Dg 188 har fått framtiden bestämd (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, October 02, 2012, 21:08 (4218 dagar sedan)

[IMG]http://i745.photobucket.com/albums/xx96/reuterdahl/DSCN3124.jpg[/IMG]

Dg 188 har länge varit ett dåligt samvete för oss. Jobbet avstannade för många år sedan, bland annat på grund av problem med hur blindaxeln skulle balanseras för sth 100, och att det var mycket svårt att få någon instans att påta sig beräkningar och godkännande av detta.

För ett år sedan började vi fundera på att grundligt ta reda på förutsättningarna för att göra ett lok av det hela med några olika alterantiv. Vi tog kontakt med Euromaint i Notviken. De har varit och tittat på loket, och vi har varit hos dem. Att de kan göra ett lok av det hela står klart, men blindaxeln är fortfarande ett problem.

Vi fick från Euromaint ett underlag som vi sedan vägt samman med våra egna kostnader för att få ihop loket. Så här såg det ut:

-Att bygga en Ds med rullagrade koppelstänger, samt ATC kostar ca drygt 3 miljoner.
-Att plocka ihop loket "som det är" till en Dg utan ATC, kostar drygt 2 miljoner.

Vi har efter nogranna överväganden beslutat att inte åtgärda Dg 188 alls. Loket blir kvar som ett reservdelslok. Det innebär att vi låter det vara som det är, men behöver vi delar till andra D-lok så kan vi ta av loket eller dess komponenter.

Vi gillar dock D-lok och vi gör nu istället följande satsning:
-Dk 432 från OKBv är vi nu ägare av. Detta lok kommer att förses med ATC och synas en hel del i vår trafik framöver.
-Dg 101 (trä) är det inga direkta fel på, men loket kommer under 2013 få en rejäl översyn. Sedan ska loket in i vårt översynsprogram, och användas då och då, så att det syns lite oftare på spåren.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HJP, Tuesday, October 02, 2012, 21:32 (4217 dagar sedan) @ HP

****
Aj då!
Jag förstår att den blir dyrt, men trä-D är det ont om, så det vore värdefullt med ett till.... :-|

HJP

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Mattias Jansson, Tuesday, October 02, 2012, 22:33 (4217 dagar sedan) @ HJP

****
Aj då!
Jag förstår att den blir dyrt, men trä-D är det ont om, så det vore värdefullt med ett till.... :-|

HJP

Det finns tre trälok och tio stålkorgs-D kvar närmare bestämt.

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HJP, Tuesday, October 02, 2012, 22:57 (4217 dagar sedan) @ Mattias Jansson

****
Aj då!
Jag förstår att den blir dyrt, men trä-D är det ont om, så det vore värdefullt med ett till.... :-|

HJP


Det finns tre trälok och tio stålkorgs-D kvar närmare bestämt.

Ja, 101, 109 (och 188). Finns det någon mer träkorg?

HJP

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Kent Lillfors, Wednesday, October 03, 2012, 01:10 (4217 dagar sedan) @ HJP

Tyvärr finns det bara 3 "träkorgar" :-(

Min personliga uppfattning är detta lok [b]inte får plockas ens på en skruv[/b]?

Det måste "konserveras" - [b]Går det att k-märka ett lok ?[/b]

Kenta inte alls :-D utan :-( :-( :-(

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HP, Wednesday, October 03, 2012, 07:16 (4217 dagar sedan) @ Kent Lillfors

Tyvärr finns det bara 3 "träkorgar" :-(

Min personliga uppfattning är detta lok [b]inte får plockas ens på en skruv[/b]?

Det måste "konserveras" - [b]Går det att k-märka ett lok ?[/b]

Kenta inte alls :-D utan :-( :-( :-(

Hej!
Vi har mycket gott om reservdelar till D-lok, så risken att något behöver tas är rätt liten. Men om man skulle ha oturen att krocka Dg 101 så den inte går att reparera, då finns ett lok till kvar. Både loket och alla lösa delar är nu samlade, undanställda och fredade.

Mvh Henrik R

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Kent Lillfors, Wednesday, October 03, 2012, 20:12 (4217 dagar sedan) @ HP

Tyvärr finns det bara 3 "träkorgar" :-(

Min personliga uppfattning är detta lok [b]inte får plockas ens på en skruv[/b]?

