D 432 idag (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, October 16, 2012, 22:45 (4201 dagar sedan)

[IMG]http://i745.photobucket.com/albums/xx96/reuterdahl/DSCN3401.jpg[/IMG]
Hej! D 432 har idag gjort premiär i resa för SJVM tåg Gävle-Hedemora ToR. Här är en bild från Forsbacka i morse.Loket går mycket bra i spåret och fungerade perfekt, med en härlig ton i luftvisslan. Det känns väldigt kul att loket nu igår i vår trafikfordonspark.

Mvh Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

D 432 idag

av polina, Tuesday, October 16, 2012, 23:33 (4201 dagar sedan) @ HP

Läckra bilder, som Du presenterar! Ser fram mot flera.....

D 432 idag

av Nicke nyfiken, Wednesday, October 17, 2012, 06:55 (4201 dagar sedan) @ HP

Målningen på fönsterramar och solkepsar och lyktor är inte snygg.

D 432 idag

av QZGBT5, Wednesday, October 17, 2012, 07:40 (4201 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Målningen på fönsterramar och solkepsar och lyktor är inte snygg.

Hur skall det se ut tycker Du?

Kom med förslag!


/Bengt

D 432 idag

av Stefan J, Wednesday, October 17, 2012, 09:40 (4201 dagar sedan) @ QZGBT5

Målningen på fönsterramar och solkepsar och lyktor är inte snygg.


Hur skall det se ut tycker Du?

Kom med förslag!


/Bengt

Håller med om att färgsättningen inte känns helt bra. Kolla Björn Malmers bild på D 202 i tråden från den 15/10. Här är lyktornas kanter bruna, solskärmarna saknas dock men att dessa då också ska vara bruna är givet. Färgen på fönsterramarna kanske stämmer med originalet, trots den något ljusa tonen, även ramen runt och färgen på ventilationsintaget ser lite konstigt ut. Typsnittet på loknumret på buffertbalken var tidigare felaktigt på D 432, ser inte riktigt på bilden om detta är åtgärdat nu.

D 432 idag

av HJP, Wednesday, October 17, 2012, 11:39 (4201 dagar sedan) @ Stefan J

Målningen på fönsterramar och solkepsar och lyktor är inte snygg.


Hur skall det se ut tycker Du?

Kom med förslag!


/Bengt


Håller med om att färgsättningen inte känns helt bra. Kolla Björn Malmers bild på D 202 i tråden från den 15/10. Här är lyktornas kanter bruna, solskärmarna saknas dock men att dessa då också ska vara bruna är givet. Färgen på fönsterramarna kanske stämmer med originalet, trots den något ljusa tonen, även ramen runt och färgen på ventilationsintaget ser lite konstigt ut. Typsnittet på loknumret på buffertbalken var tidigare felaktigt på D 432, ser inte riktigt på bilden om detta är åtgärdat nu.

****
Är inte detta något som varierat över tiden, och mellan verkstäder?
Möjligen har solskydden alltid varit SJ-bruna (SJ röd 92), men de grå fönsterramarna tror jag har varierat mellan grå (Du 432) och röd 92 (Du 202). Jalisin har nog t.o.m. varierat mellan olika verkstäder. Vissa målade svart, andra SJ röd 92.
Jag är inte säker på detta, men har uppgifter om att det kan vara så.
Någon som vet bättre?

För övrigt är det jättkul att se ett fint, driftdugligt D-lok.

HJP

D 432 idag

av Staffan Myrenberg, Wednesday, October 17, 2012, 13:46 (4201 dagar sedan) @ HJP

Jag har för mig att fönsterramarna var fenissade och absolut inte målade. På den tiden betraktade jag gråmålning och rödmålning som sista stadiet innan totalt förfall av träet. Riktigt dåligt trä blev rödmålat. Vid Stenungsund passerade en massa gamla D-lok 1966-1967 och det är därifrån mina minnen är om D-lokens färger.
Loken från Malmö lokstation var alltid oerhört skitiga under åren 1967 - 1971 då jag studerade i Lund. Jag kommer inte ihåg om D-lok från Malmö gick på Bohusbanan 1966 och 1967 eller om de kom från Sävenäs.

D 432 idag

av Lennart Fransson, Thursday, October 18, 2012, 11:24 (4200 dagar sedan) @ HJP

Målningen på fönsterramar och solkepsar och lyktor är inte snygg.


Hur skall det se ut tycker Du?

Kom med förslag!


/Bengt


Håller med om att färgsättningen inte känns helt bra. Kolla Björn Malmers bild på D 202 i tråden från den 15/10. Här är lyktornas kanter bruna, solskärmarna saknas dock men att dessa då också ska vara bruna är givet. Färgen på fönsterramarna kanske stämmer med originalet, trots den något ljusa tonen, även ramen runt och färgen på ventilationsintaget ser lite konstigt ut. Typsnittet på loknumret på buffertbalken var tidigare felaktigt på D 432, ser inte riktigt på bilden om detta är åtgärdat nu.

