Gammal namnskylt funnen i OFWJ skrubb (Fordon: lok)

av Roger Lundberg @, OFWJ werkstad, Friday, August 15, 2008, 13:59 (5704 dagar sedan)

Vid städning av vindsutrymmen i OFWJ-werkstäder här i Eskilstuna, så har lite gamla grejer kommit fram i dagsljus.

Det jag sett av historiskt värde är bl.a. en gjuten mässingsskylt med måtten 15 x 80 cm, och med texten HARALD. Efter detta namn så är skylten avkapad, men man ser resterna av ytterligare bokstäver som skulle kunna vara början på ett E eller ett H.

Jag undrar om någon läsare av detta vet mer om de lok som var döpta, och som tillhörde någon av de EJ som ingick i TGOJ.

Gammal namnskylt funnen i OFWJ skrubb

av Anders Sandgren, Friday, August 15, 2008, 14:09 (5704 dagar sedan) @ Roger Lundberg

FLJ nr 1 hette "Harald Eriksson",
se denna länk.
Byggt SS 2071/1871 sl 1911 sålt 1911 LKAB 7

Gammal namnskylt funnen i OFWJ skrubb

av Roger Lundberg @, OFWJ Wärkstad, Friday, August 15, 2008, 14:36 (5704 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Oj!!
Tack för blixtsnabbt svar.
Helt plötsligt fick skylten ett kraftigt historiskt skimmer, och kommer nogsamt att låsas in till vi fått vår historiska hörna redo för föremålsutställande.

Nu fattas det ju bara att namnskyltarna från KHJ-loken COURIER och LITTLE ENGLAND kommer fram också... (undrar i vilken skrubb jag skall börja leta)

Men vart tog namnskyltens bärare vägen sedan?

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, August 15, 2008, 16:02 (5704 dagar sedan) @ Anders Sandgren

FLJ nr 1 hette "Harald Eriksson",
se denna länk.
Byggt SS 2071/1871 sl 1911 sålt 1911 LKAB 7

Men vad hände sedan med detta lok? Jag misstänker att risken är minimal att loket hittas i någon skrubb uppe i Norrbotten.

/CEO

Men vart tog namnskyltens bärare vägen sedan?

av Anders Sandgren, Friday, August 15, 2008, 17:08 (5704 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Det lär ha skrotats 1925 enligt FLJ-sidorna.
Systerloket nr 3 skrotades visst i Horndal 1929, de övriga hamnade på LKAB.

Enligt en sida om Ramsberg så skulle loket finnas i Gävle, men det är väl ett annat lok... OFWJ 8 är ju också ett Shart&Stewart från 1870-talet (fast inte så likt).

Harald Eriksson

av BD, Friday, August 15, 2008, 14:49 (5704 dagar sedan) @ Roger Lundberg

[image]

Loket var avsett att kopplas "rygg mot rygg" med ett likadant lok. Tror inte det systemet hölli sig så länge.
Använde man en eller två eldare till ett sådant ekipage?
Hastigheten lär väl inte ha överstigit 25 km/h.
Loket högerkört och med en magnifik gnistsläckarhuv. Knappt tio år innan det började påfordras ordentliga gnistsläckare.
Eldade då FLJ möjligen med ved?
Och slutligen, vem var Harald E?

[image]

Skyltar + länk till "Stor bild"

av Roger Lundberg @, OFWJ Wärkstad, Friday, August 15, 2008, 15:54 (5704 dagar sedan) @ BD

NU BLIR JAG ALLDELES KALLSVETTIG!!!

Vilken bild, och JA, det ÄR DEN SKYLTEN!!!!

Nu tror vi här på kontoret, att den andra halvan dyker upp då vi städat färdigt i skrubbarna!!!!!

Håll tummarna!!!!

Skyltar + länk till "Stor bild"

av Stefan Skoglund, Friday, August 15, 2008, 16:35 (5704 dagar sedan) @ Roger Lundberg

NU BLIR JAG ALLDELES KALLSVETTIG!!!