Det måste "konserveras" - [b]Går det att k-märka ett lok ?[/b]

Kenta inte alls :-D utan :-( :-( :-(


Hej!
Vi har mycket gott om reservdelar till D-lok, så risken att något behöver tas är rätt liten. Men om man skulle ha oturen att krocka Dg 101 så den inte går att reparera, då finns ett lok till kvar. Både loket och alla lösa delar är nu samlade, undanställda och fredade.

Mvh Henrik R

Hej Henrik!

Visst förstår jag! Men vill inte förstå :-P

Kenta egentligen :-D medlem i NJ/Sektion Herrljunga Lokstall

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Nicke nyfiken, Wednesday, October 03, 2012, 03:00 (4217 dagar sedan) @ HP

2 eller 3 miljoner hostar man inte upp hur som helst, dyrt att renovera gamla järnvägsfordon.

Kom nyligen att tänka på vilka maskiner som är järnvägsmuséets paradlok, kom fram till följande:
Ånga = Prins August och F 1200.
Elektrolok = D 101 och Ra 846.

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Svempa, Wednesday, October 03, 2012, 05:26 (4217 dagar sedan) @ HP

Jag tycker ni gör fel här . Kan man inte göra korgen färdig och sedan ställa av loket. Kanske vi i en framtid kan få loss 3 miljoner genom sponsring ni nästa högkonjunktur. Att använda loket som reservdelslager känns inte bra. I nödfall så skulle jag hellre vara beredd att slakta en stål Du för att få delar till denna än tvärt om. Lok 101 är liksom 846 Paradlok och rullande utställningsföremål. Lok 188 kommer vi en dag sakna för att dra trävagnståget. Jag är inte inblandad i denna bransch men detta kanns inte bra.
Tänk efter en gång till.
MVH Svempa

Ps: Kan man få loss 300 miljoner kr varav 15 miljoner kr från regionen och bygga en replika av en ostindiefarare så tycker jag det är tragisk om vi inte kan lösa detta.

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Stefan J, Wednesday, October 03, 2012, 20:10 (4217 dagar sedan) @ HP

Värt att beakta, D 188 har den senare typen av korg medan både D 101 och 109 har den tidigare. Detta gör 188 unik i detta sammanhang. Loket måste bevaras så komplett som möjligt så att det går att renovera det i framtiden.

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HJP, Thursday, October 04, 2012, 00:57 (4216 dagar sedan) @ Stefan J

Värt att beakta, D 188 har den senare typen av korg medan både D 101 och 109 har den tidigare. Detta gör 188 unik i detta sammanhang. Loket måste bevaras så komplett som möjligt så att det går att renovera det i framtiden.

****
Kan man tänka sig att loket läggs i "malpåse", tills resurser finns?
Är alla avställda sålkorgar skrotade, så att man inte kan ta blindaxeln därifrån?

HJP

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Mattias Jansson, Thursday, October 04, 2012, 10:28 (4216 dagar sedan) @ HJP

Värt att beakta, D 188 har den senare typen av korg medan både D 101 och 109 har den tidigare. Detta gör 188 unik i detta sammanhang. Loket måste bevaras så komplett som möjligt så att det går att renovera det i framtiden.

****
Kan man tänka sig att loket läggs i "malpåse", tills resurser finns?
Är alla avställda sålkorgar skrotade, så att man inte kan ta blindaxeln därifrån?

HJP

Alla D-lok somm inte såldes till museiföreningar skrotades redan i slutet av 80-talet (utom 4-5 stycken som fanns kvar i Vislanda till 1991). Det har alltså inte funnits några avställda D-lok på snart ett kvartssekel.
Det har dock skrotats två stål-D på 2000-talet, dels 543 som stod och rostade som reklamskylt vid en av infarterna till Gävle fram till 2004, dels 429 som fanns i Bjärnum tills förra året som rest efter ett aldrig realiserat museiföreningsprojekt. Var det dem du tänkte på?

