GDG O 214 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, October 28, 2012, 19:53 (4196 dagar sedan)

[IMG]http://i745.photobucket.com/albums/xx96/reuterdahl/Hgl-5.jpg[/IMG]
GDG O 214 (SJ Bk 734) har under något år varit föremål för en del arbeten. Loket har genom Järnvägsmusei Vänners försorg blivit noggrannt undersökt och kontrollerat, och detta kröntes för några dagar sedan med att loket hyrdes in några dagar hos Swedtrac i Hagalund. Där provades loket på provspänning och även spänningssättning med 16.000 V gjordes. Efter lite justeringar så fungerande allt som tänkt och för en vecka sedan kördes ett transporttåg till Gävle med Da 820 först och GDG O 214 i koppel. O-loket drog (sköt Da) i praktiken tåget själv och allt fungerande som det skulle.

För att loket i vår verksamhet nu ska anses som driftdugligt och kunna användas i trafik så behöver det genomgå revision av sina rullager till hjulen, samt genomgå lite mer tester så vi vet att hon går att lita på. När detta kan bli aktuellt hänger på bland annat på finansieringen av lagerrevisionen.

Stort tack till alla inblandade som hjälpt till med loket så här långt!

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

[i]Foto Björn Fura[/i]

GDG O 214

av Christian, Sunday, October 28, 2012, 19:58 (4196 dagar sedan) @ HP

Underbart! Jag har inte sett loket rulla sedan 1981:-)

Y6 i bakgrunden?

av Lasse M, Sunday, October 28, 2012, 22:11 (4196 dagar sedan) @ HP

[image]

Häftigt att O 214 åter kan komma i bruk, ett jäkligt snyggt lok. Det är väl det enda GDG lok som finns att se, eller?

Blir nyfiken på vad det är för en Y6/7/8 som syns i bakgrunden?

Y6 i bakgrunden?

av Anders Johansson, Sunday, October 28, 2012, 23:18 (4196 dagar sedan) @ Lasse M

Du ska få en ledtråd
Det är inte en Y6/7/8

Y6 i bakgrunden?

av Lasse M, Monday, October 29, 2012, 14:57 (4196 dagar sedan) @ Anders Johansson

Du ska få en ledtråd
Det är inte en Y6/7/8

Hmmm, med tanke på att fordonet ser ut att ha mindre förarfönster så gissade jag på en Hägglundare men om det inte är en Y6/7/8 så bör det väl vara något släp/manövervagn då, eller? För det rör ju sig inte om YSo6 1171 eller YBoa6 960 med tanke på förarfönstret.

Y6 i bakgrunden?

av Anders Johansson, Monday, October 29, 2012, 16:25 (4195 dagar sedan) @ Lasse M

Ber om ursäkt:-| , Y6 773 är det som står där.
Tänkte på YBoa6 960 men den står på ett annat ställe.

Y6 773

av Lasse M, Monday, October 29, 2012, 18:18 (4195 dagar sedan) @ Anders Johansson

Ber om ursäkt:-| , Y6 773 är det som står där.
Tänkte på YBoa6 960 men den står på ett annat ställe.

Det var 773 jag funderade på om det kunde vara, men den såg finare ut i färgen än vad jag vill minnas att den sett ut på bilder jag sett av den på senare tid, lite därför jag undrade. Har 773 fått ny färg nyligen eller?

Y6 773

av Anders Johansson, Tuesday, October 30, 2012, 08:34 (4195 dagar sedan) @ Lasse M

Det är tur att det inte är en närbild...
Den ser inte rolig ut på nära håll.
Den är penselmålad men gamla färgen lyser igenom.

Y6 773

av Lasse M, Tuesday, October 30, 2012, 15:20 (4195 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det är tur att det inte är en närbild...
Den ser inte rolig ut på nära håll.
Den är penselmålad men gamla färgen lyser igenom.

Är den alltså kvar i denna blekare färgsättning?

[img]http://primusmotor.bizland.com/Bilder/Y6%20773/Y6_773_Ovik_V_970814_Foto_-_Bengt_Lindgren_650x431.jpg[/img]

Är det från sin tid i Danmark som den är penselmålad?

Y6 773

av Anders Johansson, Tuesday, October 30, 2012, 16:47 (4194 dagar sedan) @ Lasse M

Nej.
Den har sentida fått ett lager till...

Bevarade GDG-lok

av QZGBT5, Monday, October 29, 2012, 08:37 (4196 dagar sedan) @ Lasse M

[image]


Häftigt att O 214 åter kan komma i bruk, ett jäkligt snyggt lok. Det är väl det enda GDG lok som finns att se, eller?

Jag antar att Du menar elektrolok? Då finns åtminstone detta förutom O 214: BJ Hg 226. Någon i forumet vet väl om finns fler ellok från GDG bevarade?

Det finns också ett antal ånglok bevarade från GDG-banorna.

/Bengt

Bevarade GDG-lok

av QZGBT5, Monday, October 29, 2012, 10:50 (4196 dagar sedan) @ QZGBT5

[image]


Häftigt att O 214 åter kan komma i bruk, ett jäkligt snyggt lok. Det är väl det enda GDG lok som finns att se, eller?


Jag antar att Du menar elektrolok? Då finns åtminstone detta förutom O 214: BJ Hg 226. Någon i forumet vet väl om finns fler ellok från GDG bevarade?

Det finns också ett antal ånglok bevarade från GDG-banorna.

På frågan om ellok får jag besvara mig själv: SDJ Hg 504

/Bengt

Bevarade GDG-lok

av Svempa, Monday, October 29, 2012, 10:57 (4196 dagar sedan) @ QZGBT5

Tillverkare ASEA 1181, N&H 2169

Tidigare littera SDJ Hg 504
Tillv.år. 1948
Littera Hg
Märkning 756
Identifiering
Längd över buffert 12 50 mm
Hjulbas 8 500 mm

Tjänstevikt 63,6 ton
Sth. 100 km/h

Byggt antal 333 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Inte byggdes 333 Hg Enl Wikipedia var det 65 st . Antalet 333 är antlaet D lok.

Ankomst till MfGDJ 1989
Ägare SJVM

Bevarade GDG-lok

av Lasse M, Monday, October 29, 2012, 15:00 (4196 dagar sedan) @ QZGBT5

Häftigt att O 214 åter kan komma i bruk, ett jäkligt snyggt lok. Det är väl det enda GDG lok som finns att se, eller?


Jag antar att Du menar elektrolok? Då finns åtminstone detta förutom O 214: [link=http://www.bjs-club.se/page9.php?view=preview&category=3&image=25]BJ Hg 226[/link]. Någon i forumet vet väl om finns fler ellok från GDG bevarade?

Det finns också ett antal ånglok bevarade från GDG-banorna.

/Bengt

Jo, jag menade ellok. Tack för påminnelsen, hade glömt bort att även Hg 226 fanns kvar.

GDG O 214

av polina, Sunday, October 28, 2012, 22:57 (4196 dagar sedan) @ HP

Vackert!! Min barndoms lok med Ibr , Ia, och Mas i släptåg.