VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament (Bana)

av Björn Thyrelius, Friday, August 15, 2008, 19:15 (5727 dagar sedan)

Någon som vet när den plockades bort o har kort från detta, eller information när den byggdes. Gärna med bilder med trafik också?

Mvh Björn

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Sune Nylén @, Saturday, August 16, 2008, 00:39 (5726 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

Hej Björn! Jag förmodar att Du menar VGJ viadukt över Bergslagsbanan vid Lärje.där det finns några betongfundament kvar.En kvinnlig bekant frågade en gång , när vi åkte med Angeredsvagnen;"Vad är det för gravar, som ligger där? Ja de ser ju nästan sådana ut,de gamla betongfundamenten, som är kvar mellan Angeredslinjen och gamla B J .Året är nog 1961 ev 62. När Tåg 62 utställningen var,var jag där och fotograferade.Då var bara banken upp till brofästet på norra sidan kvar.Hälsningar :-) Sune

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Sune Nylén @, Saturday, August 16, 2008, 00:46 (5726 dagar sedan) @ Sune Nylén

Eller menar Du den bron som gick över Säveån vid gamla gasverket?Tidsmässigt ,som förra svaret.Sedan byggde SJ en normalspårig bro över Säveån till Gullbergkajen när ån fick ändrat utlopp i samband med Tingstadstunneln byggande på sextiotalet. Där syns fortfarande fundamenten , men när den togs bort vet jag ej.Förmodar att det var i samband med att gasverket lades ned,på ,gissar 70 talet :-) Sune

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Björn Thyrelius, Saturday, August 16, 2008, 02:04 (5726 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag syftade på bron över säveån.Men alltid kul om det finns bilder på bron över bergslagsbanan med.

För ett par veckor sedan la dom tydligen igen en fd vändskivegrop på en öde tomt in vid på farten från marieholmleden på R45? någon som har historia om vändskivegropen där.

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Sune Nylén @, Saturday, August 16, 2008, 14:37 (5726 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

Den enda vändskiva jag känner till där, är den som var vid VGJ rundstall på Marieholm:-) Sune

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Ola Almquist, Saturday, August 16, 2008, 16:25 (5726 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan ha varit vagnvändskivan på Wockatz tomt på Marieholmsgatan. Kan ses på eniros utsiktsbild. Koodinater: X= 6406395, Y= 1273002. Själva vändskivan försvann för några år sedan, vet inte exakt när. Känner för övrigt någon till vad som hände med Z49 91 som stod uppställd vid Marieholms handelshus?

M.v.h.
Ola

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Anders Ö,,,/NJM, Saturday, August 16, 2008, 20:12 (5726 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan ha varit vagnvändskivan på Wockatz tomt på Marieholmsgatan. Kan ses på eniros utsiktsbild. Koodinater: X= 6406395, Y= 1273002. Själva vändskivan försvann för några år sedan, vet inte exakt när. Känner för övrigt någon till vad som hände med Z49 91 som stod uppställd vid Marieholms handelshus?

M.v.h.
Ola

På utsiktsbilden syns den ju tydligt men på flygfotot (som måste vara äldre) kan man ana två parallella sträck i ungefär samma läge som skivan, är det balkarna man ser med resten av skivan överfylld?
Tycker mig se konturerna av ett fd spår längs med skjulet, i linje med skivan som sen vikar av något mot skjulet, gick spåret så?
Nådde det ned till kajen? (den mer fd kajen i trä verkar inte ha några spårrester)
Mäter det som kan vara balkarna till ca 8m, stämmer?

VGJ Bro - vändskiva och Z49

av Ola Almquist, Sunday, August 17, 2008, 19:38 (5725 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Kan ha varit vagnvändskivan på Wockatz tomt på Marieholmsgatan. Kan ses på eniros utsiktsbild. Koodinater: X= 6406395, Y= 1273002. Själva vändskivan försvann för några år sedan, vet inte exakt när. Känner för övrigt någon till vad som hände med Z49 91 som stod uppställd vid Marieholms handelshus?

