Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen? (Byggnad)

av Granis, Wednesday, August 13, 2008, 20:32 (5733 dagar sedan)

Jag hade för ett par veckor sedan nöjet att för första gången sen 2006 återse vändskivan i Västervik, en vändskiva som nu anslutits till ännu fler spår och därmed portar från stallet.

Vändskivan kom till TJF från Vetlanda, dit den lär ha kommit från Ydrefors. Men det visade sig att den dessutom var stansad ’SRJ’, varför man kan undra om det ursprungligen är en Roslagsbaneskiva!? Och det vore ju inte orimligt: Järnvägen Vimmerby- Ydrefors (VYJ) byggdes ju 1924, och vid den tidpunkten borde SRJ kunnat ha sålt inte bara en utan flera skivor som bytts ut mot större sedan ’Stortyskarna’ (SRJ 27-29) tagits i trafik 1920.

Dock uppges det i Malte Ljunggrens bok ’Svenska Lokstationer’ (SJK 60) att detta byte, från 12 meters till 15 meters skivor i Stockholm, Rimbo, Hallstavik och Gimo, skedde först på 1930-talet. Men borde inte detta ha skett tidigare; rimligen borde man väl haft åtminstone nån (15 meters) skiva på SRJ så man kunde vända även dessa stora lok även under de första tio åren!? Är därför bokens uppgifter korrekta? Vad säger t ex Kurt M?

Men åter till aktuell skiva: Enligt samma bok står det att Ydrefors hade en 12 meters skiva -vilket alltså skulle kunna stämma med en utbytt SRJ-skiva- och att ’stallet (och vändskivan?) slopades’ 1940, vilket torde vara rimligt då banan ju lades ned då.

Rimligt hade det också varit om skivan då kommit till ny användning i Vetlanda, men i Malte Ljunggrens bok står inget om nåt vändskivebyte i Vetlanda 1940, men väl efter att SJ tagit över sex år senare varvid en 10,5 meters skiva från 1914 byttes ut mot en 15 meters! Och då kan det väl inte vara skivan från Ydrefors -om man inte sedan den tagits bort därifrån förlängt den! Eller?

Kan någon bringa klarhet i detta? Hur lång är, eller snarare var, skivan i Västervik innan TJF/ FAS förlängde den för att klara av även YP-rälsbussar? Och; vilken är det egentligen? Innehåller månne Malte Ljunggrens bok fler fel varför det trots allt ÄR ’Ydreforsskivan’? Och varifrån Roslagen kommer den i så fall (om nu inte ’SRJ’ på skivan betyder nåt helt annat!)? Vad säger t ex Ola A, som lär ha forskat kring detta, och Daniel N?

/ L G

Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen?

av Ola Almquist, Wednesday, August 13, 2008, 21:01 (5733 dagar sedan) @ Granis

Visst kommer skivan ursprungligen från Roslagen. Jag skrev om detta på gamla forumet och undrade om någon SRJ-kännare, t.ex. Stig Lundin, känner till varifrån. Någon bestämt svar har ännu inte dykt upp, men det är väl klarlagt var det fanns 12 m-skivor, och vilka som byttes ut till 15 m när Stortyskarna levererades.

Lita inte på uppgifterna i "Sveriges lokstationer"! Den är full av fel. Rättare sagt saknas stora mängder uppgifter. På sätt och vis kan man säga att hade man gått igenom varje privatbanas arkiv noggrannt hade man nog eliminerat en stor mängd fel. Å andra sidan hade kanske inte boken blivit klar före år 2020...

När det gäller NVHJ har jag redovisat min forskning om lokstationerna (framför allt Västervik) i en liten skrift som gavs ut av Kalmar läns museum, 2002 tror jag att det var. Forskningen forsätter, men jag har inte varit på Riksarkivet på många år. Jag har dock en del ritningskopior, anteckningar och några få bilder (fler finns i Gävle).

Kortfattat ur minnet om skivan i Västervik: SRJ (år)? => Ydrefors (såld VYJ 1923 enligt VYJ:s handlingar) => upplag i Spångenäs grusgrop 1940 (enligt NVHJ:s handlingar) => Vetlanda (såld SJ 194? enligt Mbr handlingar) = > upplag i Verkebäck (till TJF 1987?) => Västervik (inlagd våren 2006).
Längd 12 m, något förlängd i ändarna när den lades in i Västervik.
Tillverkare okänd, årtal okänt.

