Tp-lok - Hål i bufferbalkarna? (Järnväg allmänt)

av Lasse M, Wednesday, November 07, 2012, 23:28 (4186 dagar sedan)

Lägger frågan i en egen tråd, den tidigare finns här.

Annan (troligen äldre) placering av Ackermannkran/luftslang. Se länkade bilder på 3500:

http://www.smalsparigt.org/pictures/forebild/johwin/bilder.html

Det hade jag inte lagt märke till om du inte påpekat det, trots att jag varit mer än en gång på AGJ.

Denna tidigare placering av luftslangarna måste ha ändrats ganska tidigt då jag har tillgång till denna bild på 3524 från 1958 och redan då finns hålen och slangarna sitter på den vanliga placeringen.

Men då kvarstår frågan om dom övre hålen, för inte kan väl luftslangarna även varit placerade där vid något tillfälle, eller?

[image]

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna? edit

av Micke Carlsson, Thursday, November 08, 2012, 00:09 (4186 dagar sedan) @ Lasse M


Men då kvarstår frågan om dom övre hålen, för inte kan väl luftslangarna även varit placerade där vid något tillfälle, eller?

Ingen aning men det kan vara en förberedelse för luft till multipelkopping eller liknande. Lika bra att göra hålen när man ändå håller på och bygger loket... men det är ren spekulation. Jfr med T21 B-ände:

Länken trilskas av någon anledning, tar mig friheten att direktlänka till HJP:s bild:

[image]

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna? edit

av Nicke nyfiken, Thursday, November 08, 2012, 07:26 (4186 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Gissar att hålen är till för att montera balk med normalspårsbuffertar och skruvkoppel, modell Växjö, smart idé.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna? edit

av Christer Fredriksson, Thursday, November 08, 2012, 07:41 (4186 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Bäste Nicke!

Har du inte läst nedanstående tråd om Tp-loken och just dessa hål med förslag till normalspårskoppel, vilket har tillbakavisats!

"UPPREPNING" som Svahn sa i radioprogrammet!:-)

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna? edit

av Nicke nyfiken, Thursday, November 08, 2012, 08:06 (4186 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kan så litet om smalspår fast jag jobbat med det i 35 år, RB var ovanligt modernt för att vara smalspår, därför är min smalspårskunskap så inskränkt, Tp minns jag endast från Rimbo.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Micke Carlsson, Thursday, November 08, 2012, 08:46 (4186 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Man kan nog ändå utesluta att hålen tillkommit i samband med att normalspårsbuffertar monterades. Hålen verkar ju ha funnits sedan loken var nya, och jag undrar ändå om det inte är förberedda urtag för högtrycksledning. Den "breda" placeringen av kranar för huvudledning medger ju också plats för multipeldosa, men ger en mer skadeutsatt placering för luften än den inre närmare kopplet, vilket motiverar att HL sedan flyttades in/upp till en bättre plats när multipeldosa ändå inte fanns. Att loken levererades så kan ju ha med osäkerhet om framtiden att göra och att man ville ha utrymmet klart, ifall man hittade på något i framtiden. Man tänkte ju på sådant förr.

På denna lånade bild av Krister P från en färsk tråd syns infästningen av inre balken för normalspårsarrangemanget. Man ser 8 bult i ändarna på den balk som sitter mot lokramverkets buffertbalk. Det ser för övrigt väldigt klent ut... men höll tydligen bra ändå.

[image]

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Anders Johansson, Thursday, November 08, 2012, 09:03 (4186 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag var med och rev bort buffertbalken och kan
intyga att den var gedigen.
Nu var ju vagnslasten efter en Tp inte så hög så
det behövde inte vara gjort för 1000 ton.

Ett rykte som florerade i Växjö ang hålen var
att de var avsedda för någon form av snöplog.
Har dock aldrig sett något sådant monterat.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Micke Carlsson, Thursday, November 08, 2012, 10:54 (4186 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag var med och rev bort buffertbalken och kan
intyga att den var gedigen.
Nu var ju vagnslasten efter en Tp inte så hög så
det behövde inte vara gjort för 1000 ton.