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HJP, Thursday, October 04, 2012, 15:05 (4216 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Värt att beakta, D 188 har den senare typen av korg medan både D 101 och 109 har den tidigare. Detta gör 188 unik i detta sammanhang. Loket måste bevaras så komplett som möjligt så att det går att renovera det i framtiden.

****
Kan man tänka sig att loket läggs i "malpåse", tills resurser finns?
Är alla avställda sålkorgar skrotade, så att man inte kan ta blindaxeln därifrån?

HJP


Alla D-lok somm inte såldes till museiföreningar skrotades redan i slutet av 80-talet (utom 4-5 stycken som fanns kvar i Vislanda till 1991). Det har alltså inte funnits några avställda D-lok på snart ett kvartssekel.
Det har dock skrotats två stål-D på 2000-talet, dels 543 som stod och rostade som reklamskylt vid en av infarterna till Gävle fram till 2004, dels 429 som fanns i Bjärnum tills förra året som rest efter ett aldrig realiserat museiföreningsprojekt. Var det dem du tänkte på?

****
Okej, tack. Nej jag tänkte inte på något särskillt lok, men inbland blir ju avställda lok stående länge, i väntan på skrot.

HJP

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Ante Svensson, Thursday, October 04, 2012, 11:13 (4216 dagar sedan) @ HP

[IMG]http://i745.photobucket.com/albums/xx96/reuterdahl/DSCN3124.jpg[/IMG]

Dg 188 har länge varit ett dåligt samvete för oss. Jobbet avstannade för många år sedan, bland annat på grund av problem med hur blindaxeln skulle balanseras för sth 100, och att det var mycket svårt att få någon instans att påta sig beräkningar och godkännande av detta.

För ett år sedan började vi fundera på att grundligt ta reda på förutsättningarna för att göra ett lok av det hela med några olika alterantiv. Vi tog kontakt med Euromaint i Notviken. De har varit och tittat på loket, och vi har varit hos dem. Att de kan göra ett lok av det hela står klart, men blindaxeln är fortfarande ett problem.

Vi fick från Euromaint ett underlag som vi sedan vägt samman med våra egna kostnader för att få ihop loket. Så här såg det ut:

-Att bygga en Ds med rullagrade koppelstänger, samt ATC kostar ca drygt 3 miljoner.
-Att plocka ihop loket "som det är" till en Dg utan ATC, kostar drygt 2 miljoner.

Vi har efter nogranna överväganden beslutat att inte åtgärda Dg 188 alls. Loket blir kvar som ett reservdelslok. Det innebär att vi låter det vara som det är, men behöver vi delar till andra D-lok så kan vi ta av loket eller dess komponenter.

Vi gillar dock D-lok och vi gör nu istället följande satsning:
-Dk 432 från OKBv är vi nu ägare av. Detta lok kommer att förses med ATC och synas en hel del i vår trafik framöver.
-Dg 101 (trä) är det inga direkta fel på, men loket kommer under 2013 få en rejäl översyn. Sedan ska loket in i vårt översynsprogram, och användas då och då, så att det syns lite oftare på spåren.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Finns det inte ett annat alternativ? Nämligen att sätta samman loket som ett ej fungerande lok som kan visas i utställningen? Måste allting fungera? Jag tycker som många ovan att det är fel att använda ett trä-D som reservdelslok till stål-D. Vore det då inte bättre att 188 tryggades för framtiden och att man under tiden ställer ut loket med renoverad exteriör och låter interiören vara som den f n är och sålunda behåller möjligheten att göra något av loket i framtiden? Jag anser fortfarande att den ständigt rådande ambitionen att allt ska fungera gör att flera unika fordon ratas därför att de inte (i nuläget) går att få igång. De finns kvar nu, sen ångrar vi oss.

Ante

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HP, Thursday, October 04, 2012, 11:50 (4216 dagar sedan) @ Ante Svensson


Finns det inte ett annat alternativ? Nämligen att sätta samman loket som ett ej fungerande lok som kan visas i utställningen? Måste allting fungera? Jag tycker som många ovan att det är fel att använda ett trä-D som reservdelslok till stål-D. Vore det då inte bättre att 188 tryggades för framtiden och att man under tiden ställer ut loket med renoverad exteriör och låter interiören vara som den f n är och sålunda behåller möjligheten att göra något av loket i framtiden? Jag anser fortfarande att den ständigt rådande ambitionen att allt ska fungera gör att flera unika fordon ratas därför att de inte (i nuläget) går att få igång. De finns kvar nu, sen ångrar vi oss.

