"Jernets bana" -vad har hänt? (Järnväg allmänt)

av Granis, Thursday, September 20, 2012, 11:48 (4233 dagar sedan)

I fjol somras upphörde turisttrafiken på järnvägarna runt Karlskoga och Bofors. Enbart p g a att NBVJ´s trafiktillstånd drogs in? Karlskoga kommun hade ju satsat en del (EU-pengar?) på detta, bl a genom att köpa in egna Y6-rälsbussar. Sista året (2010?) hade dock trafiken skötts av "TÅGAB" med Y1-motorvagnar. NBVJ har ju nu fått tillbaka sitt trafiktillstånd, men i år hände inget. Heller. Har man (= Karlskoga kommun främst då) gett upp då (EU?) pengarna tagit slut? Och vad har det blivit av med deras rälsbussar?

Summa summarum visar väl detta att det inte går att bygga upp dylik verksamhet på kommunalt/ offentligt engagemang. Ty detta kan upphöra ganska snabbt. Jämför t ex med 802-banan i Grängesberg. Knappast till glädje för varken kommuninnevånare/ skattebetalare eller "järnvägsvänner" kan man ana.

Tidigare tråd i "Postvagnen" kring detta. Frågorna som synes obesvarade då...

/ L G

"Jernets bana" -vad har hänt?

av Lennart Fransson, Thursday, September 20, 2012, 11:53 (4233 dagar sedan) @ Granis

I fjol somras upphörde turisttrafiken på järnvägarna runt Karlskoga och Bofors. Enbart p g a att NBVJ´s trafiktillstånd drogs in? Karlskoga kommun hade ju satsat en del (EU-pengar?) på detta, bl a genom att köpa in egna Y6-rälsbussar. Sista året (2010?) hade dock trafiken skötts av "TÅGAB" med Y1-motorvagnar. NBVJ har ju nu fått tillbaka sitt trafiktillstånd, men i år hände inget. Heller. Har man (= Karlskoga kommun främst då) gett upp då (EU?)-pengarna tagit slut? Och vad har det blvit av med deras rälsbussar?

Summa summarum visar väl detta det inte går att bygga upp dylik verksamhet på kommunalt/ offentligt engagemang. Ty det kan upphöra ganska snabbt. Jämför t ex med 802-banan i Grängesberg. Knappast till glädje för varken kommuninnevånare/ skattebetalare eller "järnvägsvänner" kan man ana.

Tidigare tråd i "Postvagnen" kring detta. Frågorna som synes obesvarade då...

/ L G

NBVJ var väl tvungna att "klippa" banden med Trafikverkets nät i samband med det tillstånd de fick? Eller var det bara temporärt så att har det ändrats?

"Jernets bana" -vad har hänt?

av Granis, Thursday, September 20, 2012, 11:57 (4233 dagar sedan) @ Lennart Fransson

En riktig iakttagelse. Det är ju inte bara i "Ervallaändan" som det villkoret gäller. Sedan kan man väl undra hur stort engagemang NBVJ m fl nu har sedan de efter mycket slit återfått sitt tillstånd och rimligen måste "lägga mycket krut" på Järle och Pershyttan. På flera områden då. Samtidigt som de (också) borde noterat hur Karlskogas intresse svalnat.

/ L G

"Jernets bana" -vad har hänt?

av Ulf Josén, Thursday, September 20, 2012, 12:57 (4233 dagar sedan) @ Granis

Projektet ’Jernets bana’ finns inte längre, det är nedlagt. Trafiken mellan Bofors och Strömtorp/Degerfors har dock aldrig gått på NBVJs trafiktillstånd. Däremot har enskilda medlemmar i NBVJ varit engagerade av Karlskoga Kommun för att bemanna tågen. När man körde med Y7 gällde det även föraren, men med lots som kommunen betalade. När trafiken kördes med Y1 var föraren anställd av Tågab.

