Bilder på fordon som man sällan ser (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, October 04, 2012, 15:37 (4194 dagar sedan)

Hej!
I samband med omväxlingen i veckan av fordon på SJVM kom en del fordon ut i dagsljuset, som man sällan får se på detta sätt. Tänkte att det kanske roar någon?
[image]
Co9a 1057 från ena sidan.

[image]
Co9a 1057 från andra sidan.

[image]
Do48 1357

[image]
W 1229

[image]
C2b 329

[image]
F 621

[image]
Pa 27

[image]
Fo1 25733

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Bilder på fordon som man sällan ser

av Nils-Eric Sääf, Thursday, October 04, 2012, 15:44 (4194 dagar sedan) @ HP

1229 genomgick ju en stor renovering.Vilket år. Jag hade äran att få åka efter den maskinen när Paalberg rattade den i pendeln till o från centralen första helgen den användes. Den har väl inte blivit sliten av de turerna så jag förmodar den fortfarande är som ny???

Bilder på fordon som man sällan ser

av HP, Thursday, October 04, 2012, 17:12 (4194 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

1229 genomgick ju en stor renovering.Vilket år. Jag hade äran att få åka efter den maskinen när Paalberg rattade den i pendeln till o från centralen första helgen den användes. Den har väl inte blivit sliten av de turerna så jag förmodar den fortfarande är som ny???

Loket är en mycket fin maskin, men för några år sedan upptäcktes ett läckage i botten på rundpannan. Pannan måste lyftas ur för att reparera detta, och loket står i kön för detta, vilket vi hoppas kan ske inom de närmsta åren.

Mvh Henrik R

Bilder på fordon som man sällan ser

av Eriksson, Friday, October 05, 2012, 00:11 (4193 dagar sedan) @ HP

1229 genomgick ju en stor renovering.Vilket år. Jag hade äran att få åka efter den maskinen när Paalberg rattade den i pendeln till o från centralen första helgen den användes. Den har väl inte blivit sliten av de turerna så jag förmodar den fortfarande är som ny???


Loket är en mycket fin maskin, men för några år sedan upptäcktes ett läckage i botten på rundpannan. Pannan måste lyftas ur för att reparera detta, och loket står i kön för detta, vilket vi hoppas kan ske inom de närmsta åren.

Mvh Henrik R

Har för mig såna lok - kanske just detta - drog på (Persberg)-Nyhyttan-Finshyttan och omvänt? Eller har jag drömt - läge för drömmar nu efter midnatt ju :-)

Bilder på fordon som man sällan ser

av HP, Friday, October 05, 2012, 05:34 (4193 dagar sedan) @ Eriksson

1229 genomgick ju en stor renovering.Vilket år. Jag hade äran att få åka efter den maskinen när Paalberg rattade den i pendeln till o från centralen första helgen den användes. Den har väl inte blivit sliten av de turerna så jag förmodar den fortfarande är som ny???


Loket är en mycket fin maskin, men för några år sedan upptäcktes ett läckage i botten på rundpannan. Pannan måste lyftas ur för att reparera detta, och loket står i kön för detta, vilket vi hoppas kan ske inom de närmsta åren.

Mvh Henrik R


Har för mig såna lok - kanske just detta - drog på (Persberg)-Nyhyttan-Finshyttan och omvänt? Eller har jag drömt - läge för drömmar nu efter midnatt ju :-)

Stämmer nog bra det!

Mvh Henrik R

Bilder på fordon som man sällan ser

av polina, Thursday, October 04, 2012, 15:50 (4194 dagar sedan) @ HP

Då tänkte Du rätt! TACK!!

Bilder på fordon som man sällan ser

av Knut Ragnar Holme, Thursday, October 04, 2012, 16:09 (4194 dagar sedan) @ HP

Bra:-)

Bilder på fordon som man sällan ser

av Nicke nyfiken, Thursday, October 04, 2012, 16:56 (4194 dagar sedan) @ Knut Ragnar Holme

Mulliga bilder:-) speciellt på 1221 och F621.

Bilder på fordon som man sällan ser

av Anders Sandgren, Thursday, October 04, 2012, 17:41 (4194 dagar sedan) @ HP

Tjusiga bilder!

[image]
C2b 329

Så här såg 329 ut 1973, platsen är nog inte så svår att se.
[image]

Bilder på fordon som man sällan ser

av LYR, Thursday, October 04, 2012, 19:44 (4194 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Härligt att se de gamla teakvagnarna i ett rätt så oskadat skick - tänker på ursprungliga f.d 2287 Bo5-Ao15,som inte kunde få återuppstå...
/LYR

Bilder på fordon som man sällan ser

av Bjorn A, Thursday, October 04, 2012, 20:08 (4194 dagar sedan) @ LYR

Är den skrotad??

Bilder på fordon som man sällan ser

av HP, Thursday, October 04, 2012, 21:28 (4194 dagar sedan) @ Bjorn A

Är den skrotad??

Ja. Bortom all räddning var den. Milt sagt en vagnskorg som höll på att rasa samman av sig själv. Fullständigt upprutten.

Mvh Henrik R

Bilder på fordon som man sällan ser

av Thomas Tell, Thursday, October 04, 2012, 21:58 (4193 dagar sedan) @ HP

Ja. Bortom all räddning var den. Milt sagt en vagnskorg som höll på att rasa samman av sig själv. Fullständigt upprutten.

Tyvärr andra vagnen som blev sådan i Brösarp.
/tell

Ny text?

av Rasmus Axelsson, Thursday, October 04, 2012, 20:48 (4194 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

C2b 329

Är det inte den där som rullade en del under TÅG 150 å som har så lustig "skuggning" på texten?

Så här såg 329 ut 1973, platsen är nog inte så svår att se.

[image]

Ny text?

av HP, Thursday, October 04, 2012, 21:26 (4194 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

C2b 329


Är det inte den där som rullade en del under TÅG 150 å som har så lustig "skuggning" på texten?

Så här såg 329 ut 1973, platsen är nog inte så svår att se.

[image]

Jo. Jag är inte helt säker men så här har jag för mig att det ligger till. Unde tiden i Älmhult har texten fyllts i/målats i på något sätt. Inför TÅG 150 fräschades vagnen upp en aning, och den röda lystern togs fram.

Vagnen står på önskelistan att få fason på både på ut- och insidan, samt kunna komma i lite lätt trafik, så då får nog texten ordnas till misstänker jag.

Mvh Henrik R

Bilder på fordon som man sällan ser

av HP, Thursday, October 04, 2012, 21:28 (4194 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tjusiga bilder!

[image]
C2b 329

Så här såg 329 ut 1973, platsen är nog inte så svår att se.
[image]

Nässjö ja. På väg till Älmhult?

Mvh Henrik R