Om Rörviksolyckan (Järnväg allmänt)

av HP, Wednesday, August 06, 2008, 23:04 (5735 dagar sedan)

Hej!
I min hand har jag en mapp från SJ Miö Wingqvist i Nässjö, som handlar om Rörviksolyckan. Det finns en väldans massa spännade fakta att läsa kan jag lova, bland annat om de inblandade fordonen.

I korthet var de tåg 12, som kl 01.32 den 6 september 1954 spårade ur i de södra infartsväxlarna. Tåget drogs av F 697.

Det som inte nämns i handlingarna är efterspelet. Det luktade ju att man hade kört in i 40-växlar med för hög hastighet, och det verkar ha varit en diskussion om försignalavstånd från Lammhult inblandad.

Vet någon om det blev rättegång, eller vad som hände efteråt?

Det finns en hel del uppgifter i min mapp som nog kan anses känsliga. Bl.a Wingqvists egna anteckningar från trafiksäkerhetsförhören. Vad gäller egentligen om jag skulle vilja delge detta för denna läsekrets? Får man det?

Mvh Henrik Reuterdahl

Om Rörviksolyckan

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, August 06, 2008, 23:34 (5735 dagar sedan) @ HP

Får är snälla djur!!!

Min bestämda åsikt är att det inte är förbjudet, men det finns ett antal etiska frågor att ta ställning till, bland annat följande:

Vad skulle inträffa om du publicera materialet??
Är materialet sektressbelagt enligt någon lagparagraf?
Vilka är de konskvenser som kan inträffa om du gör det?
Är du beredd att ta dessa konsekvenser?
Är materialet intressant ur dagens pespektiv?
Kan material publicera, men eventella namn "suddad"?
Finns det efterlevande som skulle bli illa berörda?
etc...

Om Rörviksolyckan

av HP, Wednesday, August 06, 2008, 23:45 (5735 dagar sedan) @ Sven Andersson

Tänkvärt allting.

Sitter dock på så mycket fakta att det hade kunnat bli en rätt heltäckande och spännande artikel i tex boken SPÅR, om den etiska avvägningen blir rätt.

Mvh Henrik

Om Rörviksolyckan

av Mattias Jansson @, Thursday, August 07, 2008, 19:05 (5735 dagar sedan) @ Sven Andersson

Får är snälla djur!!!

Min bestämda åsikt är att det inte är förbjudet, men det finns ett antal etiska frågor att ta ställning till, bland annat följande:

1. Vad skulle inträffa om du publicera materialet??
2. Är materialet sektressbelagt enligt någon lagparagraf?
3. Vilka är de konskvenser som kan inträffa om du gör det?
4. Är du beredd att ta dessa konsekvenser?
5. Är materialet intressant ur dagens pespektiv?
6. Kan material publicera, men eventella namn "suddad"?
7. Finns det efterlevande som skulle bli illa berörda?
etc...

Många frågor där, men:

2. vi kan nog rätt säkert utesluta att det skulle vara sekretessbelagt. En Maskinöveringenjör (som det väl betyder) är - måhända tvärtemot vad en del av dem ansåg själva på den tiden - knappast någon myndighetsperson som torde omfattas av några sekretessbestämmelser. Till och med om så vore så stipulerar sekretesslagen uttryckligen att sekretessen i så fall gäller i max 40 år, så i det här fallet är det grönt ändå. Nu orkar jag iofs inte lusläsa sekretesslagen (den är över 20 sidor lång), men med den svenska mycket begränsade möjligheten att lägga locket på, samt med tanke på att det är 54 år sedan så, torde det vara en direkt absurd tanke att det rent juridiskt skulle finnas några hinder.

3. Knappast något annat - rent juridiskt sett alltså - än att någon teoretiskt sett skulle kunna känna sig påhoppad om vederbörande t e x skulle anklagas för att ha varit försumlig eller så. Men om man citerar en annan persons funderingar kring en sak så kan det knappast betraktas som någon form av förtal, utan bara just den personens funderingar vid ett visst tillfälle.