****
Är inte detta något som varierat över tiden, och mellan verkstäder?
Möjligen har solskydden alltid varit SJ-bruna (SJ röd 92), men de grå fönsterramarna tror jag har varierat mellan grå (Du 432) och röd 92 (Du 202). Jalisin har nog t.o.m. varierat mellan olika verkstäder. Vissa målade svart, andra SJ röd 92.
Jag är inte säker på detta, men har uppgifter om att det kan vara så.
Någon som vet bättre?

För övrigt är det jättkul att se ett fint, driftdugligt D-lok.

HJP

Omkring 1980 fick ett antal Du-lok en sista uppsnyggning med bl a uppflyttade loknummer i fronten. Vid det tillfället målades fönsterramarna grå.

D 432 idag

av Nicke nyfiken, Wednesday, October 17, 2012, 16:00 (4201 dagar sedan) @ QZGBT5

SJ-röda som de var från början.

D 432 idag

av QZGBT5, Wednesday, October 17, 2012, 17:33 (4201 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

SJ-röda som de var från början.

I hallen här hemma har jag leveransfoton av D 356 och D 598 uppsatta. Båda har ljusa (vita?) fönsterramar. Även strålkastarsargarna är ljusa på bilderna.

Däremot är jag osäker på färgen på skärmarna över vindrutorna.


/Bengt

D 432 idag

av Nicke nyfiken, Wednesday, October 17, 2012, 17:36 (4201 dagar sedan) @ QZGBT5

Färgen på skärmarna bar röda på stål-Du och bruna på trämaskinerna.

D 432 idag

av Nils-Eric Sääf, Thursday, October 18, 2012, 07:42 (4200 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Har du tittat på den nya bilden från Malmer. ? Men du ger väl inte upp ändå?
Lok382 ,bilden utlagt idag torsdag.

D 432 idag

av NDJ, Wednesday, October 17, 2012, 20:30 (4200 dagar sedan) @ HP

Drivhjulen kan inte vara originalhjul, eller hur?

NDJ

D 432 idag

av HJP, Wednesday, October 17, 2012, 23:48 (4200 dagar sedan) @ NDJ

Drivhjulen kan inte vara originalhjul, eller hur?

NDJ

****
Det ser ut som MV-hjul med s.k. "simhud". De tillkom senare på loken. Tror att de har suttit på Dm/Dm3, tills dessa fick SAB-hjul. Da-loken hade dessa hjul, en period, tills de fick SAB-hjul. Troligen fick Du-loken överta dem då.

HJP

D 432 idag

av lokf, Thursday, October 18, 2012, 14:21 (4200 dagar sedan) @ HJP

Ja Du 432 har man haft några gånger och en gång i april 1982 när jag körde pt 1676 Hr-Uv fick jag fel i körkontrollern i Vargön. Efter att jag plockat bort skyddsplåten på kontrollern kunde jag med foten hålla in den lossnade manöverkontakten och samtidigt köra så att jag kunde ta tåget hem till Uv utan försening. Den största fördelen med de gamla D-loken var just att man väldigt ofta med enkla medel kunde ta sig fram om något inträffade.

Man minns ju dom senare årens lok rätt väl och på dessa varierade det i högsta grad med färg på fönsterramar. En del var omålade, en del gråa. Berodde nog på verkaren på olika verkstäder. En del ville att det skulle se snyggt ut och hålla så länge som möjligt, medan andra menade att vi kostar inte på den här gamla skiten något i onödan. Den skall ju snart till slutstationen.
Måste tillstå att jag hör till dom som trodde att det från början var omålade fönsterramar och att solskärmarna var i samma färg som lokkorgen liksom även strålkastarna, men får man svart på vitt är det bara att vika ner sig.

Nej drivhjulen är inte original utan som Hasse skriver så är dom utbytt från sista serierna Dm-lok som vid leverans fick MV-hjul med löstagbara motvikter.
B.G.Bodin
[IMG]http://i1224.photobucket.com/albums/ee374/lokforare/LevfotoDs291ASJ1933.jpg[/IMG]

D 432 idag

av QZGBT5, Thursday, October 18, 2012, 14:37 (4200 dagar sedan) @ lokf

Ja Du 432 har man haft några gånger och en gång i april 1982 när jag körde pt 1676 Hr-Uv fick jag fel i körkontrollern i Vargön. Efter att jag plockat bort skyddsplåten på kontrollern kunde jag med foten hålla in den lossnade manöverkontakten och samtidigt köra så att jag kunde ta tåget hem till Uv utan försening. Den största fördelen med de gamla D-loken var just att man väldigt ofta med enkla medel kunde ta sig fram om något inträffade.

Man minns ju dom senare årens lok rätt väl och på dessa varierade det i högsta grad med färg på fönsterramar. En del var omålade, en del gråa. Berodde nog på verkaren på olika verkstäder. En del ville att det skulle se snyggt ut och hålla så länge som möjligt, medan andra menade att vi kostar inte på den här gamla skiten något i onödan. Den skall ju snart till slutstationen.
Måste tillstå att jag hör till dom som trodde att det från början var omålade fönsterramar och att solskärmarna var i samma färg som lokkorgen liksom även strålkastarna, men får man svart på vitt är det bara att vika ner sig.