M.v.h.
Ola


På utsiktsbilden syns den ju tydligt men på flygfotot (som måste vara äldre) kan man ana två parallella sträck i ungefär samma läge som skivan, är det balkarna man ser med resten av skivan överfylld?
Tycker mig se konturerna av ett fd spår längs med skjulet, i linje med skivan som sen vikar av något mot skjulet, gick spåret så?
Nådde det ned till kajen? (den mer fd kajen i trä verkar inte ha några spårrester)
Mäter det som kan vara balkarna till ca 8m, stämmer?

Det var inte helt lätt att avgöra vad det är. Jag tror att de parallella strecken är något helt annat. Skivan var täckt med ett trädäck, så den var nog ganska svår att se från luften. Det gick i alla fall ett spår snett ner mot kajen, men på det foto från jag har sett var det fullt av skrot på gården, så det går inte att avgöra hur långt det gick. Hur som helst fanns skivan kvar i december 2004 men inte i mars 2007. Närmare beskrivning av försvinnandet kan jag inte ge trots att jag bor i närheten...

Z49:an finns för övrigt med på utsiktsbilden! Koordinater X= 6406267,
Y= 1273058.

M.v.h.
Ola

VGJ Bro - vändskiva och Z49

av Anders Ö/NJM, Sunday, August 17, 2008, 20:10 (5725 dagar sedan) @ Ola Almquist

Är det månne en toffla? till höger om lilla huset med gröna taket?

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Affe, Saturday, August 16, 2008, 16:06 (5726 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej Björn! Jag förmodar att Du menar VGJ viadukt över Bergslagsbanan vid Lärje.där det finns några betongfundament kvar.En kvinnlig bekant frågade en gång , när vi åkte med Angeredsvagnen;"Vad är det för gravar, som ligger där? Ja de ser ju nästan sådana ut,de gamla betongfundamenten, som är kvar mellan Angeredslinjen och gamla B J .Året är nog 1961 ev 62. När Tåg 62 utställningen var,var jag där och fotograferade.Då var bara banken upp till brofästet på norra sidan kvar.Hälsningar :-) Sune

[img]http://web.comhem.se/~u31416369/postv/norra_delen.jpg[/img]

Rester av fästena nr 1 till 8 finns kvar ännu, men på sommaren är de lite svåra att upptäcka bland all grönska.
Mvh Affe

VGJ Bro vid tingstad mottet i Göteborg fundament

av Björn Thyrelius, Saturday, August 16, 2008, 22:15 (5725 dagar sedan) @ Affe

Tack för fin bild på bron över BJ. Har du någon bild på bron över säveån e någon annan som har mvh björn

Bron över Säveån

av Björn Stråhle ⌂ @, Sunday, August 17, 2008, 00:18 (5725 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

[img]http://www.strahle.ws/upload/VGJ_Säveån.jpg[/img]
Så såg bron ut innan den revs.

Bron över Säveån

av Sune Nylén @, Monday, August 18, 2008, 00:00 (5724 dagar sedan) @ Björn Stråhle

Jag kan tillägga att det betongfundament som syns längst till höger i bild, är resterna av en stor plattform (eller kaj ,om du så vill)som gick ut en bit i Säveån,och där Renhållningsverket kunde köra upp sina vagnar som farit runt i staden och hämtat tunnor från alla torrdassen.Dessa lastades där på pråmar och transporterades med hjälp av en bogserbåt uppför älven till Skräppekärr sopstation,där det med hjälp av bl.a. osläckt kalk förvandlades till Pudrett,som sedan såldes som gödsel medel till bönderna och stadens kolonilottsägare.På bilden av VGJ bro över BJ vid Lärje ,ser man sopstationen bakom bron och tåget på BJ. Skräppekärr sopstn. försvann när vägen till Trollhättan drogs fram här.parallellt med BJ , i början av 60 talet.:-) Sune