TRI för smalspår (Järnväg allmänt)

av Göran Sohlberg, Thursday, January 24, 2008, 15:39 (5934 dagar sedan)

Undrar bara hur det går med TRI för smalspår?
Vilka håller påmed det?

Göran

TRI för smalspår

av Granis, Thursday, January 24, 2008, 16:03 (5934 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Undrar bara hur det går med TRI för smalspår?
Vilka håller påmed det?

Ehhh. Om Du menar översynen av MRO Säo -som i o f s används även av SkJ som ju är normalspårig- så håller en arbetsgrupp inom [link=http://www.museibanorna.se/]MRO[/link] på med detta. Div 600 banor som ej är MRO-medlemmar samt, typ, "High Chapparall" (?) och SLs Roslagsbana har ju en egna; TJF/ FAS och FSVV/ SH kör ju på BV-TRI, så...?

/ L G

TRI för smalspår

av Daniel Niklasson, Thursday, January 24, 2008, 18:14 (5934 dagar sedan) @ Granis

Ska vi vara formella så är det faktiskt så att TJF just nu kör på Banverkets spåranläggning med BVF900.3 med tilläggsföreskrifter meddelade i "linjeboken" där speciella anpassningar för Västervik station anges. På FAS spåranläggning tillämpas BVF900.3 med tilläggsföreskrifter HWJF015 som reglerar "smalspårsspecifika tillägg" som t.ex. semaforer, vissa hastighetsbegrepp, ordergivning via VKO, trafik med överföringsvagn osv.

FAS spåranläggning omfattar gränspunkt signal Vk 53 (spår)/signal Vk 51 (trafikledning/ställverk)-fd norra stationsgränsen i Virserum.

FAS bedriver idag inte någon formell trafikverksamhet med fordon utan även arbetståg och liknande framförs av TJF eftersom detta ger en enklare och mer entydig hantering avseende ansvar för fordon och liknande. MRO försäkringslösning medger inte heller olika verksamhetsutövare för trafikverksamhet på samma bana.

Motsvarande förfarande avses gälla då den nya TRI som JVS nu ansvarar för tas fram.

FSVV är inte järnvägsföretag utan där är SH verksamhetsutövare, Peter S får rätta mig om något förändrats nyligen.

Hälsningar Daniel

TRI för smalspår

av Peter S, Thursday, January 24, 2008, 19:36 (5934 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Jodå, SH är dels infrastrukturförvaltare med säkerhetstillstånd för Virserum-Åseda, dels järnvägsföretag med särskilt tillstånd för trafik på samma sträcka.
Det är däremot FSVV som bemannar verksamheten.

Det var f.ö. en nyhet att MRO:s försäkring har den begränsningen, intressant - det har jag missat förut.

TRI för smalspår

av Daniel Niklasson, Thursday, January 24, 2008, 20:46 (5934 dagar sedan) @ Peter S

Jodå, SH är dels infrastrukturförvaltare med säkerhetstillstånd för Virserum-Åseda, dels järnvägsföretag med särskilt tillstånd för trafik på samma sträcka.
Det är däremot FSVV som bemannar verksamheten.

Så jag fattar rätt: Alltså bedrivs all verksamhet som lyder under jvs-tillsyn av SH och då räknas väl personalen som SH-personal, eller? FSVV har väl inte egen säkerhetspersonal?

TRI för smalspår

av Peter S, Thursday, January 24, 2008, 21:12 (5934 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Ja, naturligtvis är det så att formellt i tjänst är man SH-personal ur ansvarssynpunkt.

Jag avsåg mer att FSVV har en *roll* i det hela eftersom all SH:s verksamhet utgår från vad ett antal personer i div lokalavdelningar inom FSVV vill göra. För den verksamheten har vi ett bolag, SH. FSVV:s stockholmsavdelning har t.ex. åtagit sig att en gång bilda och numera stå för SH:s administration.

Apropå TRI så ska det väl sägas att för SH gäller BVF 900.3 med tilläggsföreskrifter och en speciallösning med "Långt sidospår med trafikledning".

TRI för smalspår

av Göran S, Friday, January 25, 2008, 05:30 (5934 dagar sedan) @ Peter S

Finns det möjlighet att ta del av "Långt sidospår med trafikledning"?

Göran