Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger (Fordon: vagnar)

av Gunnar Ekeving, Friday, August 15, 2008, 08:58 (5723 dagar sedan)

I Helmstein och Runbergers bok "SJ personvagnar av 1940- och 1950-talsmodeller" nämns på flera ställen, att sidogång förbi resgodsavdelning/sidogång genom resgodsvagn var en förutsättning för att kunna koppla resgodsvagn/vagn med resgodsavdelning på valfri plats i ett tåg med serveringsvagn. Antagligen för att passagerare på väg till/från restaurantvagnen inte skulle behöva riskera att snubbla eller skada sig på kollin i resgodsutrymmet, och för att godset skulle kunna lastas utan hänsyn till passagemöjlighet (men för konduktörerna borde det förstås finnas någon form av möjlighet att ta sig igenom).

Min egen minnesbild av långväga resor under 1950-talet är emellertid, att man på väg till restaurantvagnen ofta måste passera genom resgodsvagn/resgodsavdelning utan korridor. Samtidigt kunde man konstatera att "där står våra resväskor" - det polletterade bagaget skickades ju som regel med samma tåg som resenären. Jag minns även att jag så sent som omkring 1980 på Västkustbanan ibland måste passera genom en resgodsavdelning (utan korridor) för att kunna nå serveringen. Tågsammansättningen här berodde säkert på att det fanns en Malmödel och en Helsinborgsdel i tågen.

Så hur viktigt var detta med krav på korridor för att bespara resenärerna passage genom resgodsutrymmet? Var det något som gällde mest för tåg där det ofta förekom mycket och skrymmande resgods/expressgods? Och att man i övrigt försökte lasta godset så att det blev en tillräckligt bred genomgång?

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 15, 2008, 09:43 (5723 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ytterst egendomligt, Gunnar - jag grunnar o grunnar på detta o kan inte erinra mej en endaste gång som jag gått igenom en rgv UTAN sidopassage. Märkligt - en ren tillfällighet bara...?

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 15, 2008, 09:49 (5723 dagar sedan) @ Kurt Möller

Ytterst egendomligt, Gunnar - jag grunnar o grunnar på detta o kan inte erinra mej en endaste gång som jag gått igenom en rgv UTAN sidopassage. Märkligt - en ren tillfällighet bara...?

Dvs. på normalspår!!

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Per Ljungberg, Friday, August 15, 2008, 18:39 (5723 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag har heller inget minne av att jag klivit igenom en resgodsvagn med bagaget öppet lastat. Vad jag kan minnas från Alingsås där jag var flitig tågtittare under min ungdom så var resgodsvagnarna aldrig i mitten av tåget så passagerarna behövde inte gå igenom dem. Men de tågen bestod ju inte av flera delar som skulle gå olika vägar längre fram. Det var troligen annat på andra sträckor. Vid några tillfällen har jag sett två vagnsätt hopkopplade. Men då var ena delen låst. Så inte ens då behövde resgodsvagnen passeras.
PLj

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 15, 2008, 19:02 (5723 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Precis. Och genomgång för resande genom gamla F1 och sånt var det inte tal om... T ex Mölletågen: Fr Kattarp lok+F1+två pass+F1+två pass...

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Gunnar Ekeving, Friday, August 15, 2008, 19:40 (5723 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har heller inget minne av att jag klivit igenom en resgodsvagn med bagaget öppet lastat. Vad jag kan minnas från Alingsås där jag var flitig tågtittare under min ungdom så var resgodsvagnarna aldrig i mitten av tåget så passagerarna behövde inte gå igenom dem.

Nej, att passagerare behövde gå genom resgodsvagnar förekom bara i tåg med kursvagnar eller som på vissa sträckor bestod av flera delar till/från olika destinationer. Och oftast var det då resgodsvagn med särskild passage vid sidan av resgodsavdelningen. Men inte alltid.

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 15, 2008, 19:47 (5723 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gunnar! Jag ifrågasätter om du ev. blivit helt "uppfylld" av ett antal resor i ett tåg med en något större F-vagn fr f d EJ, ej ombyggd... När - var - hur???

Vad säjer Thomas Tell om sådana F-vagnar?

Passagerares passage genom resgodsvagn - lätt OT

av Hans Wicklund, Friday, August 15, 2008, 21:22 (5723 dagar sedan) @ Kurt Möller

Detta får mig att minnas en tågluffresa med nattåg från Aten till Venedig. På morgonen efter gränspassagen till dåvarande Jugoslavien skulle restaurangvagnen uppsökas, då måste en resgodsvagn passeras. Nog var det då en sidokorridor men oerhört smal och den stora lastdörren utåt var vidöppen utan något som helst skydd. Tåget gick i god fart i krokiga bergstrakter. Gissa att man pressade sig mot den (faktiskt) stängda inre resgodsdörren mot resgodsutrymmet vid passagen av de stora hålet.
När vi gick tillbaka hade man satt för en stång i brösthöjd, men dörren var öppen.