5. Säkerligen kan det vara det för en viss läsekrets.

7. Det kan det ju göra iofs, men rent juridiskt så är det knappast mycket att säga om, ens om det skulle kunna tänkas utgöra förtal (och p g a ovan anförda källa så torde det knappast kunna bli tal om det vad det än må stå i materialet). Lagen medger visserligen möjlighet till åtal även om man förtalar avlidna (jag antar här att de direkt inblandade i en olycka för 54 år sedan med viss sannolikhet inte längre är i livet) men den paragrafen (BrB 5kap 4§) är så formulerad att det kan ske "om ... den ... med beaktande av den tid som förflutit sedan den avlidne var i livet samt omständigheterna i övrigt, kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne". För mig känns det som att det skule krävas fullkomligt groteska anklagelser mot namngivna personer för att det skulle bli aktuellt här, grejer i stil med att "den och den är som alla på jobbet vet en pervers dj-vel och det mesta tyder på att han avsiktligt orsakade olyckan och sedan stod och bara njöt av det hela". Och jag TROR utan att ha sett materialet att det inte är grejer på den nivån som finns där...

Summa sumarum, att material kring en aldrig så tragisk händelse presenteras på ett forum med en mycket liten läsekrets 54 år senare, måste vara fullkomligt ok. Att vara så försiktig att man skulle låta bli i ett sådant fall blir absurt, för det skulle i praktiken innebära att man aldrig någonsin kan prata om, diskutera, spekulera om eller ifrågasätta någonting som hänt i det förflutna. Och i ett sådant läge faller ju hela iden med ett sådant här forum...

Om Rörviksolyckan

av s svensson, Thursday, August 07, 2008, 19:53 (5735 dagar sedan) @ Sven Andersson

Jag skulle inte hålla med riktigt vad Sven skriver.
Men ! Jag själv har läst ett antal olycksfallsrapporter. Även läst publicerade artiklar om Getå-,Malmslätt- och Länninge olyckorna.

Vad gäller då:
Jag skulle rekommendera HP att skriva artikeln och ev ta med foton som jag tror Bo Wingqvist fotograferade. Sedan vet jag inte vem som har upphovsrätt till dessa.Affärsverket SJ eller barnen till Miö.
När någon skall göra en undersökning eller enkät och skall skriva något vid Göteborgs Universitet så rekommenderas vissa saker. En sådan är avidentifiering.Dvs inga namn nämns i artikeln.
Foton bör vara övergripande och inte vara detaljerade,såsom bilder av skadade personer.
Sedan är frågan om publicering. Ansvaret för en artikel är inte den som skriver denna utan ansvaret åvilar utgivaren av publikationen.

Vad jag läst så var det för hög hastighet i sidotågväg.
Det har hänt flera olyckor med tåg som spårat ur pga hög hastighet i sidotågväg.En artikel kanske skulle analysera ytterligare olyckor. Jämför dessa olyckor-omfång-tid och liknande. Järnvägsteknik har i artikel redogjort för hur man beräknar hastighet i växlar bla Det finns alltid material. Använd modell för uppsats och använd inte journalistisk modell.

Om Rörviksolyckan

av Sven Andersson, Uppsala, Thursday, August 07, 2008, 22:46 (5734 dagar sedan) @ s svensson

Jag skulle inte hålla med riktigt vad Sven skriver.

Nu tror jag du missförstod mig lite...
Jag motsätter mig ingenting och vill inte förbjuda något!!
Däremot vill jag poängtera det ansvar som du som skribent tar på dig om du publicerar ett känsligt material.
Detta specifika mateial kanske inte är särskilt känslig eller kontrovisellt, utan mina tankar är mera allmänna funderingar.

En liknelse är de utredningar som Statens haverikommission har gjort, till dessa finns säkert ett överflöd av information som säkert är snaskiga och motbjudande, men där man bara redovisar förhållanden som är relevanta för utredningen och dess slutsatser.

Om Rörviksolyckan

av Stefan Skoglund, Thursday, August 07, 2008, 06:26 (5735 dagar sedan) @ HP

Det som inte nämns i handlingarna är efterspelet. Det luktade ju att man hade kört in i 40-växlar med för hög hastighet, och det verkar ha varit en diskussion om försignalavstånd från Lammhult inblandad.

1. Dog några eller blev de illa skadade i olyckan ?

2. Finns det någon i läsekretsen som är släkt med tågps ? eller någon
avliden och/eller illa skadad ?

Jag hade en fd skolkamrat vars syster dog i Lerumolyckan.
Brodern dog senare i en arbetsplatsolycka men jag kände inte
systern däremot har jag en kamrat som hoppade framför tåget i stenstorp.

Om Rörviksolyckan

av Jöran Johansson, Thursday, August 07, 2008, 09:02 (5735 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Sex personer dog, 53 skadades.

/Jöran