Bevardes Uc-loket? (Fordon: lok)

av Urban Åkesson @, Friday, January 25, 2008, 08:48 (5907 dagar sedan)

När jag satt och läste denna tråd på ett MJ-forum (Stinsenforum-Uc-batteritender). Så slog det mig, bevaredes Uc-loket eller gick det till skrot, hon togs ju ur tjänst så sent som 1991 och då borde väl någon förening haft resurser att ta över loket?
Förövrigt, hur många lok i U-serien finns det kvar idag och hur många finns vid museiföreningar? I Nässjö finns en Ub och även en i Gävle om jag inte minns fel.

Bevardes Uc-loket?

av MA, Friday, January 25, 2008, 09:59 (5907 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Uc 275 är tyvärr skrotad.
Kvarvarande U-lok:
163 Jvm
255 NJ
TGOJ 504(?) GBBJ
854 JVM
868 MBv

Sedan har Euromaint i Hagalund 3 Uf som jag tror alla är i trafik:848,849 och 851. Trafficare har också en Uf nämligen 860. Jag är dock osäker på om den är i trafik eller ens i livet. På Euromaints verkstad i Notviken finns (eller har funnits tills relativt nyligen) avställda Ud 872 och 2 Ue som jag är osäker på numren på. Det kan vara 585 och 593.

Kompletteringar mottages tacksamt.

MA

Bevardes Uc-loket?

av Micke Carlsson, Friday, January 25, 2008, 10:46 (5907 dagar sedan) @ MA

860 har fula hjul men de ska snyggas till är det tänkt. M a o avställd i väntan på rep.

Av EuroMaint Rail AB ägda 25 st dragfordon är 6 st av huvudlitt U. Din lista är korrekt beträffande dessa.

Bevardes Uc-loket?

av Niklas Biedermann, Friday, January 25, 2008, 11:32 (5907 dagar sedan) @ Urban Åkesson

När jag satt och läste denna tråd på ett MJ-forum (Stinsenforum-Uc-batteritender). Så slog det mig, bevaredes Uc-loket eller gick det till skrot, hon togs ju ur tjänst så sent som 1991 och då borde väl någon förening haft resurser att ta över loket?

Batteritendern skrotades ju långt tidigare (1960-talet?), så det som skrotades på 1990-talet var i princip en Ub. Finns två kvar och det känns väl tillräckligt. Hur många batterilok är f.ö. bevarade? Där var ju Uc och så en rätt kass (bokstavligen) representant.

Här är en liten rest av Uc 275. Kan man anta att det finns fler liknande rester i stugorna?

[image]

/Niklas
Fler rester från lok: Loktillverkarskyltar

Bevardes Uc-loket? rättelse!

av Niklas Biedermann, Friday, January 25, 2008, 11:44 (5907 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Batteritendern skrotades ju långt tidigare (1960-talet?), så det som skrotades på 1990-talet var i princip en Ub. Finns två kvar och det känns väl tillräckligt.

Ska ju vara tre! Tänkte inte på TGOJ Ub 504!

Bevardes Uc-loket? rättelse!

av Mattias Jansson @, Friday, January 25, 2008, 12:58 (5907 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Batteritendern skrotades ju långt tidigare (1960-talet?), så det som skrotades på 1990-talet var i princip en Ub. Finns två kvar och det känns väl tillräckligt.


Ska ju vara tre! Tänkte inte på TGOJ Ub 504!

Och så finns alltså som sagt 585 och 593 alltjämt i Notviken, men deras framtid är väl rätt osäker. Jag undrar egentligen vad de fyller för funktion, kan de fungera som reservdelsförråd till Uf-loken?

Bevardes Uc-loket? rättelse!

av Micke Carlsson, Friday, January 25, 2008, 13:01 (5907 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Alldeles riktigt. Vissa delar är desamma i både Ue och Uf.