Mer foton på sällanfordon (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, October 05, 2012, 05:58 (4220 dagar sedan)

Hej!
Här kommer några till bilder på fordon som fick se dagsljuset i veckan.

[image]
Z 32

[image]
Ao3 3945, SJ representationsvagn.

[image]
F 1202. Vi har nu åter satt på hytten och kopplat ihop loket med tendern, mest för att förvara grejorna ihop tills den dags det är dags att ta tag i loket.

[image]
BF4 3896, vagnen från Hultsfreds hembygdspark. Vagnen står långt fram i renoveringskön.

[image]
N2 1521

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Mer foton på sällanfordon

av Micke D, Friday, October 05, 2012, 08:10 (4220 dagar sedan) @ HP

Kul bilder! Tack för visning. Hälsningar
Micke

Mer foton på sällanfordon

av Granis, Friday, October 05, 2012, 08:46 (4220 dagar sedan) @ HP

N2 1521

Mums fillibabba!

/ L G :-)

Sällan visad kylvagn

av Carl-Erik Olsson, Friday, October 05, 2012, 11:16 (4220 dagar sedan) @ HP

Hej!
Här kommer några till bilder på fordon som fick se dagsljuset i veckan.

[image]
N2 1521

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Du råkade händelsevis inte också exponera lite till höger så man kan se hela Hs 26581 på bild? Vore intressant att kunna jämföra den med de Hs som har förekommit på bild i detta forum tidigare. Finns det någon ytterligare sådan bevarad nånstans, om än som "renoveringsobjekt"? Detta exemplar, byggt av Ljunggrens 1913 men i modern tid försedd med KE-broms, stod som i praktiken bangårdsvagn, om än ej ommärkt, som genom ett med sladd anslutet vanligt 220V-element frostsäkert förråd för spårsvetsarnas termit i närheten av dåvarande Banavdelningens lokaler i norra änden av Helsinborgs rangerbangård och flyttades sedan så den stod utanför det sista lokstallet på Helsingborg C innan den på nåt märkligt sätt plötsligt stod på spåret vid Ljungbyheds grusgrop. Den ingick sedan i en bytesaffär mellan SJVM och dåvarande Museiföreningen Klippan-Ljungbyheds järnväg, så åtminstone jag hoppas att den så småningom kan visas för allmänheten och inte drabbas av pågående skrotningar av rullande mateiel.
/CEO, kylvagnsupptäckare bl a

Kylvagn på bild

av HP, Friday, October 05, 2012, 12:54 (4220 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Du råkade händelsevis inte också exponera lite till höger så man kan se hela Hs 26581 på bild? Vore intressant att kunna jämföra den med de Hs som har förekommit på bild i detta forum tidigare. Finns det någon ytterligare sådan bevarad nånstans, om än som "renoveringsobjekt"? Detta exemplar, byggt av Ljunggrens 1913 men i modern tid försedd med KE-broms, stod som i praktiken bangårdsvagn, om än ej ommärkt, som genom ett med sladd anslutet vanligt 220V-element frostsäkert förråd för spårsvetsarnas termit i närheten av dåvarande Banavdelningens lokaler i norra änden av Helsinborgs rangerbangård och flyttades sedan så den stod utanför det sista lokstallet på Helsingborg C innan den på nåt märkligt sätt plötsligt stod på spåret vid Ljungbyheds grusgrop. Den ingick sedan i en bytesaffär mellan SJVM och dåvarande Museiföreningen Klippan-Ljungbyheds järnväg, så åtminstone jag hoppas att den så småningom kan visas för allmänheten och inte drabbas av pågående skrotningar av rullande mateiel.
/CEO, kylvagnsupptäckare bl a

Här kommer den!
[image]

Mvh Henrik R, SJVM

Mer foton på sällanfordon

av Kurt G Möller, Friday, October 05, 2012, 12:45 (4220 dagar sedan) @ HP

Är Z 32 Hagalunds gamla kämpe? Scharfenbergskopplet gör en misstänksam...

Om ja: Det var en väldigt speciell ljudupplevelse att höra denna lilla knallhatt dra i gång Ma-lok inne i stora lokstallet (med helt utskruvat koppel, annars hade det inte gått...)

Mer foton på sällanfordon

av Anders Sandgren, Friday, October 05, 2012, 17:05 (4220 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Den gick väl i Långsele på slutet. Z 9 var i Hagalund, tror jag.