Mellerud 1955 (Bana)

av kjellgerik, Saturday, August 16, 2008, 12:10 (5722 dagar sedan)

Jag bygger en modelljärnväg som baseras på Mellerud 1955, innan triangelspåret byggdes.
Hur såg spårplanen ut 1955 ?
Vad hade man för ställverk resp vilken typ av signaler fanns då? Fanns det någon semafor fortfarande kvar?
Bytte man lok på tåg mellan Göteborg och Norge eller gjorde man rundgång?
Vilka typer av lok, motorvagnar och rälsbussar fanns stationerade i Melleruds lokstall?

Har någon eventuellt bilder från 50-talets Mellerud?

// Kjell

Mellerud 1953

av Göran Holmertz, Sunday, August 17, 2008, 16:19 (5721 dagar sedan) @ kjellgerik

Okej då, jag kan visa den här bilden från fredagen den 7/8 1953. Hade visserligen tänkt ha den till bildgåta någon gång, men bättre nu än aldrig. Den visar bara en bråkdel av allt du ville veta, men man ser att Xt 21 "Skandiapilen" Oslo - Köpenhamn är inne i Mellerud och vänder. Klockan är ungefär 11. Antingen gör föraren rundpromenad eller också byter man förare. Vi som kommit med Arvikatåget 407 i bakgrunden och skall vidare till Göteborg får inte åka med Skandiapilen, för uppehållet i Mellerud står inte i tidtabellen. Vi får vänta på tåg 107 från Kil.
Du känner väl till DVVJ-boken av Forsaeus-Johannesson (Frank Stenvalls förlag)? Där finns spårplan från 1948 och mycket annat.

[image]

Mellerud 1953

av kjellgerik, Sunday, August 17, 2008, 23:34 (5721 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Okej då, jag kan visa den här bilden från fredagen den 7/8 1953. Hade visserligen tänkt ha den till bildgåta någon gång, men bättre nu än aldrig. Den visar bara en bråkdel av allt du ville veta, men man ser att Xt 21 "Skandiapilen" Oslo - Köpenhamn är inne i Mellerud och vänder. Klockan är ungefär 11. Antingen gör föraren rundpromenad eller också byter man förare. Vi som kommit med Arvikatåget 407 i bakgrunden och skall vidare till Göteborg får inte åka med Skandiapilen, för uppehållet i Mellerud står inte i tidtabellen. Vi får vänta på tåg 107 från Kil.
Du känner väl till DVVJ-boken av Forsaeus-Johannesson (Frank Stenvalls förlag)? Där finns spårplan från 1948 och mycket annat.

[image]

Tack för bilden och beskrivningen, Göran.

Jo, jag har DVVJ-boken, men spårplanen från 1948 verkar inte stämma med den på din bild. Vad jag förstår så står Skandiapilen på spår 1 strax norr om stationshuset och man ser 407 i bakgrunden på spår 21. Men på spårplanen i DVVJ-boken är det en plattform mellan spår 1 och 2, vilket det inte är på din bild (och ej heller idag).
När byggdes spåren om, jag trodde det var i samband med elektrifieringen eller möjligen i samband med att triangelspåret byggdes?

Har du fler bilder från Mellerud är jag mycket intresserad av dem.

Att du skulle komma ihåg vilket lok det var som drog 407 är väl att hoppas på för mycket, men loknumret kanske syns på din orginalbild. Kan det vara ett E4-lok?

// Kjell

Mellerud 1970

av Göran Holmertz, Monday, August 18, 2008, 16:37 (5720 dagar sedan) @ kjellgerik

Tack för bilden och beskrivningen, Göran.

Jo, jag har DVVJ-boken, men spårplanen från 1948 verkar inte stämma med den på din bild. Vad jag förstår så står Skandiapilen på spår 1 strax norr om stationshuset och man ser 407 i bakgrunden på spår 21. Men på spårplanen i DVVJ-boken är det en plattform mellan spår 1 och 2, vilket det inte är på din bild (och ej heller idag).
När byggdes spåren om, jag trodde det var i samband med elektrifieringen eller möjligen i samband med att triangelspåret byggdes?

Har du fler bilder från Mellerud är jag mycket intresserad av dem.

Att du skulle komma ihåg vilket lok det var som drog 407 är väl att hoppas på för mycket, men loknumret kanske syns på din orginalbild. Kan det vara ett E4-lok?

// Kjell

Jag hade faktiskt ett oskannat dia från SJK-utflykten med B-lok Mellerud-Oslo-Karlstad 8-10/5 1970, och där ser man förklaringen till att plattformen är borta! Någon gång har det byggts ett par rundgångsväxlar mellan spår 1 och 2. Detta kan mycket väl ha skett i samband med elektrifieringen 1939, för jag har inget minne alls av några ombyggnader på stationen mellan åren 1945 och 1962 när vi bytte tåg.
Plattformen finns ju med på två bilder i DVVJ-boken, dels flygfoto 1937 sid 74, dels slutet av 30-talet sid 147.

Tyvärr har jag ingen anteckning om loknumret i bilden från 1953. Det är mycket man ångrar att man inte gjorde i ungdomen! På originalbilden ser man att numret börjar på 18, och i förteckningen på sid 184 i DVVJ-boken ser man ett antal E4-lok med sådana nummer så det stämmer nog med E4.
Numret på Skandiapilen är för övrigt Xoa5 219.

Lycka till med modellbygget! Visa gärna bilder här hur det blev!

[image]

Tågmöte i Mellerud

av kjellgerik, Tuesday, August 19, 2008, 10:20 (5719 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Trevlig bild.
Själv har jag bara bilder från "nutid" i Mellerud.

[image]

SJ Rc6 1341 med rst G-Ks på spår 2 möter Rc6 1399 med rst Ks-G spår 3 16/6 18:26 2006.
Till höger ser man avställda/sommarlediga(?) timmervagnar.

Passar kanske inte så bra i Järnvägshistoriskt forum

Tågmöte i Mellerud

av Staffan Granath, Tuesday, August 19, 2008, 11:23 (5719 dagar sedan) @ kjellgerik

Passar kanske inte så bra i Järnvägshistoriskt forum


Sekunden efter att bilden togs var den en del av historien, men till skillnad från det mesta som händer med på bild.

framtiden kommer att kunna se hur stationen såg ut då.

ett litet påbrå föresten om digitalkameror;
printa ut alla kort, jag har 20-åriga bilder gjorda med filtyper som idag inte kan läsas längre:-(

Tågmöte i Mellerud

av Bo S. Carlén @, Mellerud, Wednesday, April 14, 2010, 23:08 (5116 dagar sedan) @ Staffan Granath

Hej.
För den som är intreserad vill jag slå ett slag för vår järnvägshistoriska förening i Mellerud - Föreningen Järnvägshistoria i Dalsland. Vi träffas klockan 18.00 varje torsdag i ABF-lokalen på Storgatan i Mellerud. Vi har en hel del material som kan vara av intresse och bygger aktuellt en modell av Melleruds station ca 1940. Välkommen./BoSC