Passagerares passage förbi öppen resgodsdörr

av Gunnar Ekeving, Friday, August 15, 2008, 22:14 (5723 dagar sedan) @ Hans Wicklund

...den stora lastdörren utåt var vidöppen utan något som helst skydd. ...> När vi gick tillbaka hade man satt för en stång i brösthöjd, men dörren var öppen.

Detta var ju länge vanligt på resgodsvagnar i Tyskland, packmästaren kunde ses stå och hänga på stången medan tåget rullade i god fart. Uppenbarligen sågs detta inte som något arbetsmiljöproblem. Jfr svenska X60-motorvagnarna, där man infört förregling av tågvaktsdörren, så att tåget inte kan starta förrän den tunga och långsamma dörren till tågvaktshytten stängts. Annars finns det ju risk att tågvakten trillar av när tåget kör med 5 km/h, anser tydligen skyddsombuden.

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Gunnar Ekeving, Friday, August 15, 2008, 22:05 (5723 dagar sedan) @ Kurt Möller

Gunnar! Jag ifrågasätter om du ev. blivit helt "uppfylld" av ett antal resor i ett tåg med en något större F-vagn fr f d EJ, ej ombyggd... När - var - hur???

När det gäller 1950-talsresor kan det säkert stämma att jag blivit uppfylld av att vid några få tillfällen ha passerat genom resgodsutrymmen, det var på väg till/från Norrland detta kunde upplevas. De sträckor i södra Sverige jag mer frekvent åkte tillsammans med mina föräldrar hade nog sällan kursvagnar eller delning av tåg. Resgodsvagnen gick alltså i ena änden på tågsättet, så det var inte aktuellt att passera något resgodsutrymme på väg till restaurantvagnen. Och sedan har jag inget minne av att ha passerat genom resgodsutrymme förrän alltså omkring 1980 när jag någon eller några gånger upplevde detta på Västkustbanan, och blev förvånad eftersom jag trodde alla resgodsvagnar numera hade sidokorridor. Dock var det på VKB ytterst lite gods i vagnen, kanske några enstaka kolli i ett hörn, så vagnens stora öppna yta kändes överväldigande.

Som en kuriositet kan nämnas, att det någon gång på 1970- eller 1980-talet var en del skriverier i tidningarna om att SJ transporterade passagerare i resgodsvagnar. Detta var på Malmbanan, där sittvagnskapaciteten enstaka dagar var otillräcklig. Saltsjöbanan upplät på 1970-talet sina resgodsutrymmen för passagerare, en ganska lämplig åtgärd eftersom res- och expressgodstransporten upphört och antalet passagerare (inte minst barnvagnsburna sådana) ökat kraftigt. Jag tror man satte in några fällsitsar, men f ö såg resgodsavdelningarna ut som förut.

Passagerares passage genom resgodsvagn - korridorvagnar

av Thomas Tell, Friday, August 15, 2008, 22:38 (5723 dagar sedan) @ Kurt Möller

...F-vagn fr f d EJ, ej ombyggd... När - var - hur???

Vad säjer Thomas Tell om sådana F-vagnar?

Vagnar med resgodsavdelning var
trävagnarna
BFo11, BFo12, BFo13, BFo15
BF1, BF2, BF3, BF4
Fo6, Fo8, Fo11, Fo12, Fo13
F1, F4, F3, F8, F10

stålvagnarna
BFo4, BFo14 BFo16,
Fo5a, Fo5b, Fo14, Fo20
F5, F5a, F5b

De med fet stil hade korridor så det fanns gott om korridorlösa vagnar.
Litteror från 1959-63.
/tell

Passagerares passage genom resgodsvagn - Helmstein & Runberger

av Leif B, Saturday, August 16, 2008, 11:54 (5722 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Så hur viktigt var detta med krav på korridor för att bespara resenärerna passage genom resgodsutrymmet? Var det något som gällde mest för tåg där det ofta förekom mycket och skrymmande resgods/expressgods? Och att man i övrigt försökte lasta godset så att det blev en tillräckligt bred genomgång?

Var det verkligen omtanke om pssagerarnas bekvämlighet och säkerhet som var motivet till korridorerna? Var det inte stöldriksen (och därmed risken för ersättningskrav mot järnvägen)?

/undrar
Leif

Stöldrisk

av Gunnar Ekeving, Saturday, August 16, 2008, 19:43 (5722 dagar sedan) @ Leif B

Var det verkligen omtanke om pssagerarnas bekvämlighet och säkerhet som var motivet till korridorerna? Var det inte stöldriksen (och därmed risken för ersättningskrav mot järnvägen)?

Expressgods och polletterat resgods lämnades ju ofta utan uppsikt på plattformarna, så den som ville stjäla borde enklare kunna göra det på en station än ombord på ett tåg. I synnerhet om tjuven hade blåställ eller "lagerarbetarskyddsrock" och kanske skärmmössa var det nog ganska riskfritt framför allt på en någorlunda stor station.

Fördelen för en resgodstjuv ombord på tåget kunde möjligen vara att det gick att kasta av stöldgodset och hämta upp det senare. Den som verkligen ville stjäla expressgods/resgods under färd kunde nog f ö enkelt skaffa sig en standard vagnsnyckel för att komma åt ett avskiljt resgodsutrymme