Trafiken mellan Bofors och Nora har dock varit NBVJs trafik. Tyvärr blev vi mer eller mindre tvingade att avstå möjligheten att köra trafik på statens spåranläggningar. Det hängde inte direkt ihop med trafiktillståndet utan var en konsekvens av att vi även behövde förnya infrastrukturtillståndet. Det senare gäller ju bara 5 år i taget.

Transportstyrelsen uppfattning är att om man har en infrastruktur som inte är fristående eller endast är industrispår så måste den vara upplåten för varje trafikutövare som önskar köra på den. Det måste då bl.a. finnas en fullständig järnvägsnätsbeskrivning. Eftersom NBVJs egen järnvägsinfrastruktur i vissa avseende är historisk och inte finns beskriven i JTF, t.ex. semaforer som infartssignaler, menade Transportstyrelsen att det måste sökas dispens för avvikelserna med tillhörande riskanalys för att infrastrukturtillståndet skulle kunna beviljas. Vi valde då att endast söka infrastrukturtillstånd och trafiktillstånd för fristående infrastruktur. Allt för att kunna komma igång före sommaren 2012. Vi fick också nytt trafiktillstånd bara 4 dagar för planerad trafikstart.

Avsikten är att i framtiden på nytt söka tillstånd även för trafik även utanför egen bana. Hur det blir med trafiken mellan Bofors och Nora är dock oklart. Kostnaden för att underhålla banan är knappast möjlig att få täckning för med enbart biljettpriset. Ett framtida orosmoln är ju planerna på pendeltåg mellan Nora och Örebro. Då kan vi inte längre köra till Järle utan då blir det banan mot Bofors som gäller. Men vad det blir i slutänden vet nog ingen idag.

/Ulf
NBVJ

"Jernets bana" -vad har hänt?

av Lennart Fransson, Thursday, September 20, 2012, 14:13 (4233 dagar sedan) @ Ulf Josén

Tack för redogörelsen.

"Jernets bana" -vad har hänt?

av Granis, Thursday, September 20, 2012, 14:55 (4233 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ja. Det betyder alltså att trafiken söder om Bofors skedde på Karlskoga kommuns eller TÅGAB´s trafiktillstånd? Vilket inte borde göra Karlskoga kommuns skattebetalare gladare med tanke på hur det (snabbt) gick med projektet och inköp av en för kommunverksamhet ganska "begränsad" produkt som Y6-rälsbussar! Till ingen nytta då, om man inte lyckas sälja dom till bra pris kanske?

Sedan är det detta med EU-bidrag också. Om allt för många projekt "havererar" inom en speciell sektor verksamhetsmässigt (och säkert geografiskt också, men..) är det väl frågan om kommissionen och dess instanser inte "drar öronen åt sig" vad gäller nya investeringar/ bidrag på samma område? Vilket kan drabba "branschen" framöver. Sträckan Nora- Bofors var väl en av de första "veteranbanor" som kunde dra nytta av dessa bidrag, varför det nog är viktigt att det trots allt blir nåt av med den banan. Och då viktigt inte bara för NBVJ/ NJOV m fl, utan för hela "gammeltågssverige".

/ L G

"Jernets bana" -vad har hänt?

av JSV, Thursday, September 20, 2012, 18:41 (4233 dagar sedan) @ Ulf Josén

Vad är det som förhindrar fortsatt trafik till Järle trots pendeltågstrafiken?

/J

"Jernets bana" -vad har hänt?

av Ulf Josén, Friday, September 21, 2012, 12:20 (4232 dagar sedan) @ JSV

Vad är det som förhindrar fortsatt trafik till Järle trots pendeltågstrafiken?

/J

Eftersom inget är klart ännu så är det ingen som vet. Men det har pratats om att inte lägga in några växlar i Järle och inte bygga någon plattform. Tågtätheten, på vardagar i alla fall, ska bli så hög att det inte finns något utrymme för några fler tåg.
Det största "problemet" tror jag är att det är ytterst få medlemmar som har behörighet att köra på någon annan bana än vår egen och att det är få som är beredda att skaffa sig den behörigheten.
Men som sagt, inget är beslutat ännu. Det kanske löser sig på ett eller annat sätt.
/Ulf