Nej drivhjulen är inte original utan som Hasse skriver så är dom utbytt från sista serierna Dm-lok som vid leverans fick MV-hjul med löstagbara motvikter.
B.G.Bodin
[image]

Detta är första D-loket med stålkorg. Det skulle egentligen ha levererats med träkorg och nummer 185.

De som tvivlar på färgsättningen på nyleverade stålkorgslok kan ju exempelvis observera färgen på mösskärmar, fönsterramar och strålkastarsargar.

/Bengt

D 432 idag

av Staffan Myrenberg, Thursday, October 18, 2012, 16:24 (4200 dagar sedan) @ QZGBT5

Vi har nu sett fina bilder med gråa fönsterramar på D-lok. Jag kan just nu inte komma ihåg den grå färgen men det var säkert så. Har vi några exempel på stålkorg och lackade fönsterramar på D-lok? D-lok med träkorg hade ju tydligen lackade förnsterramar, enligt bild och mitt minne.
Personvagnarna hade väl lackade fönsterramar och brunröd korg?
Det bör ju finnas ett målningschema hos någon som också kan berätta vilken standard som gällde.
Gråmålade tjänstevagnar hade väl i några fall lackade fönsterramar?

D 432 idag

av HJP, Thursday, October 18, 2012, 15:26 (4200 dagar sedan) @ lokf

Ja Du 432 har man haft några gånger och en gång i april 1982 när jag körde pt 1676 Hr-Uv fick jag fel i körkontrollern i Vargön. Efter att jag plockat bort skyddsplåten på kontrollern kunde jag med foten hålla in den lossnade manöverkontakten och samtidigt köra så att jag kunde ta tåget hem till Uv utan försening. Den största fördelen med de gamla D-loken var just att man väldigt ofta med enkla medel kunde ta sig fram om något inträffade.

Man minns ju dom senare årens lok rätt väl och på dessa varierade det i högsta grad med färg på fönsterramar. En del var omålade, en del gråa. Berodde nog på verkaren på olika verkstäder. En del ville att det skulle se snyggt ut och hålla så länge som möjligt, medan andra menade att vi kostar inte på den här gamla skiten något i onödan. Den skall ju snart till slutstationen.
Måste tillstå att jag hör till dom som trodde att det från början var omålade fönsterramar och att solskärmarna var i samma färg som lokkorgen liksom även strålkastarna, men får man svart på vitt är det bara att vika ner sig.

Nej drivhjulen är inte original utan som Hasse skriver så är dom utbytt från sista serierna Dm-lok som vid leverans fick MV-hjul med löstagbara motvikter.
B.G.Bodin
[image]

****
Tack för den bilden! Mycket snyggt!
Numera gäller ju inte den gamla devisen: "En bild ljuger inte", men denna bild ljuger inte. Inget snack om färgsättningen :-)

HJP

D 432 idag

av Nicke nyfiken, Thursday, October 18, 2012, 15:54 (4200 dagar sedan) @ HJP

Nu får jag ge mig, såg en bild här tagen i Göteborg 1964, där var fönsterbågarna gråa med lyktsargarna röda.

D 432 idag

av Bo-Lennart Liljeberg, Thursday, October 18, 2012, 18:46 (4200 dagar sedan) @ HJP

Instämmer, ljuvlig bild. Förutom lykthusen, så verkar detta utförande matcha bra med information i ett brev från järnvägsstyrelsen som jag tror att Thomas Tell tidigare delat med sig i detta forum:


Målning av korgen till lok for Ångelinjerna enl. Brev från Falun av 21/11 33.


Korgen målas med Beckers “Rivalin n:r 69’. Denna färg användes även å takets gavelparti.

Gå färg, prov märkt 1, används for strykning av fönsterbågar, jalusikanter samt solskyddsskärmar. Begränsningsytor å fönster och jalusier.

Fönsterbågen i gaveldörrarna målas dock icke med grå färg, utan bestrykes med samma färg som dörren

Färg å taket samt jalusispjälor, de senare såval ut- som invändigt, enligt prov märkt 2, (svart färg med brytning at grått).


Men sen är frågan hur länge detta varade? Det har uppenbarligen skett förändringar under lokens levnad. Är det någon som har mer fakta om dessa förändringar?

/Bo-Lennart

D 432 idag

av lokf, Thursday, October 18, 2012, 19:21 (4200 dagar sedan) @ Bo-Lennart Liljeberg

Helt klart har det skett ändringar i färgsättning. Det var ju likadant på SJ:s trähus. Från början rödfärgad med vita knutar, fönsterfoder och vindskivor. Efterhan rationaliserade man och någon gång på 40-talet blev allt rött utom fönsterbågarna.

I en tidigare tråd http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=113238 ser man 368 på ASJ efter rep från krocken på Jokkbanken som skedde i juli 1950. Bilden bör väl vara från senhöst 1950 eller vårvinter 1951 det är ju snö och där målas vad jag kan se fortfarande så som föreskrifterna säger. Så förändringarna bör ju rimligen skett någon gång efter denna tid.
B.G.B