Balken ser gedigen ut, inte tu tal om det. Men de 8 bultar som håller den ser dimensionsmässigt ut att vara "vanlig" bult för buffertar, t o m i samma bultmönster. Visst kan man lyfta en vagn i buffertarna i brist på bättre, det lär hålla ett tag i alla fall, men om det verkligen håller i alla väder för att ideligen ta upp den skjuvande belastningen av en släpa vagnar som skjuter på eller håller emot, enbart på de nedre resp övre bultarna eftersom balken är snedbelastad uppifrån den diagonala uppflyttningen av draginrättningsdelen? Bevisligen höll det, ingen har väl tappat en sådan balk under den korta tid den förekom. Men det ser klent ut som sagt, med ett bultförband lika som för en enriktningsbelastad buffert med fullt stöd i belastningsriktningen från den balk den är monterad på.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Krister P, Thursday, November 08, 2012, 12:36 (4186 dagar sedan) @ Lasse M

Jag har nu sökt på Tp-lok här på forumet och av alla de lok som finns på bilder så är det endast Tp 3500 som har huvudledningslangarna monterade i de yttre hålen. Kan man dra någon slutsats av det?
3500 var ju det första loket i serien. Man ändrade tydligen av någon anledning placeringen på efterkommande lok.
Vad än anledningen var så kan det inte vara av någon allvarlig anledning för då skulle 3500 ha byggts om.

Kan de övre hålen inte vara till någon lyftanordning på MAK när man lyfte balken för momntering?

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Micke Carlsson, Thursday, November 08, 2012, 14:34 (4186 dagar sedan) @ Krister P

Jag har nu sökt på Tp-lok här på forumet och av alla de lok som finns på bilder så är det endast Tp 3500 som har huvudledningslangarna monterade i de yttre hålen. Kan man dra någon slutsats av det?

Alla loken verkar dock ha hålen. Jag kan inte avgöra om hålen kommit till användning först på AGJ, 3500 har ju säkerhetskätting istället i de hålen närmare kopplet. Var det ens något som installerades på 50-talet?

3500 var ju det första loket i serien. Man ändrade tydligen av någon anledning placeringen på efterkommande lok.

...eller långt senare på AGJ. Jag har inte hittat några gamla bilder där de yttre hålen används, men en helt ny 3524 som har HL i de hålen närmast kopplet.

Att de yttre hålen är tänkta för HL är det nog ingen tvekan om av hålbilden att döma.

Vad än anledningen var så kan det inte vara av någon allvarlig anledning för då skulle 3500 ha byggts om.

Som sagt, vet vi om den haft den placeringen länge eler bara ett kort tag på på sista åren? Jag har inte lyckats hitta bilder som säger vilket, men jag har inte letat ihjäl mig.


Kan de övre hålen inte vara till någon lyftanordning på MAK när man lyfte balken för momntering?

Har också tänkt så men de är så små och sitter så tätt, de verkar inte "lämpliga" för det. Men vet gör man i kyrkan, jag kan bara gissa. ;-)

Jag fortsätter att gissa på att loken är förberedda med vissa hål som kan vara jobbiga att göra efteråt om man vill montera utrustning för multipelkörning, samt 2 alternativa placeringar för HL beroende på vad som passar bäst för stunden.

"Swiss cheese frame" säger man om lastbilar vars ramar är fulla av hål från fabrik för att det ska vara lätt att slå dit alla möjliga olika slags påbyggnader längre fram. Samma grej här tror jag.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Krister P, Thursday, November 08, 2012, 20:56 (4186 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Alla loken verkar dock ha hålen. Jag kan inte avgöra om hålen kommit till användning först på AGJ, 3500 har ju säkerhetskätting istället i de hålen närmare kopplet. Var det ens något som installerades på 50-talet?

