Luleluspen och Luspebryggan (Bana)

av Björn S. @, Sunday, August 17, 2008, 02:02 (5734 dagar sedan)

Har idag fortsatt min dokumentation av IB Gällivare-Jokkmokk. Det jag är förvånad över är att det verkar som att det har funnits två hamnspår för stora Lulevattnet (och därigenom byggnationerna av Sourvadammen). Dels en lastplats med sidospår/mötesspår vid c.a km 299 (Luleluspen?) och dels Luspebryggan med ett nästan kilometerlångt stickspår ut mot Stora Lulevattnet. Det sistnämnda blir jag inte riktigt klok på hur långt det har varit dragit, och om det har varit Deucavillespår bitvis, även om satellitbilden ger hyfsad överblick: Luspebryggan station

Någon som vet när respektive hamn var i drift? Eller andra ledtrådar?

Tacksam för hjälp kring detta, jag har bara fotodokumentationen kvar nu i Kuossakåbbå, Avakaijo, och Ödemarksvägen sedan är det bara att pussla ihop lite historia...

Luleluspen och Luspebryggan

av Anders Eriksson, Sunday, August 17, 2008, 12:31 (5734 dagar sedan) @ Björn S.

Kan inte svara på dina frågor men vill tipsa om flygbilderna på eniros sidor.
De är mer detaljerade än vad Googles satelitbilder är.
http://kartor.eniro.se/

Mvh Anders

Luleluspen och Luspebryggan

av Leif B, Sunday, August 17, 2008, 21:35 (5733 dagar sedan) @ Björn S.

Har idag fortsatt min dokumentation av IB Gällivare-Jokkmokk. Det jag är förvånad över är att det verkar som att det har funnits två hamnspår för stora Lulevattnet (och därigenom byggnationerna av Sourvadammen). Dels en lastplats med sidospår/mötesspår vid c.a km 299 (Luleluspen?) och dels Luspebryggan med ett nästan kilometerlångt stickspår ut mot Stora Lulevattnet. Det sistnämnda blir jag inte riktigt klok på hur långt det har varit dragit, och om det har varit Deucavillespår bitvis, även om satellitbilden ger hyfsad överblick: Luspebryggan station

Någon som vet när respektive hamn var i drift? Eller andra ledtrådar?

Lulesluspen var ju ursprungligen en riktig "lusp", d v s en forsnacke där sjön (St Lulevatten) övergick i en strömmande älv. Bryggen måste ju då ligga ovanför lusepn - och kanske på visst avstånd så att båtar inte riskerade att dras med ner i älven av strömmen. Den "hamnbangård" som man kan ana banvallen till på flygbilden, ser väl att kunna stämma bra med den funktionen. Kanske i kombination med längre träbryggor som antagligen fanns då.) Det var väl först med sista (senaste?) höjningen av dammen i Porjus (på 60-talet(?), när Porjus station flyttade ) som det blev segelbart från St Lulevatten ändå fram till Porjus?

Den "nuvarande" lastplatsen parallellt med linjen mot Gällivare tror jag hette "Luspebryggan" men ligger egentligen inte särsklit bra till mot någon brygga eller hamn. Kan det vara så att den tillkom först när vägen till Suorva byggdes på 60-talet, för omlastning av tunga grejer från tåg till lastbil (tungtransporter på Vattenfalls egen väg)? Samtidigt som den äldre "hamnen" blev överspelad i o m att vägen kom till.

/funderar
Leif

Luleluspen och Luspebryggan - en lösning??

av Björn S. @, Sunday, August 17, 2008, 22:00 (5733 dagar sedan) @ Leif B

Tack för svaret. Jag har funderat vad "Lusp" är för något och nu vet jag :)

Dessvärre är det dunkelt tänkta också dunkelt skrivna, stickspåret från Luspebryggans station ut till hamnen på satellitbilden är alltså den ena hamnen! Den andra hamnen ligger nedströms nästan innan Porjus station Den syns ganska tydligt på följande satelitbild: Bild

De två gråa prickarna är betongfundament och i riktning mot stranden syns tydligt två rader träpålar från en brygganordning. Det som inte riktig syns på satellitbilden är att järnvägen har ett mötes/lastspår på just denna sträckning.

Men precis som du säger så borde hamnläget för Sourvatransporterna ligga ovan Luspen, den luspen har f.ö blivit uppdämd, utdikad och muddrad strax efter att första etappen av porjus blev klar c.a år 1919.

