En provrälsbuss med fyra frihjulande hjul (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av BD, Friday, December 28, 2007, 20:49 (5954 dagar sedan)

[image]
.
[image]
.
[image]
.
[image]
.
[image]
Intressant det där med att löpboggins hjul roterade fritt från varandra.
Kanske det finns någon redogörelse för gångegenskaperna när löpboggin gick främst och omvänt?
Kanske någon här i Järnvägshistoriskt Forum åkt med?
.
[image]
.
[image]
.
[image]


SEJIF meddelande nr 212

En provrälsbuss med fyra frihjulande hjul

av Anders Johansson, Saturday, December 29, 2007, 11:17 (5953 dagar sedan) @ BD

I princip samma lösning som sedan blev standard i boggie modell 50.
(=YBo6)
Däremot satte man in torsionsaxel även i löpen på model 50.
Bl a för att utjämna bromskrafter.
Skillnaden i modell 50 är att man infört SAB-hjul som tar upp en del primära ojämnheter.

En provrälsbuss med fyra frihjulande hjul

av Sääf, Saturday, December 29, 2007, 13:09 (5953 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det var detta fordon som tillsammans med den sk. "hästholmarn som skötte snälltågstrafiken mellan Linköping-Oskarshamn de första åren på 50 talet.

En provrälsbuss med fyra frihjulande hjul

av Christer Malm, Monday, December 31, 2007, 11:48 (5951 dagar sedan) @ Sääf

Och sedan hamnade den i Södertälje och gick i trafik till Strängnäs och Västerljung. Den var då i begynnelsen blekgul som Yo1-bussar i allmänhet, men blev i slutet av sin levnad ommålad i YBo6-färger. Om jag inte missminner mig avslutade den sin karriär på linjen Orrskog-Söderfors.