Sevärt i San Fransisco? (Järnväg allmänt)

av Alf Ödlund, Thursday, August 30, 2012, 15:28 (4271 dagar sedan)

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)

Sevärt i San Fransisco? - Cable Car

av HJP, Thursday, August 30, 2012, 17:11 (4271 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)

****
Cable Car är ett måste i det MYCKET backiga San Fransisco. En upplevelse.
Du lär inte kunna undvika dem. De sätter sin prägel på stan.

HJP

Sevärt i San Fransisco? - Cable Car

av Lennart Fransson, Thursday, August 30, 2012, 17:22 (4271 dagar sedan) @ HJP

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)

****
Cable Car är ett måste i det MYCKET backiga San Fransisco. En upplevelse.
Du lär inte kunna undvika dem. De sätter sin prägel på stan.

HJP

Om man tar BART över till Oakland så är det bara en kort promenad till Jack London Square, och omedelbart väster om stationen går både gods- och persontåg i gatan.

Sevärt i San Fransisco? - Cable Car Museum mm

av Carl-Erik Olsson, Thursday, August 30, 2012, 19:57 (4271 dagar sedan) @ HJP

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)

****
Cable Car är ett måste i det MYCKET backiga San Fransisco. En upplevelse.
Du lär inte kunna undvika dem. De sätter sin prägel på stan.

HJP

Titta också gärna in på deras Cable Car museum i samma byggnad som vagndepån/drivmaskineriet där tekniken bakom/under denna 1067mm-kabelspårväg visas, åtminstone för ett par år sedan gratis dessutom.
Har man tur kan man då också se hur t ex inväxling av vagnar tagna ur trafik sker m h a stort gummihjulsfordon och stångkoppel. Något för den speciellt intresserade förutom de traditionella, publikdragande manuella vändningarna av enriktningsvagnarna på de två linjer som använder sådana, den tredje har tvåriktningsvagnar som därigenom är mindre diggabla.
Man kan vid hållplatsen strax intill museet även lägga märke till den kinesiska texten på hållplatsskylten, deras lokala "Chinatown" finns alltså i närheten.

Ett annat gratismuseum, om än av mindre omfattning, är spårvägsmuseet nere mittemot den gamla färjeterminalen vid The Embarcadero.
I närheten finns det dessutom en del rester av järnvägdrift, t ex en spårförsedd färjeklaff från tiden innan Bay Bridge byggdes, med ursprungligen järnväg i det undre planet p s s som på Öresundsbron, och möjligen fortfarande den gamla järnvägsterminalen Transbay Terminal inne i stan, där inga gatuspår fanns kvar, men väl en massa trådar i luften. Trådbussar finns alltså i stort antal, men jag blev förbryllad när jag såg spåren till den museala spårvägen "F-Line" med bara trådbussledningar och ingen kontaktledning för spårvägen. Tills det då kom en spårvagn, som fick strömmen från den ena trådbusstråden via sin trolleystång! Rationellt.

Kabelspårvägen drevs från början förstås med ångmaskiner, men sådana finns mig veterligt inte att beskåda i staden längre för spårfordonsdrift. Ånglok finns förstås i Sacramento på järnvägsmuseet därstädes, bl a det imponerande oljeeldade Southern Pacific Cab Forward No. 4294.
Oljeeldad trecylindrig compoundmaskin kan däremot beses vid pir 45 vid Fisherman's Wharf i S/S Jeremiah O'Brien, ett av fåtaliga kvarvarande fungerande Liberty-fartyg som byggdes i stort antal av många amerikanska varv under Andra världskriget. Värt ett besök för inte bara den som är intresserad av marinhistoria.
/CEO

Sevärt i San Fransisco? - Cable Car Museum mm

av Anders Norén, Thursday, September 06, 2012, 21:16 (4263 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I närheten finns det dessutom en del rester av järnvägdrift, t ex en spårförsedd färjeklaff från tiden innan Bay Bridge byggdes, med ursprungligen järnväg i det undre planet p s s som på Öresundsbron, och möjligen fortfarande den gamla järnvägsterminalen Transbay Terminal inne i stan, där inga gatuspår fanns kvar, men väl en massa trådar i luften.