Den tidigare kronsågen låg en bra bit ut på en udde, som numera är låångt under vatten. Men kan det vara så enkelt att det nedströms hamnläget helt enkelt är ett flottningsläge för en flyttad kronsåg? Flottade man timmer ovan/uppströms Porjusdammen?

Ska sortera bilderna och försöka hinna lägga upp ett webalbum till veckan, så blir det nog klarare.

Luleluspen och Luspebryggan - svar på urprungliga frågan?

av Leif B, Tuesday, August 19, 2008, 22:11 (5731 dagar sedan) @ Björn S.

"---
Transportleden började vid en brygga vid Lulesluspen i kanten av Stora Lulevatten (Lulejaure). Här strök järnvägen Gällivare-Porjus helt nära stranden och man lade ut ett kilometerlångt stickspår från Luleluspen station till bryggan.
---"

Källa: Suorva. Dammbygget i vildmarken, Nils Forsgren, Porjus arkivkommitté och Vattenfall, 1987.

/Leif

Luleluspen och Luspebryggan

av Björn S. @, Tuesday, August 19, 2008, 22:44 (5731 dagar sedan) @ Björn S.

Tack för svaret - jag hittade igen grunden till Luleluspens banvaktstuga, som tidigare var hållplatsstuga Luleluspen vid km 302,989 - dvs bara 1 km från den senare stationen/lastplatsen Luspebrygga (km 304). Det kan anas att det har funnits mötesspår vid banvaktsstugan. Spåret om användes för transporterna till Sourva är alltså med största sannolikhet det som syns på satellitbilden.

Den andra "hamnen" nedströms är nog med stor sannolikhet Kronsågen med ev. fångarm för flottningen.

Luleluspen och Luspebryggan

av Hasse Frisk @, Orsa, Friday, February 13, 2009, 10:45 (5554 dagar sedan) @ Björn S.

Hej,

Jag vet att min far bodde i Luleluspen fram t.o.m. 1947 och min farfar också drev en lanthandel med namn Frisk & söner. Skulle gärna vilja han en beskrivning hur man kan hitta husgrunden till butiken och det fryshus som en gång fanns där.

Luleluspen och Luspebryggan

av iBjorn @, Monday, February 16, 2009, 10:01 (5551 dagar sedan) @ Hasse Frisk

Hej,

Jag vet att min far bodde i Luleluspen fram t.o.m. 1947 och min farfar också drev en lanthandel med namn Frisk & söner. Skulle gärna vilja han en beskrivning hur man kan hitta husgrunden till butiken och det fryshus som en gång fanns där.

Lanthandeln drevs senare av ägarna till Fiskflyg, och det fanns även sjöflygstation där. Luspebryggan var en viktig knutpunkt för handel och kommunikation(ffa båttrafik) upp mot övre Lulevattnet. Knutpunkten förlorade betydelse 1965 när vägen upp till Vietas togs i bruk. I början på 70-talet hamnade hela byn under vatten när vattenfall höjde dämningsgränsen för Porjusdammen.

Så enda chansen att få se husgrunderna från byn är att ta sig dit när vattenmagasinet i porjusdammen har mycket låg nivå.

För övrigt samlar jag själv material för att någon gång framledes skriva en bok om Järnvägen Gällivare-Jokkmokk, dess betydelse för vattenkraften och samhällena efter banan. Har du något material, foton, berättelser eller annat så tar jag tacksamt emot detta. Jag kan också hålla dig underrättad när (om?) jag får ihop mer material om lanthandeln i Luspebryggan. Du kan nå mig på 99bjorn[at]gmail.com

Luleluspen och Luspebryggan

av Kjell-Ove Olofsson @, Luleå, Monday, November 07, 2011, 18:39 (4556 dagar sedan) @ Björn S.

Före sista höjningen av Porjusdammen 1973-74 så fanns den lilla byn Luspebryggan varifrån turistbåtarna gick västerut efter sjöarna. Den så kallade vägen västerut började brytas 1962-63. Inför höjningen av vattnet så revs hela Luspebryggan så husgrunderna ligger under vattnet, byn började där vägen svänger mot vattnet.Kommer inte ihåg stickspåret mot Luspebryggan men antar att den fungerade som leveransspår för Luspebryggans vidare frakter västerut.
Sök på Youtube med sökorden M/S Storlule och M/S Langas så ser du historien kring båtarna som fraktade gods och turister till fjälls i en svunnen Porjustid.
Dessa båtar går än i dag uppe i Saltoluokta och Ritsem som turistbåtar.
Själv är jag född i Porjus 1950