Var hittade du stansen "SRJ"? Den har jag missat. De räler som låg på skivan innan den förlängdes var märkta "S.R.J." och ett årtal, tror det var 1908. SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.

Återkommer...

M.v.h.
Ola

Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen?

av Granis, Wednesday, August 13, 2008, 21:13 (5733 dagar sedan) @ Ola Almquist

Var hittade du stansen "SRJ"? Den har jag missat. De räler som låg på skivan innan den förlängdes var märkta "S.R.J." och ett årtal, tror det var 1908. SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.

Det var Micke L som sade detta. Men jag kanske missuppfattade honom då jag minns att vi (även) pratade om rälerna? Hur som helst: Tack för uppgifterna och ser fram mot mer info. Icke minst VARIFRÅN i Roslagen den kommer. Och den måste väl ha varit en tolvmeters skiva som sedan förlängdes innan den lades in i Vetlanda (eller är detta en av punkterna Malte Ljunggren hade fel; det kanske var en tolvmeters skiva även i Vetlanda?). Och rimligen borde den alltså ha lämnat Roslagen innan "1930-talet". Om det nu är en tolvmeters skiva som bytts ut mot en femtonmeters p g a "Stortyskarnas" ankomst 1920. Eller är det en ÄNNU äldre -och följaktligen mindre- skiva som VYJ anskaffade och förlängde själva!? SRJ hade f ö kvar tolvmeters skivor i Norrtälje och Uppsala. Troligen p g a att man inte förväntade sig så många "Stortyskbesök" där. Då! :-) Ser alltså fram mot mer info....

/ L G

Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen?

av Ola Almquist, Wednesday, August 13, 2008, 21:24 (5733 dagar sedan) @ Granis

Var hittade du stansen "SRJ"? Den har jag missat. De räler som låg på skivan innan den förlängdes var märkta "S.R.J." och ett årtal, tror det var 1908. SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.


Det var Micke L som sade detta. Men jag kanske missuppfattade honom då jag minns att vi (även) pratade om rälerna? Hur som helst: Tack för uppgifterna och ser fram mot mer info. Icke minst VARIFRÅN i Roslagen den kommer. Och den måste väl ha varit en tolvmeters skiva som sedan förlängdes innan den lades in i Vetlanda (eller är detta en av punkterna Malte Ljunggren hade fel; det kanske var en tolvmeters skiva även i Vetlanda?). Och rimligen borde den alltså ha lämnat Roslagen innan "1930-talet". Om det nu är en tolvmeters skiva som bytts ut mot en femtonmeters p g a "Stortyskarnas" ankomst 1920. Eller är det en ÄNNU äldre -och följaktligen mindre- skiva som VYJ anskaffade och förlängde själva!? SRJ hade f ö kvar tolvmeters skivor i Norrtälje och Uppsala. Troligen p g a att man inte förväntade sig så många "Stortyskbesök" där. Då! :-) Ser alltså fram mot mer info....

/ L G

Jag tror inte att den är förlängd (av någon annan än vi). På Stig Nyberg-bilder från Vetlanda ser man att det var en ganska kort skiva där. Eftersom VJ bara hade tanklok är det naturligt. Utgå från att uppgifterna om 10,5 och 15 m är fel! OK! Det är inte bara uppgifter som saknas, både årtal och vändskivelängder kan vara fel i lokstationsboken (och i "Svenska lokmän", som var en av källorna).

M.v.h.
Ola

Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen?

av BKN, Wednesday, August 13, 2008, 21:31 (5733 dagar sedan) @ Ola Almquist

Skivan i Vk är förlängd 15 cm i vardera ände och är numera alltså 12,3 m. Det går att vända YP på 12m skivor men det är inte helt lätt, de yttre axlarna står då precis på kanten av skivan.

Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen?

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, August 13, 2008, 23:05 (5733 dagar sedan) @ Ola Almquist

SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.

Med totala hjulbaser mellan 10,2 och 11,1 meter. (Godstågstyskarna hade hjb 10,5 m.)