Det finns fler än en pir med spårrester längs Embarcadero.

Transbay Terminal revs förra året, hela området är en byggrop om jag har förstått det rätt. Kommunen fick äntligen tummen ur och beslöt att bygga "the downtown extension" av järnvägen, med sex perrongspår (tänk Stockholm Ö). Järnvägstrafik blir lätt så anspråkslöst i USA - den nybyggda järnvägsstationen i Palma på Mallorca har betydligt fler spår!

Sevärt i San Fransisco? - Cable Car

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, August 30, 2012, 23:29 (4270 dagar sedan) @ HJP

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)

****
Cable Car är ett måste i det MYCKET backiga San Fransisco. En upplevelse.
Du lär inte kunna undvika dem. De sätter sin prägel på stan.

HJP

Men ta god tid på dig. Man kan få köa i upp till en timme för att komma med kabelspårvagnen (åtminstone vid högsäsong). Men det är det värt!

Sevärt i San Fransisco? - Cable Car

av Bo-Lennart Liljeberg, Friday, August 31, 2012, 04:17 (4270 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Koandet vid andhallplatserna ar ett bra papekande. Speciellt for de tva linjerna som utgar fran Powell Street. Ett tips ar att promenera ett par kvarter langs linjen och kliva pa vid forsta stop (de stannar vid korsande gata). Men att ta vagnen fran Fisherman's warf med detta forfarande ar inte praktiskt. Dar ar de tva kvareren langa och mycket uppfor. California Street linjen ar dock mindre popular bland turisterna och dar brukar ingen vantan behovas. Powell Street linjerna ar dock mer intresanta att aka eftersom de inkluderar flera kurvor och tillhandaller lite roligare utsikt.

Sevärt i San Fransisco?

av Lennart Petersen, Thursday, August 30, 2012, 17:24 (4271 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)

SF självt har ju massor som spårvagn,light rail,cable cars,BART och lite till.
Men varför inte en tågutflykt till Sacramento där det finns ett mycket stort järnvägsmuseum ?

Sevärt i San Fransisco?

av Alf Ödlund, Thursday, August 30, 2012, 17:39 (4271 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Inom kort skall jag tillbringa en vecka i San Fransisco och hoppas därvid få tid att se något järnvägsintressant. Jag skulle väl kunna googla och söka själv efter slika ting men antar att all kunskap i detta ärende finns på detta forum.
PS. De fascinerande spårvagnarna känner jag redan till :-)


SF självt har ju massor som spårvagn,light rail,cable cars,BART och lite till.
Men varför inte en tågutflykt till Sacramento där det finns ett mycket stort järnvägsmuseum ?

Sacramento får det bli! Tack

Sevärt i San Fransisco?

av mrwhans, Thursday, August 30, 2012, 17:38 (4271 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Har du tilgång till bil och tid att köra runt lite så finns det mycket att se

Närmaste attraktionen finns i Oakland, vid Jack London Square.
Tågen går i gatan på Embarcadero West

http://maps.google.se/maps?hl=sv&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1536&bih=7...

Heldag; Ta bilen och kör till Sacramento, se järnvägsmuseet

Järnvägsnätet i East Bay är väl inte övertrafikerat men det finns en del trafik på spåren från Oakland upp till Sacramento. Spåren är synliga på Googles karta.

Stockton har en rätt stor rangerbangård

Det finns ett järnvägsmuseum i Niles Canyon, i närheten av Sunol. (strax nordost om Fremont)

http://www.ncry.org/

Den här boken är bra att ha ifall man skall ut och trainspotta:

http://www.amazon.com/Powered-Videos-Comprehensive-Railroad-America/dp/B002N2DL7M/ref=s...