Ante

Loket blir reservlok för Dg 101. Att plocka ihop loket och visa det går naturligtvis, men frågan är om det är värt besväret att plocka ihop det för visning, när Dg 101 finns. Likaså att plocka ihop det som en Dg för 75 km/h. Den blir då väldigt likvärdig Dg 101. Vi har vänt och vridit mycket på denna fråga, och jag upprepar:

-Dg 188 parkeras inomhus precis som den är.
-Alla delar till loket märks upp och samlas för framtiden.
-Vi har mycket reservdelar till D-lok, varför det ska mycket till om vi alls behöver hämta något från 188.
-Vi satsar istället på 101 och 432 och gör de mer tillgängliga. Det blir alltså mer av trä D-lok framöver, men då pratar vi 101 och inte 188.
-Om 101 skulle (gud förbjude) krocka sig ramskev eller brinna upp, så finns det ett lok i reserv som kan träda in eller släppa ifrån sig viktiga komponenter.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HJP, Thursday, October 04, 2012, 15:15 (4216 dagar sedan) @ HP


Finns det inte ett annat alternativ? Nämligen att sätta samman loket som ett ej fungerande lok som kan visas i utställningen? Måste allting fungera? Jag tycker som många ovan att det är fel att använda ett trä-D som reservdelslok till stål-D. Vore det då inte bättre att 188 tryggades för framtiden och att man under tiden ställer ut loket med renoverad exteriör och låter interiören vara som den f n är och sålunda behåller möjligheten att göra något av loket i framtiden? Jag anser fortfarande att den ständigt rådande ambitionen att allt ska fungera gör att flera unika fordon ratas därför att de inte (i nuläget) går att få igång. De finns kvar nu, sen ångrar vi oss.

Ante


Loket blir reservlok för Dg 101. Att plocka ihop loket och visa det går naturligtvis, men frågan är om det är värt besväret att plocka ihop det för visning, när Dg 101 finns. Likaså att plocka ihop det som en Dg för 75 km/h. Den blir då väldigt likvärdig Dg 101. Vi har vänt och vridit mycket på denna fråga, och jag upprepar:

-Dg 188 parkeras inomhus precis som den är.
-Alla delar till loket märks upp och samlas för framtiden.
-Vi har mycket reservdelar till D-lok, varför det ska mycket till om vi alls behöver hämta något från 188.
-Vi satsar istället på 101 och 432 och gör de mer tillgängliga. Det blir alltså mer av trä D-lok framöver, men då pratar vi 101 och inte 188.
-Om 101 skulle (gud förbjude) krocka sig ramskev eller brinna upp, så finns det ett lok i reserv som kan träda in eller släppa ifrån sig viktiga komponenter.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

****
Detta låtre ju "halvt betryggande", men inte helt. Det är inte alls otänkbart att det, i framtiden, öppnar sig möjligheter för 188:an.
Mot bakgrunden att museet köpt ett andra ång-F, så måste jag säga att ett så vanligt och betydelsefullt lok som D-loken, är betydligt mer intressant som representant för den svenska järnvägshistorien.
Ställ undan loket, men ta inga delar, utom i yttersta nödfall - please!

HJP

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Nils-Eric Sääf, Thursday, October 04, 2012, 17:43 (4216 dagar sedan) @ HJP

Att det skulle gå så illa för Sveriges Järnvägsmuseum att det ska tullas på prylarna till den milda grad. Det kunde jag aldrig föreställa mej. Men det bedårande TRV gör ju som dom vill ,det är ju inte bara det gamla som får stryka på foten med TRVs hjälp.

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HP, Thursday, October 04, 2012, 21:34 (4215 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Att det skulle gå så illa för Sveriges Järnvägsmuseum att det ska tullas på prylarna till den milda grad. Det kunde jag aldrig föreställa mej. Men det bedårande TRV gör ju som dom vill ,det är ju inte bara det gamla som får stryka på foten med TRVs hjälp.

