, Järlebron har 10 lökaxlar i föld som begränsning. NBJ 16 är väl bara 6axlig 4driv + 2 löp om jag kommer ihåg rätt så den är väl inte nåt problem.
Mvh

OlaS

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, August 06, 2008, 12:53 (5735 dagar sedan) @ OlaS

Mittåt!! (som man skulle ha sagt i det militära..)
Hjärnsläpp är väl ett annat ord.
Hjul och axlar... hmmmrf.
1D1 blir 6 axlar, så klart!

Otterbäcken var var det där???

av Jocke, Wednesday, August 06, 2008, 12:56 (5735 dagar sedan) @ OlaS

Hej

Jag undrar va hade man på Otterbäckens bsangård va har det varit för industri elle???

Jocke

Otterbäcken var var det där???

av Sune Nylén @, Wednesday, August 06, 2008, 14:12 (5734 dagar sedan) @ Jocke

Otterbäcken var en stor import och exporthamn.Boken "Järnets Järnväg"ger besked om detta. 1939 var ett toppår.Då var godsmängden 407 tusen ton.Där fanns stora malmupplag och väldiga kranar.Bilder i boken ger besked.Författare är Claes Krantz.Går nog att få låna via närmsta bibliotek.:-) Hälsningar Sune

Otterbäcken var var det där???

av Stefan Skoglund, Friday, August 15, 2008, 17:40 (5725 dagar sedan) @ Jocke

Hej

Jag undrar va hade man på Otterbäckens bsangård va har det varit för industri elle???

Jocke

Och i senare tid en av Sveriges värsta smuggelhamnar.
Ledtråd : Bofors ligger i Karlskoga och Bofors tillverkar civil dynamit/krut
osv...

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp. Tack!

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, Wednesday, August 06, 2008, 16:20 (5734 dagar sedan) @ Anders P

Det finns en del bilder från Boforslinjen då vi spårriktade tidigt i våras. Klicka på följande länk och scrolla lite:
http://ba.persson.googlepages.com/jobb2008

Tack för bilderna. De var intressanta. Hur är det med Kortfors station finns hela bangården kvar? Eller finns det bara två tågspår med rundgångsmöjligheter. Skulle var trevligt med lite fler bilder från Kortfors station.

Tack på förhand!

Mvh Per-Åke Lampemo

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp. Tack!

av Ulf Josén, Wednesday, August 06, 2008, 17:49 (5734 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Tack för bilderna. De var intressanta. Hur är det med Kortfors station finns hela bangården kvar? Eller finns det bara två tågspår med rundgångsmöjligheter. Skulle var trevligt med lite fler bilder från Kortfors station.

Tack på förhand!

Mvh Per-Åke Lampemo

Det är bara två spår kvar på bangården samt ett igenväxt stickspår som är rester av det som en gång var linjen mot Karlsdal och Grythyttehed (SEJ).

/Ulf

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp. Tack!

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, August 06, 2008, 18:27 (5734 dagar sedan) @ Ulf Josén

Tack för bilderna. De var intressanta. Hur är det med Kortfors station finns hela bangården kvar? Eller finns det bara två tågspår med rundgångsmöjligheter. Skulle var trevligt med lite fler bilder från Kortfors station.

Tack på förhand!

Mvh Per-Åke Lampemo


Det är bara två spår kvar på bangården samt ett igenväxt stickspår som är rester av det som en gång var linjen mot Karlsdal och Grythyttehed (SEJ).

/Ulf

Tack för denna beskrivning. På en av bilderna från Kortfors station tycker jag mig se en högkaj?
Det kanske är en synvilla? Men om så är fallet har denna gamla högkaj spåranslutning genom det igenväxta stickspåret?

Mvh Per-Åke Lampemo

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 18:42 (5734 dagar sedan) @ Anders P

Intressanta bilder å läsning...

Vet du vilken finka å personvagn det var som gick till Landeryd?

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av HP, Wednesday, August 06, 2008, 21:52 (5734 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM


Vet du vilken finka å personvagn det var som gick till Landeryd?

HNJ-vagnar båda två. Personvagnen hade SSBms en gång, So6 3877, fd HNJ 26 har jag för mig. Godsfinkan den enda kvarvarande från HNJ. Fanns på Ör hvst.

Mvh Henrik R

Efterlysning! Bilder från linjen Bofors-Kortfors-Gyttorp

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 22:21 (5734 dagar sedan) @ HP

Aha ja då vet jag vilken passvagnen är då å HNJ är ju inte "min/vår" grej ;o))