General Motors Nordiska personvagnsboggi (Fordon: vagnar)

av BD, Friday, December 28, 2007, 20:25 (5963 dagar sedan)

[image]
.
[image]
.
[image]
.
[image]
.
[image]
.
Ett foto på boggin finns i SEJIF meddelande nr 230 där Eric Hedin beskriver sin Hedinboggi. Finns det fler uppgifter om de två GM-boggierna? Stannade de möjligen kvar på TGOJ?
[image]
Jag vet ingenting om spårvagnsboggier men har den någon likhet med samtida spårvagnar?
Någon som känner till något om konstruktörerna, herrarna Fries och Hjortzberg?

SEJIF meddelande nr 212

SEJIF meddelande nr 230
Jaha det var mitt första bidrag här.

General Motors Nordiska personvagnsboggi

av Niklas Bygdestam, Friday, December 28, 2007, 20:42 (5963 dagar sedan) @ BD

Är detta samma boggi som kallas för SJ modell 54? Jag har alltid undrat vad 54 är för en konstruktion. 42 var standardboggi och 49 var Hedinboggierna som också hette H47 hos TGOJ. Men 54 har jag alltid undrat hur den ser ut. Vad jag förstått är inte MD samma som kallas 54 trots att MD faktiskt infördes i Sverige just 1954

General Motors Nordiska personvagnsboggi

av BD, Friday, December 28, 2007, 20:51 (5963 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Nej, modell 54 var en helt annan boggi.

General Motors Nordiska personvagnsboggi

av Niklas Bygdestam, Friday, December 28, 2007, 22:52 (5963 dagar sedan) @ BD

Har denna boggi monterats upp på någon vagn? Vilken typ? Är det SJ-vagnar? Som t ex 40-talsvagnar?

Hur ser modell 54 ut? Finns det någon bild eller ritning på en sådan? Jag har alltid varit nyfiken på det

Kategoriseringen på det nya forumet

av Mohlin, Friday, December 28, 2007, 21:30 (5963 dagar sedan) @ BD

Jag uppskattar Bengt´s fantastiska järnvägshistoriska inscanningar, och åtskilliga av dessa går direkt ned på hårddisken. Det vore synd att missa dessa.

Min poäng är dock att svårigheten att på det nya forumet kunna kategorisera ett inlägg på ett bra sätt. För oss som är vagnsintresserade så ligger det nära till hands att kolla under kategorin "vagnar", och då skulle jag ju missat detta fina inlägg.
Jag tror att man rätt snart inser att för att inte missa något måste man kolla huvudmenyn "alla kategorier".
Ingen kritik bara en liten synpunkt.

Kategoriseringen på det nya forumet

av Dag Bonnedal @, Friday, December 28, 2007, 22:41 (5963 dagar sedan) @ Mohlin

Efter att ha läst på en del utländska fora med kategoriseringar så är jag benägen att hålla med.
Det är så svårt att göra entydiga kategoriseringar så jag tror inte att det går att få att fungera på ett bra sätt i praktiken.

Kanske ett sundhetstecken att profilerna på våra varianter av järnvägsintresse inte går att enkelt dela upp i små fack.

Dag B

General Motors Nordiska personvagnsboggi

av Janne Starck, Sunday, December 30, 2007, 22:57 (5961 dagar sedan) @ BD

Här är en besiktningsrapport.
[image]

[image]


/ Janne

General Motors Nordiska personvagnsboggi

av Janne Starck, Sunday, December 30, 2007, 23:06 (5961 dagar sedan) @ BD

Hej.
Här är en ritning på GM's Spårvagnsboggi.

[image]

[image]

/ Janne