Vilken bild, och JA, det ÄR DEN SKYLTEN!!!!

Nu tror vi här på kontoret, att den andra halvan dyker upp då vi städat färdigt i skrubbarna!!!!!

Håll tummarna!!!!

Har ni hittat de andra skyltarna också ??? dvs tillverkarskylt
och järnvägsskylten förutan lokets namnskylt ??

Skyltar + länk till "Stor bild"

av Anders Ö/NJM, Friday, August 15, 2008, 16:58 (5704 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Kul men humm...har ni haft någon anställd med efternamnet Eriksson så kanske det kan vara läge å leta där;-)
Lycka te...

Harald Eriksson

av Anders Sandgren, Friday, August 15, 2008, 16:16 (5704 dagar sedan) @ BD

Enligt länken var han brukspatron på Ramsberg, senare riksdagsman och en av de pådrivande för blivande FLJ.

Harald Eriksson

av Dag Bonnedal @, Friday, August 15, 2008, 18:45 (5704 dagar sedan) @ BD

[image]

Loket var avsett att kopplas "rygg mot rygg" med ett likadant lok. Tror inte det systemet hölli sig så länge.
Använde man en eller två eldare till ett sådant ekipage?
Loket högerkört ...

Om alla lok av denna typ var högerkörd så verkar det lite svårt att spara särskilt mycket personal. Reglagen hamnar ju diagonalt mot varandra i hytterna.

Tyska arméns tvillinglok på 600-spår hade högerkörda A-enheter och vänsterkörda B-enheter. Båda enheterna hade samma nummer.

Grymt snygg bild f.ö.

Dag B

Harald Eriksson - stopp lite!

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 15, 2008, 19:36 (5704 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Bränslet då? Lämpligen i en gemensam mitt-tender, isåfall. Vad annars?

Vad säjer Christer Fr.??

Harald Eriksson - PS

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 15, 2008, 19:41 (5704 dagar sedan) @ Kurt Möller

Obs. att det absolut HÅRSKARPA fotot trol. är taget i Sverige - Stig Nyberg hade antagligen tillgång till en glasplåt då han sålde dessa kopior. Samt andra, oxå fr FLJ...

Snacka om fin linjering på loket - hur många hundra timmars jobb...?

HARALD ERIKSSON FLJ lokskylt mm

av Christer Fredriksson @, Monday, August 25, 2008, 15:43 (5694 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Det var synd att lokskylten ej var hel längre!
Jag var själv med och bärgade denna skylt från verkstadens gamla vind i
Kopparberg i början på 1960-talet och den putsades upp samt sattes upp
på TGOJ kontor i Et. Sedan försvann den och ingen viste vart trots sin storlek.
FLJ system med tvillingkopplade lok, rygg mot rygg, i tågen fortgick till
slutet av 1890-talet. Dessa lokkopplingar utfördes i huvudsak i tågen mellan
Kopparberg och Frövi. I Kopparberg var det alltid lokbyte, men alltid enkellok
mellan Ludvika/Grängesberg och Kopparberg, ty där var det ju uuuuuuutför.
Kol hade man i en kolbox inne i hytten.

HARALD ERIKSSON FLJ lokskylt mm

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, August 25, 2008, 15:47 (5694 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack, Christer. Såg du vår diskussion kring lok 11 m fl? Gubben m dubbla breda galoner i mössan, vad var HAN??

HARALD ERIKSSON FLJ lokskylt mm

av Roger Lundberg @, OFWJ Wärkstad, Monday, August 25, 2008, 17:14 (5694 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Spännande historia du berättar!!

VILKET TGOJ-kontor??

Lokstationen i Et eller något verkstadskontor?

Det kan ju hända att efternamnet ligger separerat från förnamnet!!?

HARALD ERIKSSON FLJ lokskylt mm

av Christer Fredriksson @, Friday, August 29, 2008, 09:36 (5690 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Denna lokskylt sattes upp i korridoren på våning 2 i TGOJ huvudkontor
uppe vid Centralen. Den var mycket blank och fin samt stooor!