Återfå inmatad text (Forumet)

av Harald, Friday, August 24, 2012, 21:36 (4255 dagar sedan)

Ibland händer det att något går snett när man skickar ett inlägg och man förlorar all inmatad text, vilket kan vara irriterande om man ha lagt mycket jobb på en lång text. I en diskussion om detta problem i ett annat forum, kom det fram att det finns en add-on till Firefox som kan spara texten i ett redigeringsfält så att man kan plocka fram den igen. Jag har testat den och den fungerar fint.

https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/form-history-control/

Återfå inmatad text

av Kurt G Möller, Friday, August 24, 2012, 23:19 (4255 dagar sedan) @ Harald

Det räcker fint med att göra följande:

Då du är klar, markera hela texten, klipp ut den (control+X) och klistra in den igen (control+V). Då har du en kopia sparad i datorns eget arbetsminne - och den kopian finns kvar ända tills du klipper ut (eller kopierar) nånting annat...!!!

/ Gamle dataidioten Möller

Återfå inmatad text

av Thomas Tell, Friday, August 24, 2012, 23:59 (4255 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Annars hjälper det att förhandsvisa då och då.
/tell

Återfå inmatad text

av Lars-Gunnar Åström, Saturday, August 25, 2012, 00:23 (4255 dagar sedan) @ Thomas Tell

Börja med att skriva ditt inlägg i Word. Kopiera sedan innehållet till Postvagnens meddelanderuta.
Går det sedan åt fanders har du texten kvar i Word och kan göra om proceduren.

Återfå inmatad text

av QZGBT5, Saturday, August 25, 2012, 00:43 (4254 dagar sedan) @ Lars-Gunnar Åström

Börja med att skriva ditt inlägg i Word. Kopiera sedan innehållet till Postvagnens meddelanderuta.
Går det sedan åt fanders har du texten kvar i Word och kan göra om proceduren.

Varför använda Word som är ett "köpeprogram"?

Det går lika bra att använda "Anteckningar" (filnamn notepad.exe) som följer med Windows.

/Bengt

Återfå inmatad text

av Svante Andersson, Saturday, August 25, 2012, 13:02 (4254 dagar sedan) @ QZGBT5

Varför använda Word som är ett "köpeprogram"?


/Bengt

Enkelt... därför att det är något som de flesta normalanvändare har i sin dator.

Och pyttemjukhatare/dataexperter/macare räknas inte till normalanvändare.

SA

Återfå inmatad text

av Lennart Petersen, Monday, August 27, 2012, 12:18 (4252 dagar sedan) @ Svante Andersson

Varför använda Word som är ett "köpeprogram"?


/Bengt


Enkelt... därför att det är något som de flesta normalanvändare har i sin dator.


Säker på det ? En stor andel,förmodligen majoriteten,av datoranvändare har Ms operativsystem men jag undrar om en majoritet verkligen har betalat extra för Word,Excel o.s.v Jag har det men det gick på en slant.

Alternativ till MS Office

av QZGBT5, Monday, August 27, 2012, 19:09 (4252 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Varför använda Word som är ett "köpeprogram"?


/Bengt


Enkelt... därför att det är något som de flesta normalanvändare har i sin dator.

Säker på det ? En stor andel,förmodligen majoriteten,av datoranvändare har Ms operativsystem men jag undrar om en majoritet verkligen har betalat extra för Word,Excel o.s.v Jag har det men det gick på en slant.

Det finns ingen orsak att betala för MS Office när man gratis kan få i stort funktionalitet med exempelvis
[link=http://www.libreoffice.org]LibreOffice[/link] eller [link=http://www.openoffice.org]OpenOffice[/link].

/Bengt

Alternativ till MS Office

av Lennart Petersen, Monday, August 27, 2012, 19:38 (4252 dagar sedan) @ QZGBT5

Varför använda Word som är ett "köpeprogram"?


/Bengt


Enkelt... därför att det är något som de flesta normalanvändare har i sin dator.

Säker på det ? En stor andel,förmodligen majoriteten,av datoranvändare har Ms operativsystem men jag undrar om en majoritet verkligen har betalat extra för Word,Excel o.s.v Jag har det men det gick på en slant.


Det finns ingen orsak att betala för MS Office när man gratis kan få i stort funktionalitet med exempelvis
LibreOffice eller OpenOffice.

/Bengt

Det är väl möjligt att det är så. Men jag ville nu ha Office och har gott om pengar så ...
Men frågan var om "dom flesta" har Word ?

Alternativ till MS Office

av Peter Estelius, Monday, August 27, 2012, 20:55 (4252 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Då kan inte jag sälla mig till "de flesta" eftersom jag har OpenOffice istället. För att läsa Worddokument finns hos MS en gratisversion av Word Reader som jag använder då och då.

Men för att återknyta till frågan om att återfå skriven text så använder jag den enklaste editorn Notepad som följer med operativsystemet för att skriva texten och då utan att behöva fundera på tider eller textlängder. När jag sedan vill göra inlägget så trycker jag först "Märk allt" (kontroll+A) och sedan kopiera (kontroll+C), nu finns hela texten i arbetsminnet. Sedan är det lätt att öppna ett inläggsfönster och bara behöva trycka "klistra in" (kontroll+V) för att hela den långa texten ska komma på plats. Lite efterputs med bilder eller länkar och vips är det hela klart utan risk att något försvinner utan förvarning. - Men allt detta vet ni ju redan.

Well, så gör jag i alla fall och slipper bli arg i onödan.

Vänligen

/Peter

Återfå inmatad text

av Stefan Skoglund, Monday, August 27, 2012, 21:55 (4252 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Varför använda Word som är ett "köpeprogram"?


/Bengt


Enkelt... därför att det är något som de flesta normalanvändare har i sin dator.

Säker på det ? En stor andel,förmodligen majoriteten,av datoranvändare har Ms operativsystem men jag undrar om en majoritet verkligen har betalat extra för Word,Excel o.s.v Jag har det men det gick på en slant.

OM man inte av något annat skäl har tillgång till grattislicenser av MS programvaror (om man exv är student inom högskolan på ngt datavetareprogram) så ingick troligtvis Office-licensen i datorpaketet (om paketet är från en av de större leverantörerna.)

Office-licenser är INTE grattis.

Windows och Officelicenser tillsammans i ett färdigdatorpaket brukar kunna värderas till någonstans 1200-1500 kr av datorpaketets pris.

Ett antal leverantörer (bla HP) har haft projekt/metoder för att återlämna de Microsoft-licenser man inte vill använda och sen få en återbetalning.

Återfå inmatad text

av Lennart Petersen, Saturday, August 25, 2012, 01:04 (4254 dagar sedan) @ Lars-Gunnar Åström

Börja med att skriva ditt inlägg i Word. Kopiera sedan innehållet till Postvagnens meddelanderuta.
Går det sedan åt fanders har du texten kvar i Word och kan göra om proceduren.

Varför ska vi kopiera över det till Postvagnen , det här är ju Järnvägshistoriska.....:-)

Men o.k en möjlighet att få en snabb kopia är att markera och trycka Ctrl+C då får man en kopia att klistra in på nytt om något går snett med inlägget.