Illa och illa. Vi jobbar hårt för att prioritera bland de fordon vi har, och de som ska tillhöra samlingen ska vi också ta hand om och vårda på ett bra sätt. Vi förvaltar skattemedel och då har vi ett ansvar att göra en hel del viktiga överväganden.

Att Dg 188 är en av de känsligare frågorna att besluta om inser vi såklart, men vi försöker använda våra mycket begränsade resurser efter bästa förmåga, och att lägga 2-3 miljoner på detta lok anser vi inte försvarbart. Å andra sidan ska varken lok eller delar skrotas/avvecklas, utan finns kvar.

Mvh Henrik R, SJVM

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HP, Thursday, October 04, 2012, 21:36 (4215 dagar sedan) @ HJP

****
Detta låtre ju "halvt betryggande", men inte helt. Det är inte alls otänkbart att det, i framtiden, öppnar sig möjligheter för 188:an.
Mot bakgrunden att museet köpt ett andra ång-F, så måste jag säga att ett så vanligt och betydelsefullt lok som D-loken, är betydligt mer intressant som representant för den svenska järnvägshistorien.
Ställ undan loket, men ta inga delar, utom i yttersta nödfall - please!

HJP

Vad det gäller F 1202 är det ju också ett avstannat projekt till följd av osäkerhet om kostnade och omfång. Här finns det dock inget beslut om att detta är för alltid. Om och när vi tar tag i detta får framtiden utvisa. Vi har några mindre lok att få fart på först, tex KA 692, W 1229 och S1 1923.

Mvh Henrik R, SJVM

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av HJP, Thursday, October 04, 2012, 22:30 (4215 dagar sedan) @ HP

****
Detta låtre ju "halvt betryggande", men inte helt. Det är inte alls otänkbart att det, i framtiden, öppnar sig möjligheter för 188:an.
Mot bakgrunden att museet köpt ett andra ång-F, så måste jag säga att ett så vanligt och betydelsefullt lok som D-loken, är betydligt mer intressant som representant för den svenska järnvägshistorien.
Ställ undan loket, men ta inga delar, utom i yttersta nödfall - please!

HJP


Vad det gäller F 1202 är det ju också ett avstannat projekt till följd av osäkerhet om kostnade och omfång. Här finns det dock inget beslut om att detta är för alltid. Om och när vi tar tag i detta får framtiden utvisa. Vi har några mindre lok att få fart på först, tex KA 692, W 1229 och S1 1923.

Mvh Henrik R, SJVM

****
Jag intser svårigheterna med begränsade resurser, men man måste ju be för en så fin pjäs som Dg 188.
De andra loken du räknar upp, är också intressanta. Jag känner lite extra för S1 1923.

HJP

Dg 188 har fått framtiden bestämd

av Trafikar´n, Saturday, October 06, 2012, 14:51 (4214 dagar sedan) @ HP

Tack Henrik för att du lägger din & SJM tid på att informera via detta forum - det är inte så självklart som det ibland kan verka.
Personligen tycker jag att ni gör rätt. Hur många lokkilometer med de gångbara lok får man för 2-3 miljoner? Loket finns ju kvar.

Dg 188 har fått framtiden bestämd!

av Spylikeme, Sunday, October 07, 2012, 00:25 (4213 dagar sedan) @ HP

Jag tycker att jobbet skall avslutas eftersom det är påbörjat.
Men det är ju min åsikt och alla har ju olika åsikter som tur är.
Men varför inte ha kvar utväxlingen för 75 km/h istället för att försöka att få upp det i 100 km/h.
Det finns ju redan 2 lok som kan gå i 100/h?
Det är ett mycket snyggt lok och det finns inte många med träkorg.

Dg 188 har fått framtiden bestämd!

av Nicke nyfiken, Sunday, October 07, 2012, 03:17 (4213 dagar sedan) @ Spylikeme

Bygg ihop maskin och låt henne gå i 75 Km/h. Att köra denna maskin i 100 Km/h, vad tror du då händer med motorer och maskineri. 2-3 mille ur statskassan för ett lok som skall växlas upp, njae, litet väl saftigt.