En VHF handscanner är inte i vägen heller.

En vecka går att fylla med väsentligheter

/Hans

Sevärt i San Fransisco?

av Lennart Petersen, Thursday, August 30, 2012, 19:00 (4271 dagar sedan) @ mrwhans

Har du tilgång till bil och tid att köra runt lite så finns det mycket att se

Närmaste attraktionen finns i Oakland, vid Jack London Square.
Tågen går i gatan på Embarcadero West

http://maps.google.se/maps?hl=sv&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1536&bih=7...

Heldag; Ta bilen och kör till Sacramento, se järnvägsmuseet

Men betänk att det är mycket tät tågtrafik till just Sacramento så det är inga problem att ta tåget. Men dom utgår från Oakland,tvärs över bukten, alternativt kan man åka från San Jose.

Sevärt i San Fransisco?

av Bo-Lennart Liljeberg, Thursday, August 30, 2012, 22:46 (4270 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Kan bara instamma i foregaende talare. Cable Car museet/power house recomenderas verkligen. Till Jack London Square gar det bra att ta sig till med BART from San Francisco. Att ta taget till Sacramento rekommenderar jag ocksa. Amtrak bussforbindelse finns i San Francisco som stannar pa flera stallen i stan (se Amtrak.com och leta efter Capitol Corridor tabellen) o ch ansluter i Emeryville. Resan gar langs San Pablo bay, over Martinez bron, och sedan genom "deltat". Museet i Sacramento ligger valdigt nara stationen, bara att ga bakat langs plattformen och under motorvagen. I Old Sacramento dar museet ligger finns ett flertal resturanger. Om du stannar over helgen sa ar Niles Canyon en trevlig liten bana att besoka, en liten oas dar sparet slingrar sig genom dalen. For lite langre utflykt finns aven museet i Rio Vista langs fd Sacramento Northern, med betoning pa "interurbans" och sparvagnar. Mer jippobetonad bana (Santa Cruz & Big Trees) fins nara Santa Cruz med 3 fots spar och "geared engines", de har en av var av Shay, Climax och Heisler.
/Bo-Lennart

Sevärt i San Fransisco?

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, August 30, 2012, 23:25 (4270 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Har du tilgång till bil och tid att köra runt lite så finns det mycket att se

Närmaste attraktionen finns i Oakland, vid Jack London Square.
Tågen går i gatan på Embarcadero West

http://maps.google.se/maps?hl=sv&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&biw=1536&bih=7...

Heldag; Ta bilen och kör till Sacramento, se järnvägsmuseet


Men betänk att det är mycket tät tågtrafik till just Sacramento så det är inga problem att ta tåget. Men dom utgår från Oakland,tvärs över bukten, alternativt kan man åka från San Jose.

Tidtabell hittar du på www.amtrak.com. Klicka sedan på Capital Corridor, som är benämningen på förbindelsen mellan San Jose och Aubum via Oakland - Emeryville och Sacramento. Det går anslutningsbuss från SF (flera hållplatser) via Bay Bridge till Emeryville, där man byter till tåg. Emeryville - Sacramento tar ca 1 tim 40 min med stopp i Berkeley, Richmond, Martinez, Suisun-Fairfield och Davis. Som redan nämnts är det mycket goda tågförbindelser till Sacramento, där såväl "Old Sacramento" som järnvägsmuseet (ligger vid "Old Sacramento" ) är väl värda ett besök. Bussen tar ca 30 minuter SF - Emeryville, lite beroende på var man stiger på/av i SF.

Sevärt i San Fransisco?

av Magnus H, Friday, August 31, 2012, 07:19 (4270 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Gillar man amerikanska smalspårsånglok och broar byggda som plockepinn rekommenderar jag banan Bo-Lennart nämner. Numera heter den Roaring Camp Railroads. Läs mer här:

http://www.roaringcamp.com/

Förutom smalspårsbanan uppe i bergen kör man normalspårståg mellan Santa Cruz boardwalk och smalspårsbanan. När jag var där hade man en GP30 diesel som dragare.