...eller långt senare på AGJ. Jag har inte hittat några gamla bilder där de yttre hålen används, men en helt ny 3524 som har HL i de hålen närmast kopplet.


Som sagt, vet vi om den haft den placeringen länge eler bara ett kort tag på på sista åren? Jag har inte lyckats hitta bilder som säger vilket, men jag har inte letat ihjäl mig.

3500 har haft HL i de yttre hålen långt tidigare än när AGJ fick loket.

Per Niklasson tog dessa bilder 1975

Säkerhetskättingarna verkar AGJ ha satt dit.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=102182

Jämför med den andra konfigurationen som alla andra lok tycks ha fått.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=101951

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av -ch-, Thursday, November 08, 2012, 18:50 (4186 dagar sedan) @ Lasse M

Min gissning kan vara lika god som någon annans :-)
Tittar vi på bilden av T66:an så syns tydligt fyra öglor på dess buffertbalk. Dessa användes vid förankringen av loken under sjöstransporten över atlanten.
Kanske Tp-lokets hål har något med förankring att göra. På en vagnbjörn kanske...
[image]

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Micke Carlsson, Thursday, November 08, 2012, 19:14 (4186 dagar sedan) @ -ch-

Ingen dum idé alls. Letade efter en bild på transportsäkring ombord på Q37 men hittade inget, kanske kommer de till användning då?

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Elling S. Rudaasen, Friday, November 09, 2012, 01:33 (4185 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ingen dum idé alls. Letade efter en bild på transportsäkring ombord på Q37 men hittade inget, kanske kommer de till användning då?

Eller på färja till/från Öland eller Gotland?

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Micke Carlsson, Friday, November 09, 2012, 07:55 (4185 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Jaa... fast inte med avsikt i designen från leverans? Loken kan ju tänkas ha byggts för Q37-transporter i åtanke. Men det kan ju vara tänkt för "allmän förankring" förstås. men jag tror fortfarande på hål för luft, tills någon med ritning eller tummaträ kollar upp att de hålen har annan diameter än hålen där huvudledningen går igenom. Det är ett h-e att göra snygga hål i den storleken efteråt utan att placera loket i ett arborrverk eller något. Kan mycket väl tänka mig att man därför tog med det från början.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Ola Almquist, Friday, November 09, 2012, 20:50 (4185 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Fotograferade av dessa artiklar i Signalen för några år sedan. Tycker läsarna att kvaliteten för dålig får jag väl göra om det.

[image]

Ur Signalen nr 5 1954, utkom 1954-01-30.

[image]

[image]

[image]

Ur Signalen nr 8 1954, utkom 1954-02-20.
Loket är alltså Tp 3501, det levererades samtidigt som 3500 och har luftslangarna i de yttre hålen. Det verkar inte finnas några yttre hål alls.

M.v.h.
Ola

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Micke Carlsson, Friday, November 09, 2012, 22:00 (4184 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant, då är hålen tillkomna i efterhand.

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Ola Almquist, Saturday, November 10, 2012, 00:40 (4184 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Intressant, då är hålen tillkomna i efterhand.

En sak till. I boken "Kronan på verket" finns ett leveransfoto på Tp 3520. Det finns också en bild på 3521, nyanlänt till Åtvidaberg 1956. Loken är väldigt lika. Det enda som skiljer dem åt är att 3521 har stege med brutet fotsteg och elvarningsskylt. Samt att det har två övre hål i buffertbalken vilket inte 3520 har. Båda har däremot de båda nedre, yttre hålen, även om de ser små ut på 3520 och detta förmodligen p.g.a. att loket är nymålat.

[image]

Här är 3521, men det går inte att se något på denna bild. Ur Östgöta Correspondenten 1956-12-14.

M.v.h.
Ola

Tp-lok - Hål i bufferbalkarna?

av Herbert Paalberg, Friday, November 09, 2012, 11:18 (4185 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Tp har aldrig rullat på Kalkstens-Hawaii (Gotland).;-)
Palle i Vika.