Santa Cruz ligger ca 10 svenska mil söder om San Francisco längs Highway 1. Om man har andra intressen än järnvägar ;-) rekommenderar jag att man fortsätter till Monterey och besöker Monterey Bay Aquarium:

http://www.montereybayaquarium.org/

Gillar man John Steinbeck kan man även vandra i hans fotspår, eftersom många av hans böcker utspelar sig i Monterey.

Bon voyage, Alf!

Sevärt i San Fransisco?

av Alf Ödlund, Friday, August 31, 2012, 09:34 (4270 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Ett stort tack till alla som tagit sig tid att tipsa om utflyktsmål och muséer. Min son, som är den jag skall besöka, jobbar precis intill Amtrak-stationen så det ska inte bli några problem att ta sig dit.

Sevärt i San Fransisco?

av Lennart Petersen, Friday, August 31, 2012, 11:27 (4270 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Ett stort tack till alla som tagit sig tid att tipsa om utflyktsmål och muséer. Min son, som är den jag skall besöka, jobbar precis intill Amtrak-stationen så det ska inte bli några problem att ta sig dit.

Det är bara att önska dig en trevlig resa då :-)
Och kanske blir det ett litet reportage om järnvägshistoriska sevärdheter ?

Sevärt i San Fransisco?

av Lennart Fransson, Friday, August 31, 2012, 11:35 (4270 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Ett stort tack till alla som tagit sig tid att tipsa om utflyktsmål och muséer. Min son, som är den jag skall besöka, jobbar precis intill Amtrak-stationen så det ska inte bli några problem att ta sig dit.

Det blir säkert en trevlig resa. Jag (som inte gillar stora städer) måste trots allt säga att SF nog är den trevligaste storstad jag besökt.

Sevärt i San Fransisco?

av Alf Ödlund, Friday, August 31, 2012, 17:13 (4270 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Givetvis blir det bilder och min syn på stora städer är identisk med din!

Sevärt i San Fransisco?

av mrwhans, Friday, August 31, 2012, 17:53 (4270 dagar sedan) @ Alf Ödlund

Livet är inte järnväg allena, eller? :-)

Med risk för varning om off-topic och annat ber jag att få tipsa om att San Franciscos bästa Irish Coffe levereras över disk på Buena Vista Cafe, tvärs över gatan där Hyde linjen vänder i Fishermans Wharf.
http://www.thebuenavista.com/home/home.html
(För att vara politiskt korrekt i alla avseenden, ett alkoholfritt alternativ finns i form av SanPellegrino mineralvatten på Cioppinos, 400 Jefferson st. Dom har också en hel del ätbart)

Om man vill äta gott till rimliga pengar går man med fördel uppför Columbus Avenue, in i Little Italy (North Beach). Urbanspoon är en bra hjälpreda för sånt här.

http://www.urbanspoon.com/nf/6/536/535/SF-Bay/North-Beach/Italian-Restaurants

Ifall du blir hungrig vid museet i Sacramento rekommenderas Fat City, ett par hundra meter nedför gatan. 1001 Front Street. Klassiskt saloon stuk.

Önskar dig en trevlig resa

Sevärt i San Fransisco?

av Anders Ljung, Friday, August 31, 2012, 20:54 (4269 dagar sedan) @ mrwhans

Livet är inte järnväg allena, eller? :-)

Missa för allt i världen inte RIKTIG kinesisk matlagning. San Fransiscos Chinatown får svenska kinakrogars meny att likna en korvkiosk i Ludvika.

Sevärt i San Fransisco?

av Alf Ödlund, Friday, August 31, 2012, 22:54 (4269 dagar sedan) @ Anders Ljung

Jag lyssnar och lär från alla goda tips som strömmat in!